Nästa artikel
Volvo vill införa bonus för HVO-dieselbilar
Nyheter

Volvo vill införa bonus för HVO-dieselbilar

Publicerad 6 april 2020
"Bilflottan kan inte bli fullt elektrifierad över en natt."

Det så kallade bonus/malus-systemet fick svidande kritik när Riksrevisionen släppte sin rapport tidigare i år.

Systemet går ut på att köpare av elbilar och laddhybrider får en bonus på upp till 60 000 kronor medan köpare av de flesta andra bilar utan el- eller hybriddrift istället får betala en straffskatt under tre års tid.

Kritiken gick bland annat ut på att systemet kostar för mycket jämfört med andra åtgärder på transportområdet. Men rapporten fick i sin tur hård kritik från andra håll som hävdar att bonus/malus mycket effektivt ställt om till en mer elektrifierad bilflotta.

Volvo är generellt sett positiva till bonus/malus men företagets presschef Karin Wik säger i en intervju med Svenska Dagbladet att reglerna inte får ändras för ofta.

– Eftersom gränserna för att få bonus just ändrats borde de nu få ligga kvar åtminstone under 2021 och 2022. Alltför täta ändringar gör det svårt för konsumenterna att veta vad som gäller och hur man ska tänka kring sitt bilköp, säger hon.

Volvo står just nu för fyra av de tio populäraste nya laddhybriderna i Sverige, enligt statistik från Bil Sweden, men den eldrivna versionen av Volvo XC40 ska börja levereras först senare i år.

– Med tanke på att bilflottan inte kan bli fullt elektrifierad över en natt borde man också kunna ge skattefördelar till nya dieselbilar som är godkända för att köras på det fossilfria drivmedlet HVO100, säger Karin Wik till tidningen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2020-04-06 19:36
A.L

Axa. Ja att ta bort beredskapslager och montera ner IVA och betala vårdpersonalen slavlöner är mycket riktigt kortsiktigt och ovärdigt. Så långt har du rätt.

Men hur du får ihop den kritiken med att man skall öka kostnaderna och därmed minska intäktern kan du nog bara svara på själv. För det går fortfarande inte ihop.

Effekterna från Covid och fanatismen är per definition lika. Skillnaden ligger i lutningen på linjen. Förhoppningsvis har det myntet nu trillat ned.

MVH AL

#m • Uppdaterat: 2020-04-06 19:39
Styggavargen

Volvo ville väl permittera alla... slippa kostnader, ta emot pengar ifrån staten...dela ut dessa till aktieägare (mig också). Helt galet.. även om jag nu har aktier så kan jag tänka mig ett år utan aktieutdelning...inga som helst problem (pengar är som sagt bara pengar). Det enda jag vet...kapitalismen i nuvarande form funkar tyvärr inte... det sänker jordklotet, likt en svärm gräshoppor (ekonomin) kommer det att äta upp allt och endast ödemark kommer att finnas kvar.

#n • Uppdaterat: 2020-04-06 19:45
Styggavargen

A.L titta på dokumentären "SuperSwede" med Ronnie Peterson. Gårdagens F1 bilar var farliga, idag byggs de av kolfiber och är säkrare än någonsin. Du snackar hela tiden om stålet...du har rätt, men jag lovar dig...Volvo hade lätt kunna bygga sina bilar 400-500 kg lättare med samma säkerhet, men tyvärr så finns inslaget "vikt" med i faggorna, lättare bil förlorar mot en tyngre därför vill de inte göra bilarna lättare. Volvo vill att deras bilar väger mest... för det ger stora fördelar (och de vet de självklart om). XC40 den nya eldrivna försökte de inte ens göra lättare pga "säkerheten". Som du förstår resonerar nog alla biltillverkare i samma banor...ingen vill göra bilarna lättare, SUV är bara ytterligare en aspekt på temat....bygg något ännu tyngre och "säkrare". Detta funkar till en viss gräns... och den har nog tyvärr passerats. Jag tror inte på att säkerheten blir bättre för att två XC90 kolliderar med varandra, snarare tvärtom mycket sämre total säkerhet.

#o • Uppdaterat: 2020-04-06 20:04
Axa

AL
Fanatismen ligger i tron att det ekonomiska systemet är helt oövervinnerligt.

#p • Uppdaterat: 2020-04-06 20:10
A.L

Vargen. Det finns inget egenvärde i att öka massan hos fordonet. Massan ökar kopplat till att fordonet görs större, med högre grad av komplexitet och med fler skyddssystem. Ditt påstående saknar stöd och drivs av din ideologiska övertygelse..
Huvuddelen av de olyckor som sker i trafiksystemet gynnar inte fordon med hög vikt. De gynnas istället av smarta lösningar och av långa deformationszoner. Det här är ganska enkelt att visa om man bara ägnar lite tid åt att sätta sig in i frågan, vilket jag har gjort (även om jag inte håller på med det längre). Så för att göra en tråd kort. Släpp denna tes så sparar vi båda tid och energi, ok?

MVH AL

#q • Uppdaterat: 2020-04-06 20:10
A.L

Vargen. Det finns inget egenvärde i att öka massan hos fordonet. Massan ökar kopplat till att fordonet görs större, med högre grad av komplexitet och med fler skyddssystem. Ditt påstående saknar stöd och drivs av din ideologiska övertygelse..
Huvuddelen av de olyckor som sker i trafiksystemet gynnar inte fordon med hög vikt. De gynnas istället av smarta lösningar och av långa deformationszoner. Det här är ganska enkelt att visa om man bara ägnar lite tid åt att sätta sig in i frågan, vilket jag har gjort (även om jag inte håller på med det längre). Så för att göra en tråd kort. Släpp denna tes så sparar vi båda tid och energi, ok?

MVH AL

#r • Uppdaterat: 2020-04-06 20:17
A.L

Axa. Ja den klassikern kan du ju ägna dig åt, ofta är det ju lätt att kritisera saker som man inte förstår eller har koll på.

Samtidigt blir folk nu arbetslösa, dör som flugor och dränerar både de offentliga som privata budgetarna på enorma summor detta kopplat till att efterfrågan kapats (i huvuddelen av produktionen)

Det är just det sambandet som Axa inte vill kännas vid.

Att blåneka eller bedriva värderelativism ger inte mat på bordet, tyvärr.

MVH AL

#s • Uppdaterat: 2020-04-06 20:37
Axa

AL
Du missförstår mig. Det är just det sambandet jag försöker påvisa. Sambandet mellan den ekonomiska krisen och det system vi lever i.

Men jag tackar för dina kommentarer, det visar att trots återkommande kriser så har du en fanatisk tilltro till systemet. Mycket av den aktuella krisen beror ju på folk som tänker som dig.

#t • Uppdaterat: 2020-04-06 21:25
Speltok

Varför skall etanolbilar vara malusneutrala när HVO-bilar inte får vara det? Oavsett om man skall minska skattetrycket på fordonet eller justera priset på bränslet så behöver det ske snarast för nu är det inte bra.
Att sedan Sverige på grund av ett storleksmässigt marginellt parti driver på sina medborgare med piska, hot och pålagd skam är under all kritik. Jaga svenska medborgare som försöker ta sig till jobbet utan att det skall behöva ta >2h enkel väg om det ens finns kollektivtrafik.
De som genom åren sannolikt fått mest av bonussystemet är de som ändå hade köpt sin el-/hybridbil oavsett kostnad (Tesla, Volvos hybrider, Porsche Panamera/Cayenne E-hybrid och Taycan etc) med stöd av en regering som säger sig ideologiskt värna om den vanliga svensken.
Åk tåg-kul att åka fr söderbotten till norra Sverige t.o.r i vagnar från 80-talet som luktar lika illa som när jag pluggade i Umeå på 90-talet. Det är inte lätt för svensken att vara miljövänlig på ett sätt som är gott nog för rikets styrande.
Vilket tryck sätts på biltillverkarna? Det tar tid att utveckla nya modeller och de övriga har eg bara pressats lite av Tesla. Det hade kanske gått fortare med lite europeiska tumskruvar, men tumskruvarna sattes istället på medborgarna som inte haft stort val när utbudet bara nyss börjat bli åtkomligt för var man som skall behöver pendla längre än inom stadsgränsen, där det faktiskt FINNS fungerande lokaltrafik.
Med lite mer morot, mindre domedagsprofetior och realistisk miljöanpassning av fordonsflottan så hade vi nog varit längre idag.
Varför görs inget åt godstrafiken? Den är till allra största delen dieseldriven, istället jagas Svensson. Alla godstransporter kan inte gå på järnväg. Men järnväg med automatiserad godshantering och dubbelspår mellan städer samt miljövänlig distribution lokalt. Varför tror ni att PostNord skickar paket omvägar på 45 mil när mottagaren bor 15 mil från avsändaren? Jo för att det är billigare att köra runt paketet i lastbilar i södra Sverige än att anställa och driva lokal paketsortering och -distribution.
Jag är absolut för miljön, jag tankar HVO oavsett prisskillnaden, jag kör inte mer än jag behöver, handlar lokalt och lokalproducerat, sopsorterar och går till affären etc.
Men jag bor så till att jag inte ens kan ta bussen till jobbet om jag cyklar de 3,5 km som jag har till närmsta busshållplats och större riksväg för förbindelserna är för dåliga.
Det är många här som kommenterar bilar och miljö utan att verka vara särskilt nära någon annan verklighet än sin egen eller en fiktiv.
Sverige behöver bli mycket bättre, men på ett vettigt och smart sätt så att vi alla vill kämpa för miljön.

#u • Uppdaterat: 2020-04-06 21:25
Speltok

Varför skall etanolbilar vara malusneutrala när HVO-bilar inte får vara det? Oavsett om man skall minska skattetrycket på fordonet eller justera priset på bränslet så behöver det ske snarast för nu är det inte bra.
Att sedan Sverige på grund av ett storleksmässigt marginellt parti driver på sina medborgare med piska, hot och pålagd skam är under all kritik. Jaga svenska medborgare som försöker ta sig till jobbet utan att det skall behöva ta >2h enkel väg om det ens finns kollektivtrafik.
De som genom åren sannolikt fått mest av bonussystemet är de som ändå hade köpt sin el-/hybridbil oavsett kostnad (Tesla, Volvos hybrider, Porsche Panamera/Cayenne E-hybrid och Taycan etc) med stöd av en regering som säger sig ideologiskt värna om den vanliga svensken.
Åk tåg-kul att åka fr söderbotten till norra Sverige t.o.r i vagnar från 80-talet som luktar lika illa som när jag pluggade i Umeå på 90-talet. Det är inte lätt för svensken att vara miljövänlig på ett sätt som är gott nog för rikets styrande.
Vilket tryck sätts på biltillverkarna? Det tar tid att utveckla nya modeller och de övriga har eg bara pressats lite av Tesla. Det hade kanske gått fortare med lite europeiska tumskruvar, men tumskruvarna sattes istället på medborgarna som inte haft stort val när utbudet bara nyss börjat bli åtkomligt för var man som skall behöver pendla längre än inom stadsgränsen, där det faktiskt FINNS fungerande lokaltrafik.
Med lite mer morot, mindre domedagsprofetior och realistisk miljöanpassning av fordonsflottan så hade vi nog varit längre idag.
Varför görs inget åt godstrafiken? Den är till allra största delen dieseldriven, istället jagas Svensson. Alla godstransporter kan inte gå på järnväg. Men järnväg med automatiserad godshantering och dubbelspår mellan städer samt miljövänlig distribution lokalt. Varför tror ni att PostNord skickar paket omvägar på 45 mil när mottagaren bor 15 mil från avsändaren? Jo för att det är billigare att köra runt paketet i lastbilar i södra Sverige än att anställa och driva lokal paketsortering och -distribution.
Jag är absolut för miljön, jag tankar HVO oavsett prisskillnaden, jag kör inte mer än jag behöver, handlar lokalt och lokalproducerat, sopsorterar och går till affären etc.
Men jag bor så till att jag inte ens kan ta bussen till jobbet om jag cyklar de 3,5 km som jag har till närmsta busshållplats och större riksväg för förbindelserna är för dåliga.
Det är många här som kommenterar bilar och miljö utan att verka vara särskilt nära någon annan verklighet än sin egen eller en fiktiv.
Sverige behöver bli mycket bättre, men på ett vettigt och smart sätt så att vi alla vill kämpa för miljön.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.