Alla stora biltillverkare använder numera ett fåtal plattformar som ligger till grund för flera olika modeller. På så sätt kan biljättarna spara pengar och snabba på utvecklingen av nya modeller.
Volkswagen har tagit det hela längre än de flesta. Bara den så kallade MQB-plattformen har bildat bas för över 50 bilmodeller från en mängd märken, och nu har Volkswagen även börjat leverera bilar baserade på nyutvecklade elbilsplattformen MEB.
Kia och Hyundai tänker inte halka efter konkurrenterna och lanserar därför en egen elbilsplattform som kallas E-GMP. Det är ett tecken på att den sydkoreanska koncernen ska visa upp en mängd nya elbilar under de kommande åren.
Räckvidd på ”över 50 mil”
Under onsdagen blev E-GMP-plattformen officiell. Den ska ligga till grund för elbilar med räckvidd på ”över 50 mil” enligt WLTP-körcykeln – Kia och Hyundai tänker alltså inte lova elbilar med över 60 eller 70 mils räckvidd som exempelvis BMW utlovat.
Bilarna som bygger på E-GMP har både 400- och 800-voltssystem och kan dessutom ”ladda åt fel håll” – alltså dela med sig av strömmen i batteriet när den inte behövs. Kia uppger att systemet till exempel kan användas för att driva elprylar eller ladda andra elbilar.
E-GMP har enbart stöd för elbilar och ingenjörerna har inte behövt ta hänsyn till några förbränningsmotorer. Det ska ge effektivare paketering och bättre utrymmen. Plattformen blir bakhjulsdriven som standard precis som Volkswagens MEB-arkitektur.
Flera nya modeller på gång
Plattformen har en särskild säkerhetsstruktur kring batteriet för att hantera krockvåldet som kan uppstå vid en olycka. Själva batteriet blir tio procent mer energitätt än i dagens elbilar och får även bättre kylning. Motor, transmission och inverter är alla integrerade till samma enhet.
Redan nästa år lanseras Hyundais egna elbilsmärke, Ioniq. Först ut blir Ioniq 5 som blir en suv. Ett år senare följer Ioniq 6 som blir en sedanmodell med sportiga egenskaper och 2024 kommer en större suv kallad Ioniq 7.
Läs också: Hyundai Ioniq blir eget elbilsmärke – tre nya modeller på ingång
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Intressant: VW och Kia/Hyundai går - i mina ögon - den "rätta" vägen, medan ex. BMW och Daimler har samma grund - architektur för el och ICE.
BMW/DB anser uppenbarligen att det är viktigare med flexibilitet - produktionsvolym/produktionsställen - än att "spara den sista kronan" på varje bil. Åtminstone under en uppbyggnadsfas. Jag tror att med tiden kommer alla att använda dedikerad architektur - om det finns mer än ett framdrivningssystem ( ex. bränsleceller - vätgas får fler och fler användningsområden och produktionsmetoderna blir bättre....)
Spännande, kommande modeller från Kia/Hyundai verkar checka av många boxar för en bra elbil idag. Man får väl hoppas att det som sätts ovanpå plattformen blir attraktivt det med.
Elbilar på plattform för förbränningsmotor känns lite som de första bilarna som såg ut som och egentligen var hästvagnar. De känns konstiga så här i efterhand.
Tjalle: Hyundai ligger ju en generation före dom flesta, dom satsade på en kombi-plattform för ett gäng år sen där dom har spottat ur sig bilar i 5 år nu. Det känns som att dom kommer behålla det försprånget också.
Och fint att dom satsar på rejäl snabbladdning, med den farten på laddningen så måste man inte trycka i dom gigantiska batterierna som dom övriga måste satsa på.
Kia och Hyundai verkar vara på G, intressanta märken för framtida val av bil.
Bra att nyare Kia och Hyundai kan gå över 50 mil, men helst skulle de gå längre.
Här är en länk till videopresentationen.
https://www.youtube.com/watch?v=AzUGmQt_1ks
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.