Sedan år 1984 har försäkringsbolaget Folksam rankat bilarnas säkerhet utefter utfallet i verkliga trafikolyckor. Varje år hanterar Folksam drygt 50 000 trafikskador. Av det underlaget drar man slutsatsen att vilken bilmodell man färdas i, har en avgörande betydelse för utfallet av en olycka.
I årets rapport rankas 238 bilmodeller och Volvo V70, S80, S60 och V60 från 2007 års modell och framåt, bedöms vara överlägset säkrast. Marginalen till listans tvåa, Honda CR-V 98 – 06, är 12 procent. Skillnaden uppges aldrig varit större i någon tidigare upplaga av rapporten.
Topplistan % bättre än genomsnittet
Volvo V70/S80/S60/V60 07- 59
Honda CR-V 98-06 47
Volvo V70/S80/S60 00-06 46
BMW 5-serie 04–09 44
Audi A4 01-07 43
Mitsubishi Galant 97-03 42
VW Passat/CC 08- 42
Volvo XC90 02- 42
Mer om Folksams rapport kommer i Vi Bilägare nummer 13/2013 som utkommer den 25 september.
Diskutera: Tror du att Folksams säkerhetsrankning stämmer överens med verkligheten?
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ingen Toyota med bland de åtta främsta?
Då måste listan vara felaktig.
Länk till pressträffen. Rätt intressant http://www.avenyproduction.se/folksam2013.html
Nu hade svåra skador större inverkan än i tidigare undersökningar dom gjort. För första gången använde dom STRADA sjukvård som underlag.
Han nämde att förra vinnaren Avensis 03-08 hade en av dom lägsta riskerna för whiplash av alla bilar. Men att whiplash i denna undersökning, hade lägre betydelse. Och svåra skador större betydelse.
Och ja saabnisse, det är klart listan är felaktig då :)
MItsubishi Galant?
Anmärkningsvärt minst sagt vilket gör att min tilltro till denna undersökning minskar. En femton år gammal japs? Skulle nog kunna slå vad om att det inte stämmer med verkligheten..
Volvo är ju dokumenterat krocksäkra men samtidigt ska vi inte glömma att man samarbetat ett lång tid med just Folksam om dessa frågor. "Passande" resultat för bägge parter iaf.
Med tanke på vissa diskussioner i olika trådar så hade jag väntat mig franskt i topp!
Har inte Folksam och Toyota samarbetet - i alla fall tidigare. Vill minnas att det i vissa Toyota-bilar monterats en "svart låda" från Folksam för att kunna få lite mera info i den händelse bilen var inblandad i en olycka. Men det kan vara minnet som sviker också...:)
Som vi kan se så har Folksam ändrat kriterierna och sättet att räkna, detta gör att rapporten inte är riktigt jämförbar med tidigare årgångar av rapporten. Att då hänvisa till tidigare rapporter, som Vi Bilägare gör i artikeln "Skillnaden uppges aldrig varit större i någon tidigare upplaga av rapporten", blir missvisande eftersom man inte har räknat på samma sätt. Och så bör man ju även vara medveten att resultatet gäller enbart för de krockar som bilarna har varit utsatta för, dvs det säger ju bara om de krockar som hänt, inte om krockar som inte hänt. Statistiken gäller bakåt, inte framåt. Om krockar som hänt vet vi inget om. Och så har vi ju detta som kallas för statistisk säkerhet, att bilar behöver finnas i ett visst antal och då här i ett visst krockat antal för att statistiken ska ha bärighet. Ju fler krockar en bilmodell har varit med om, desto mer underlag. Detta innebär att bilarna inte ges samma förutsättningar. Att enbart utgå från listor som det här, anser jag därför blir missvisande. Vi kan också se att många modeller och årsmodeller saknas i listan, det är alltså ett väldigt spritt underlag på årsmodeller - vilket då avspeglar just det varierande underlaget och därmed att det inte blir fullt jämförbart. Vad man än tycker om EuroNCAP så har det absolut bärkraft som jämförelse mellan bilar under exakt likadana förhållanden.
Raphael, nu citerar faktiskt Vibilägare bara Anders Kullgren på Folksam. Det var han som sa så!
Det kan så vara. Men om du tittar på pressträffen, som det finns länk till nedanför. Så ser du att det var så Anders Kullgren sa själv.
ViB kanske var lite snabba. Då artikeln låg ute bara en liten stund efter Pressträffens slut.
Rille, det står inte i artikeln att det är ett citat. En citering indikeras med citattecken och då även personen som citeras, vilket alltså Vi Bilägare inte har gjort. Vi Bilägare skriver bara så här: Skillnaden uppges aldrig varit större i någon tidigare upplaga av rapporten.
Man bör därför lägga till i artikeln att kriterierna och räknesättet, hur man bedömer statistiken, har ändrats - det vore en snyggare journalistik och mer rättvisande för läsaren.
Om vi tittar bakåt i historien så har resultaten ändras med hur det var förr, så vilken undersökning är mer "rätt" - det beror bara på hur man räknar, alltså är något som är relativt och subjektivt. Tittar vi på 2011 så var Toyota Avensis i topp. På 5:e plats kom Renault Laguna (om vi nu räknar Volvo V70/S80 etc som samma - Volvo har ju olika beteckningar på sina sedaner och kombimodeller, medan övriga tillverkare inte har det, så för andra ingår både sedaner, halvkombis och kombis under samma modellnamn och för att det ska blir rättvisande så är det därför mer rimligt att då också baka ihop Volvos sedaner och kombis i ett). Varken Toyota Avensis eller Renault Laguna är med i toppen den här gången. Istället dyker Mitsubishi Galant upp som från ingenstans.
Innebär det nu att Toyota Avensis och Renault Laguna plötsligt har blivit sämre på säkerhet, och att Mitsubishi Galant har förbättrat sin säkerhetsnivå? Ja alltså nu talar vi ju om redan sålda bilar som funnits ute på marknaden ett tag, det är knappast så att tillverkarna har tagit in dem och byggt om dem där Toyota och Renault har plockat bort säkerhetsutrustning och Mitsubishi har byggt om sina gamla Galants. :) Utan detta handlar helt enkelt om andra räknesätt och bedömningskriterier.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.