Nästa artikel
Hård kritik mot bonus/malus – sågas i ny rapport
Först på Vi Bilägare

Hård kritik mot bonus/malus – sågas i ny rapport

Publicerad 13 februari 2020 (uppdaterad 13 februari 2020)
Ineffektivt sätt att sänka utsläppen på, tycker Riksrevisionen – som också kritiserar det nedsatta förmånsvärdet på miljöbilar för tjänstebilister.

Efter en ny genomgång riktar Riksrevisionen hård kritik mot bonus/malus-systemet, som innebär att laddbara bilar får en bonus medan bensin- och dieselbilar beläggs med straffskatt under de första åren.

Regeringen har satsat åtskilliga miljarder på att införa systemet utan att ha gjort någon konsekvensanalys av vilka effekterna kommer bli, menar Riksrevisionen i rapporten. Utgifterna har legat på 13 miljarder kronor.

"Den övergripande slutsatsen är att detta jämfört med andra insatser på samma område har varit förhållandevis kostsamma sätt att minska transportsektorns koldioxidutsläpp", skriver Riksrevisionen.

Ett av de största problemen enligt rapporten är att många av bilarna som fått statligt stöd exporterats, något regeringen nu ska försöka lösa med nya regler.

Riksrevisionen har också granskat det nedsatta förmånsvärdet på miljöbilar för tjänstebilister. Det innebär att personer med förmånsbil kunnat komma undan betydligt billigare än motsvarande privatköpare som köpt samma bil. 

– I relation till andra åtgärder inom transportområdet, till exempel koldioxidskatten eller vissa åtgärder inom Klimatklivet, är samhällets kostnader för klimatbonusbilar i nuläget höga, säger Cecilia Kellberg, projektledare för granskningen.

Läs också: Miljöpartiet om kritiken: "Helt uppåt väggarna"

Kritiken fortsätter i rapporten:

"Beslutsunderlagen har dessutom endast knapphändig information om de miljömässiga konsekvenserna, trots att syftet med åtgärderna har varit att på sikt minska utsläppen av framför allt koldioxid. Det finns heller ingen plan för uppföljning och utvärdering för det flesta av insatserna."

Riksrevisionen klagar också på att det funnits en "ryckighet" i reglerna och att de ständigt ändras.

– Osäkerhet kring framtida regelverk, avgifter och beskattning för personbilar riskerar att leda till stora kostnader för konsumenterna. Personer riskerar till exempel att lockas att köpa en viss typ av bil som efter några år blir oväntat dyr att äga, säger Cecilia Kellberg.

Riksrevisionen rekommenderar bland annat regeringen att den här typen av beslut först analyseras ur ett miljö- och samhällsperspektiv, och att bilköparna tydligt får veta hur länge bonus/malus-systemet och det nedsatta förmånsvärdet för miljöbilar ska gälla.

Bonus/malus-systemet infördes sommaren 2018 men har fått hård kritik från olika håll, inte minst från oppositionen som vill skrota systemet. 

Målet har varit att öka försäljningen av laddbara bilar för att sänka utsläppen, och nu i januari var hela tre av tio nyregistrerade bilar en elbil eller laddhybrid. Samtidigt sjunker andelen bensin- och dieselbilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-02-13 10:27
bejje

Mäkinen: Det spelar ju ingen roll om bilen rullar i t.ex. Norge, men det tråkiga med exporten är ju att det blir svårare och dyrare för svenskar att kunna köpa en begagnad elbil. Alternativet då kanske blir fossilbil istället om det blir för dyrt och krångligt att hitta begagnad elbil.

#9 • Uppdaterat: 2020-02-13 10:38
Axa

Hm, intressant att förmånsbilar faktiskt är fördelaktigt vilket är i motsats till vad en del på VIB påstår.

#a • Uppdaterat: 2020-02-13 10:48
ELvis

Först och främst så är det väl bara rena elbilar med ett nypris under 300 000 kr som verkligen "kostar skattebetalarna"?
Dvs, nästan inga alls.

Ibland ser man kommentarer som:
"det där med miljöbonus är verkligen inte bra, det vore bättre de blev momsbefriade".
Hur tänker ni då?
Det påminner mig om förhandlaren med dåliga mattekunskaper som menade att, "en tredjedel i rabatt är för lite, jag ska minst ha en fjärdedel" :)

Angående export:
Glöm inte bort att det finns en regel att, om du säljer din bil inom 6 månader så får du ingen miljöbonus.
Det gör i alla fall att det inte blir lönsamt att exportera för privatpersoner som tänkt använda bilen inom ett halvår (de flesta).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.