Volvo har knappast legat i framkant när det gäller elbilar utan istället storsatsat på laddhybrider. Men nu inleds en helt eldriven modelloffensiv där XC40 P8 Recharge är först ut.
Vi Bilägare har provkört den nya el-Volvon, och du kan läsa våra första intryck här. Intresset för modellen är stort och motorjournalister från hela världen har provkört – i den här artikeln samlar vi några av intrycken från utländska medier.
Först och främst verkar de flesta provförare riktigt nöjda med bilen. Det är ingen provkörning som sticker ut negativt jämfört med andra. Nivån verkar vara hög, men det finns trots allt en del frågetecken som behöver rätas ut.
Svindyr – än så länge
För att börja med den allra största elefanten i rummet klagar nästan alla provförare på prislappen. I dagsläget finns Volvo XC40 enbart i ett eldrivet utförande – med fyrhjulsdrift och 408 hk – och dessutom bara i ett dyrt utrustningsutförande. Prislappen ligger på svettiga 699 000 kronor före tillval.
Även med elbilspremien på 60 000 kronor är priset högre än för koncernsyskonet Polestar 2 (som lockar med längre räckvidd) och de flesta andra konkurrenter. Den som till exempel kan tänka sig en Kia e-Niro istället kommer undan nästan 200 000 kronor billigare trots att Kian har längre räckvidd.
”Det största problemet är att den enda versionen som säljs just nu kostar nästan dubbelt så mycket som en vanlig XC40. Den kostar faktiskt inte mycket mindre än Audi e-tron och Jaguar I-Pace som båda är mer förfinade elkonkurrenter”, skriver brittiska What Car.
Volvo kan heller inte skryta med något eget laddnätverk som Tesla, men det kan å andra sidan inga andra konkurrenter heller. Ionity är väl den närmaste utmanaren – laddnätverket som ägs av bland andra Volkswagen och BMW – men där är laddningen dyrare och snabbladdarna färre än hos Tesla. Och Volvo har inget avtal med Ionity.
Hyllad design
Även räckvidden får sig en skopa i vissa provkörningar. Det beror förmodligen på en kombination av bilens tyngd (mastiga 2,2 ton) och knepiga luftmotstånd.
Vissa tidningar lyfter fram Tesla Model Y som en mer prisvärd konkurrent med längre räckvidd, men för den som inte behöver ta sig längre än 30 mil per dag och sällan snabbladdar kan Volvon vara ett vettigt val, enligt amerikanska Motor Trend.
Volvon bjuder dock även på många starka sidor. Designen hyllas av många och inte minst interiören beskrivs ofta som en fullträff med en enkel men ombonad känsla och ett toppmodernt infotainmentsystem som bygger på teknik från Google.
Det innebär att exempelvis navigationen och röststyrningen fungerar på ett sätt som få andra märken – om något – kommer i närheten av.
”En svensk sleeper”
Köregenskaperna får beröm av Top Gears provförare som även hyllar prestandan: ”Den är härligt snabb. Men som med sin Polestarkusin är Volvon samtidigt väluppfostrad när den skjuter ut dig ur kurvorna eller vid utgången av en rondell på ett sätt som är lika roligt som beroendeframkallande.”
Inte heller tyska Auto Motor und Sport kan undvika att imponeras av prestandanivån och kallar bilen för ”en svensk sleeper”. Bilen känns väldämpad både buller- och fjädringsmässigt, tycker de flesta, och batterierna verkar inte ha inkräktat på kupéutrymmet nämnvärt.
”Det är något nästan Bentleymässigt över kombinationen av acceleration utan ansträngning och avslappnade köregenskaper. Nivån på förfiningen är utmärkt”, skriver Car and Driver.
Auto Express beskriver bilen som nästan lite för potent för sitt eget bästa. ”Vi är säkra på att mer överkomliga versioner, kanske med en elmotor istället för två och en prislapp på under 50 000 pund, kommer bli ännu mer lockande”, skriver provföraren.
Tyska Der Spiegel är inne på samma spår: ”Accelerationen i XC40 Recharge är imponerande vid varje trafikljus men känns konstigt felplacerad i denna extremt tysta och bekväma bil, som har en toppfart begränsad till 180 km/tim.”
Läs också: Här kommer Volvos nya elbil – så bra är den
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.