Efter en ny genomgång riktar Riksrevisionen hård kritik mot bonus/malus-systemet, som innebär att laddbara bilar får en bonus medan bensin- och dieselbilar beläggs med straffskatt under de första åren.
Regeringen har satsat åtskilliga miljarder på att införa systemet utan att ha gjort någon konsekvensanalys av vilka effekterna kommer bli, menar Riksrevisionen i rapporten. Utgifterna har legat på 13 miljarder kronor.
"Den övergripande slutsatsen är att detta jämfört med andra insatser på samma område har varit förhållandevis kostsamma sätt att minska transportsektorns koldioxidutsläpp", skriver Riksrevisionen.
Ett av de största problemen enligt rapporten är att många av bilarna som fått statligt stöd exporterats, något regeringen nu ska försöka lösa med nya regler.
Riksrevisionen har också granskat det nedsatta förmånsvärdet på miljöbilar för tjänstebilister. Det innebär att personer med förmånsbil kunnat komma undan betydligt billigare än motsvarande privatköpare som köpt samma bil.
– I relation till andra åtgärder inom transportområdet, till exempel koldioxidskatten eller vissa åtgärder inom Klimatklivet, är samhällets kostnader för klimatbonusbilar i nuläget höga, säger Cecilia Kellberg, projektledare för granskningen.
Läs också: Miljöpartiet om kritiken: "Helt uppåt väggarna"
Kritiken fortsätter i rapporten:
"Beslutsunderlagen har dessutom endast knapphändig information om de miljömässiga konsekvenserna, trots att syftet med åtgärderna har varit att på sikt minska utsläppen av framför allt koldioxid. Det finns heller ingen plan för uppföljning och utvärdering för det flesta av insatserna."
Riksrevisionen klagar också på att det funnits en "ryckighet" i reglerna och att de ständigt ändras.
– Osäkerhet kring framtida regelverk, avgifter och beskattning för personbilar riskerar att leda till stora kostnader för konsumenterna. Personer riskerar till exempel att lockas att köpa en viss typ av bil som efter några år blir oväntat dyr att äga, säger Cecilia Kellberg.
Riksrevisionen rekommenderar bland annat regeringen att den här typen av beslut först analyseras ur ett miljö- och samhällsperspektiv, och att bilköparna tydligt får veta hur länge bonus/malus-systemet och det nedsatta förmånsvärdet för miljöbilar ska gälla.
Bonus/malus-systemet infördes sommaren 2018 men har fått hård kritik från olika håll, inte minst från oppositionen som vill skrota systemet.
Målet har varit att öka försäljningen av laddbara bilar för att sänka utsläppen, och nu i januari var hela tre av tio nyregistrerade bilar en elbil eller laddhybrid. Samtidigt sjunker andelen bensin- och dieselbilar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att man skall behöva påtala detta i åratal, innan det går upp ett ljus. Tänk vilken mängd av våra pengar som har gått förlorade, och går förlorade medan du läser det här, helt i onödan.
Och varför detta enahanda fokus på bilar, i den svenska klimatdebatten? Den dagen våra politiker börjar begränsa all konsumtion, då skall jag tro på dem. Om kylskåp, mobilskal, tvättmaskiner, fotborstar, make-up, borrmaskiner med mera belastas med miljöskatter och bonus-malus, då skall jag friskt sniffa i morgonluften.
Men som det nu är så är den enda egentliga vara som beläggs med straffskatter just bilar. Detta förstås för att det är ett populistiskt tillåtet och enkelt sätt att dra in mer av våra skattemedel till statens alltid lika törstiga kista. Låt mig se bonus-malus på t ex hudvårdsprodukter och annan konsumtion.
Ty Sverige har helt sonika bortlokaliserat all sin produktion till Kina med flera länder. Och så påstår politikerna att vi når miljömålen. Eller hur? Alla våra utsläpp från all vår konsumtion sker ju i andra länder. Men utsläppen är globala så skiten kommer tillbaka med vinden. Fast då räknas den inte.
Det är så många nollsummespel i det här att det hela har fler hål än ett durkslag. Det inte vi konsumerar eller släpper ut här det konsumeras eller släpps ut någon annanstans (och kommer tillbaka). Sätt lite bonus-malus på något annat än bilar, vet jag.
Läste igår att nu har EU gjort frihandelsavtal med diktaturen Vietnam. Svenska konsumenter kan få billigare kläder och skor tack vare ett nytt frihandelsavtal med Vietnam, som tar bort i stort sett samtliga tullar mellan alla EU-länder och den kommunistiska diktaturen.
Vietnam får sin energi främst från kol och olja. Den störtflod av verktyg, textilier, skor, sportkläder, kosmetika, ris, kaffe, peppar, fisk och nötter – det är några varor som Sverige idag importerar från Vietnam, och som i och med frihandelsavtalet som EU-parlamentet klubbade på onsdagen kan köpas in utan dryga dryga tullpålägg framöver, tillverkas av ful-el.
Är det något som skulle påverka miljön så är det om vi prompt slutar handla med diktatuter och länder där varorna tillverkas av el tillverkad av kol och olja, såsom Vietnamn och Kina.
Men vad gör politikerna? Jo, de silar mygg men sväljer kameler och fokuserar på elbilar. 75% av världens batterier tillverkas av Kina. 75% av Kinas el kommer från kol.
Vettigt? Nej, knappast. Sluta handla med dem. Det är en signal de förstår och det skulle faktiskt ge ett avtryck på klimatet. Till skillnad från den enahanda policy som nu förs.
.
De var det dummaste jag har sett.
Måste man ha släp för att komma fram med elbilar.
Jag har en 10 liters bränsledunk i bilen OBS i bilen
utan släp!
Absolut borde man från början haft att den som exporterar bilen inom fem år från köp blir återbetalningsskyldig av miljöbonusen. Undantag ska göras för den som flyttar utomlands och tar med sig bilen som flyttgods.
Sen kan man tycka att momsbefrielse för elbilar hade varit bättre än miljöbonus.
Och det behövs införas en kilometerbaserad vägskatt för alla, med lägre skattesats för boende i glesbygd.
Och högre vägtullar i storstäder.
Gör bilen mindre nytta för miljön om den rullar i Norge eller Finland?
”Rapporten visar också att 84 procent av den nuvarande klimatbonusen går till Stockholm, Göteborg och Malmö. Bara 0,1 procent går till mycket avlägset belägna landsbygdskommuner”.
Staten har alltså pytsat ut över 10 miljarder kronor i stöd till områden där den genomsnittliga bilresan är mindre än 5 km/dag och det i de flesta fall finns en väl utbyggd kollektivtrafik.
Återstår att se ifall det blir samma liv bland borgerliga politiker och vissa tyckare som det blev med elcykelbidraget där det påstods att bidraget var ett slöseri som enbart gynnade storstadsbor och ”hipsters på Södermalm”.
Ja hela bonus Malus är ett hafsverk utan ingående konsekvensanalys. Men det gäller inte bara transportsektorn utan hela den samlade koldioxidbeskattningen i Sverige.
MVH AL
Mattse: Dock ska tilläggas att många klimatbonusbilar är tjänstebilar som är registrerade i storstäderna men används av folk som bor utspritt i hela landet så det är lite felaktigt att säga att bara för att 84% av klimatbonusen är utbetald till företag med säten i storstäderna så är det dit nyttan gör.
Mäkinen: Det spelar ju ingen roll om bilen rullar i t.ex. Norge, men det tråkiga med exporten är ju att det blir svårare och dyrare för svenskar att kunna köpa en begagnad elbil. Alternativet då kanske blir fossilbil istället om det blir för dyrt och krångligt att hitta begagnad elbil.
Hm, intressant att förmånsbilar faktiskt är fördelaktigt vilket är i motsats till vad en del på VIB påstår.
Först och främst så är det väl bara rena elbilar med ett nypris under 300 000 kr som verkligen "kostar skattebetalarna"?
Dvs, nästan inga alls.
Ibland ser man kommentarer som:
"det där med miljöbonus är verkligen inte bra, det vore bättre de blev momsbefriade".
Hur tänker ni då?
Det påminner mig om förhandlaren med dåliga mattekunskaper som menade att, "en tredjedel i rabatt är för lite, jag ska minst ha en fjärdedel" :)
Angående export:
Glöm inte bort att det finns en regel att, om du säljer din bil inom 6 månader så får du ingen miljöbonus.
Det gör i alla fall att det inte blir lönsamt att exportera för privatpersoner som tänkt använda bilen inom ett halvår (de flesta).
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.