Volvo och Polestars assistanssystem Pilot Assist, som kan ta över körningen i vissa situationer, placerar sig näst sist i den amerikanska konsumentorganisationen Consumer Reports stortest av tolv autonoma förarsystem från lika många biltillverkare.
Samtliga bilar var utrustade med system där den adaptiva farthållaren och filassistanssystemet samverkar och tillåter föraren att under kortare sträckor släppa både ratt och pedaler. De system som ingår i den här kategorin kan ha svårt att klara oförutsedda händelser, som vägarbeten eller utryckningsfordon.
– Vi var besvikna på Volvos Pilot Assist-system av flera olika orsaker. Bland annat eftersom det upprepande gånger automatiskt gick över i ett standby-läge, vilket innebar att den adaptiva farthållaren fortsatte att arbeta samtidigt som att filassistansen stängde av sig själv utan någon egentlig förvarning, säger Kelly Funkhouser, Consumer Reports fordonstekniska chef.
Behöver kamera
Beskedet är ett nederlag för Volvo som lagt stora resurser på utvecklingen av Pilot Assist-systemet. Testförarnas dom blir att systemet är föga hjälpsamt och att problemet hade kunnat lösas med en kamera som övervakar förarens fortsatta uppmärksamhet på trafiken och förarengagemang. En sådan lösning används bland annat av BMW och GM.
– I Volvo och Polestars fall slutade det istället med att föraren hela tiden fokuserar på instrumentpanelen för att se om filassistansen är aktivt eller ej, i stället för att hålla ögonen på vägen.
Tesla backar
När Consumer Reports ville följa upp testet med frågor till tillverkarna var Polestar en av få tillverkare som svarade på testlagets frågor och kritik. Enligt tillverkaren kommer nya Polestar 3 standardutrustas med kamerasystem som ser till att föraren har uppmärksamheten på vägen.
Tesla som var något av en pionjär av att marknadsföra den här typen av system backade i testet från en tidigare andraplats till en sjundeplats.
– Det beror på att Tesla inte ändrat funktionen i Autopilotsystemets funktioner sedan lanseringen, förklarar testchef Jake Fisher.
Funktionen bedömdes utifrån tester både på avlyst motorbana och på allmän väg. Sammanlagt undersöktes fem olika kriterier: Funktion, förarengagemang, systemets lättanvändbarhet, trygghet och systemets riskbenägenhet att skapa en oengagerad förare.
- 1. Ford/Lincoln Blue Cruise/Active Glide: 84 poäng
- 2. Chevrolet/GMC/Cadillac Super Cruise: 75 poäng
- 3. Mercedes Drive Assist: 72 poäng
- 4. BMW Driving Assistance Professional: 69 poäng
- 5. Toyota/Lexus Safety Sense 3.0/Safety System+ 3.0: 65 poäng
- 6. Volkswagen/Audi Travel Assist/Adaptive Cruise Assist: 62 poäng
- 7. Tesla Autopilot: 61 poäng
- 8. Rivian Highway Assist: 59 poäng
- 9. Nissan/Infiniti ProPilot Assist: 58 poäng
- 10. Honda/Acura Sensing/Acura Watch: 58 poäng
- 11. Volvo/Polestar Pilot Assist: 53 poäng
- 12. Hyundai/Kia/Genesis Highway Driving Assist: 47 poäng
Källa: Consumer Reports
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.