Polestar har visat upp märkets tredje modell – en eldriven suv som bygger på samma plattform som kommande Volvo EX90. På onsdagkvällen visades nya Polestar 3 upp på ett digitalt event. Flera av de tekniska detaljerna är kända sedan tidigare, men några nyheter presenterades också.
Polestar 3 blir femsitsig och får ett nytt designspråk som skiljer sig en del från dagens Polestar 2. Nykomlingen bygger också på en annan plattform. Fronten har vissa likheter med Aiways U5 medan bakpartiet har den numera nästan obligatoriska ljusrampen som finns på många nya elbilar.
”Polestar 3 gör inte bara suven mer relevant och ansvarsfull, utan också åtråvärd av rätt anledningar”, hävdar företaget i ett pressmeddelande, samtidigt som märkets vd Thomas Ingenlath lyfter fram modellens ”skandinaviska design”.
En annan egenhet i fronten är det Polestar kallar ”Smart Zone”. Där samlas olika typer av sensorer och kameror för att hålla koll på omgivningen.
Större skärm
Insidan bjuder på flera intressanta nyheter jämfört med Polestar 2, inte minst en betydligt större infotainmentskärm – numera 14,5 tum. Det går lite på tvärs med ett uttalande som Polestars interiördesignchef Conny Blommé gjorde tidigare i år, där han sa att ”allt har sin topp och skärmar har förmodligen haft sin”.
Systemet bygger fortfarande på Googleteknik men är anpassat för den större skärmytan. Materialen beskrivs som hållbara och lyxiga. Vissa ytor består av återvunna plastflaskor och andra av ull.
Polestar 3 får förstås alla vanliga assistanssystem som exempelvis autobroms, men även en ny interiörradar som också finns i Volvo EX90. Totalt finns fem radarmoduler, fem externa kameror och tolv externa ultraljudssensorer. Polestar gör därmed tvärt emot Tesla som nyligen beslutat sig för att sluta använda både radarsensorer och ultraljudssensorer.
Stort batteripaket
Vid lanseringen kommer Polestar 3 i standardutförande med 489 hästkrafter och 840 Nm. Den som väljer Performance-paketet för 70 000 kronor får effekten höjd till 517 hk och vridmomentet till 910 Nm, men det kapar bara 0,3 sekunder på accelerationstiden till 100 km/tim och förkortar räckvidden med fyra mil.
Dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift är standard, men den bakre kan kopplas bort för att spara energi. Även luftfjädring är standard.
– Vårt mål var att erbjuda samma prestanda och precision som kännetecknar alla Polestar-bilar, utan att kompromissa med komforten för den vardagliga körningen, säger Joakim Rydholm, Polestars huvudansvariga chassiingenjör.
Batteripaketet är på 111 kWh och därmed betydligt större än i Polestar 2. Räckvidden hamnar på 61 mil som bäst enligt WLTP-körcykeln. Till skillnad från i Polestar 2 är även värmepump standard vilket sänker förbrukningen i lägre temperaturer.
Lidar på gång
Snabbladdningseffekten är upp till 250 kW vilket är betydligt högre än i Polestar 2 och även högre än i flera konkurrenter. Tjänstevikten är mastiga 2,6 ton men till skillnad från vissa andra elbilar är dragvikten relativt hög: 2,2 ton.
Prislappen vid lanseringen ligger på 970 000 kronor och under det första tillverkningsåret ingår både Plus- och Pilotpaketet. Senare dyker billigare versioner upp där köparna själva får välja paket.
Från och med andra kvartalet 2023 ska det också gå att beställa Polestar 3 med ett Pilotpaket som innehåller lidarsensor vilket ska ge bättre skanning av bilens omgivning.
Produktionen startar i Kina under mitten av 2023 och de första leveranserna är beräknade till fjärde kvartalet 2023, det vill säga om drygt ett år. Bilen ska även byggas i USA från mitten av 2024.
Här kan du se en jämförelse mellan Polestar 3 och några av konkurrenterna.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (92)
- 17 oktober 2022 Mr Snoid skrev: De där ja,…
- 17 oktober 2022 J.L skrev: Tesla model Y är…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.