På onsdagseftermiddagen presenterade Volvo en ny konceptbil som ger en föraning om hur den eldrivna efterträdaren till stor-suven XC90 kommer att bli när den lanseras nästa år.
Concept Recharge är konstruerad från början för att vara en elbil, vilket syns i designen. Lång hjulbas och korta överhäng gör plats för ett stort batteri i golvet mellan axlarna och ger rymliga innerutrymmen. Taklinjen och den främre huven är lägre, och framtill finns det inte längre någon kylargrill.
– Concept Recharge representerar ett manifest över Volvos helelektriska framtid, såväl som en ny typ av fordon. Den visar upp nya och moderna proportioner som går hand i hand med mer mångsidighet och visar att teknik kan göra ny design möjlig, säger Volvos designchef Robin Page.
Strålkastardesigen med ”Tors hammare” bevaras, liksom de vertikala bakljusen, vilket gör bilen lätt att känna igen som en Volvo.
Invändigt är det mesta nytt. En stor, vertikal pekskärm dominerar instrumentpanelen och kompletteras av en mindre skärm framför ratten som visar de viktigaste funktionerna. På skärmarna kommer ett helt nytt operativsystem visas, genom vilket alla bilens funktioner kontrolleras.
Den lidar-sensor som Volvo nyligen meddelade kommer vara en del av standardutrustningen i XC90-efterträdaren är tydligt synlig i en lucka i taket ovanför vindrutan. Volvo menar att den extra data sensorn erbjuder kommer att göra det lättare för bilen att undvika olyckor.
Volvo lovar också storverk för räckvidden. Med ny batteriteknik utvecklad tillsammans med batteritillverkaren Northvolt hoppas Volvo på att kunna dubbla räckvidden jämfört med deras nuvarande elbilar till uppemot 90 mil på en laddning.
Volvo avslöjar också att den nya generationens modeller kommer att skrota de nuvarande modellbeteckningarna i stil med XC90 och V90 och i stället ”döpa bilarna som om de vore barn”. De har däremot ännu inte berättat vad XC90-efterträdaren kommer att heta.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 3 juli 2021 Håller med fullständigt! S60…
- 3 juli 2021 Den enda Volvo jag skulle…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.