Volvo har presenterat en helt ny elbil som kompletterar suv-modellen XC40 P8 Recharge. Den nya elbilsmodellen heter Volvo C40 Recharge och är en lågbyggd coupésedan med halvkombibaklucka, i stil med Polestar 2.
Det finns fler liknelser med prestandasyskonet Polestar – de båda modellerna bygger nämligen på samma plattform. Det handlar om den så kallade CMA-arkitekturen som även ligger till grund för Volvo XC40.
Det är länge sedan Volvo använde sig att bokstaven C i modellnamnet. Tidigare har C30 och C70 funnits i modellprogrammet, men nu är det alltså dags även för C40 att göra entré.
– Detta är Volvos första bil att enbart säljas på nätet, och först att enbart finnas med eldrift, säger utvecklingschefen Henrik Green.
”Detta är Volvos första bil som enbart kommer finnas med eldrift”
Teknik från Polestar
Volvo C40 är en betydligt slankare modell än suven XC40 vilket borde sänka luftmotståndet och ger längre räckvidd. Men faktum är att den officiella räckviddssiffran på 42 mil enligt WLTP-körcykeln bara är sex kilometer längre än för XC40-modellen.
Räckvidden ska dock förlängas senare med hjälp av en mjukvaruuppdatering på samma sätt som nu görs för Polestar 2.
I fronten finns samma typ av strålkastare som i Polestar 2 med så kallad pixelteknologi som kan skärma av helljuset vid behov.
Volvo C40 har samma typ av infotainmentsystem som XC40 Recharge och Polestar 2. Grundtekniken kommer därmed från Googles operativsystemet Android.
Drivlinan hämtas i princip direkt från Volvo XC40 P8 Recharge och Polestar 2. Det innebär två elmotorer – en bak och en fram – vilket gör den fyrhjulsdriven. Systemeffekten ligger på 408 hk, men senare förväntas även billigare versioner lanseras.
Även batteripaketet på 78 kWh hämtas från syskonmodellerna.
Börjar byggas i höst
Hur mycket Volvo C40 kommer kosta är oklart, men den ska erbjudas både som kontantköp och med privatleasingpaketet Care by Volvo där det mesta ingår i månadskostnaden.
Volvo C40 börjar byggas i höst i fabriken i belgiska Gent. Volvo har åtta års batterigaranti (eller 16 000 mil) och elmotorerna beskrivs som underhållsfria.
Volvo C40 | Volvo XC40 | Polestar 2 | |
Effekt, hk | 408 | 408 | 408 |
Vridmoment, Nm | 660 | 660 | 660 |
0–100 km/tim, sek | 4,9 | 4,9 | 4,7 |
Fyrhjulsdrift | Ja | Ja | Ja |
Batteri, kWh | 78 | 78 | 78 |
Räckvidd, km | 420 | 416 | 470 |
Förbrukning, kWh/100 km | i u | 23,9 | 19,2 |
Snabbladdning, kW | 150 | 150 | 150 |
Längd, m | 4,43 | 4,43 | 4,6 |
Bredd, m | 2,04 | 2,03 | 1,99 |
Höjd, m | 1,58 | 1,65 | 1,48 |
Tjänstevikt, kg | 2 185 | 2 188 | 2 198 |
Bagagevolym, l | 413 | 351 | 440 |
Släpvikt, kg | 1 500* | 1 500 | 1 500 |
Pris, kr | i u | 699 000 | 659 000 |
*) Volvo anger 1 800 kilo i de tekniska specifikationerna och 1 500 kilo på sidan med vanliga frågor om C40.
Bara elbilar – och bara på nätet
Volvo planerar att enbart sälja elbilar 2030 och då ska även laddhybrider vara utfasade. 2025 ska försäljningen till 50 procent bestå av elbilar och till 50 procent av laddhybrider – en extremt snabb omställning jämfört med hur försäljningen ser ut i dag.
De nya elbilarna ska dessutom enbart säljas på nätet. Volvo har länge experimenterat med olika onlinelösningar för att sälja bilar, något som blev mer aktuellt när coronapandemin började spridas över världen och avtalet med Bilia sades upp.
– Det finns ingen långsiktig framtid för bilar med en förbränningsmotor. Vi är fast beslutna att bli en renodlad elbilstillverkare, säger utvecklingschefen Henrik Green.
CMA-plattformen som Volvo C40 bygger på har stöd för både förbränningsbilar, laddhybrider och elbilar. Senare ska Volvo även lansera en mindre elbil som bygger på den så kallade SEA-plattformen som är helt framtagen för elbilar.
Läs också: Volvos besked: Snart är det bara elbilar som gäller
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.