Tesla når ständigt nya framgångar med sin självkörningsteknik. I och med den senaste versionen av företagets mjukvara, kallad ”Full Self Driving Beta 9” kan bilarna nu navigera i korsningar, göra vänstersvängar på landsvägar och köra längs stadsgator på egen hand, under uppsyn av föraren.
Men systemet är inte perfekt, vilket benämningen ”beta” antyder. Ordet används av mjukvaruutvecklare för att beskriva programvaror som fortfarande är under utveckling.
Det innebär att Teslas självkörande bilar, trots att systemet blir allt mer sofistikerat, gör en hel del misstag ute i trafiken. Selika Josiah Talbott, en universitetsprofessor i Washington, D,C. som studerar självkörande bilar, liknar i en intervju med konsumentorganisationen Consumer Reports bilens system med en rattfyllerist.
– Den vinglar till höger och den vinglar till vänster, säger hon, och fortsätter:
– Medan högersvängarna ser bra ut är vänstersvängarna nästan vilda.
I en Youtube-video uppladdad av användaren AI Addict syns en Tesla utföra imponerande manövrar förbi parkerade bilar och genom korsningar. Men under samma åktur skrapade den också i en buske, la sig i fel fil efter en korsning och satte vid en tidpunkt kurs rakt mot en parkerad bil.
Trots att systemet ännu inte är färdigt och fortfarande är långt ifrån att vara helt självkörande använder Tesla sina kunder som försökskaniner för tekniken. Intresserade Teslaägare kan anmäla sig till företagets beta-program, ladda ned mjukvaran i sina egna bilar och själva ge sig ut på gatorna och testa den.
Den här metoden får kritik från flera håll. Automationsexperten Missy Cummings säger till Consumer Reports att metoden är vanlig i teknikbranschen, men att den kan skapa stora problem på vägarna.
– Det är en vanlig hållning i Silicon Valley att man tar mjukvaran 80 procent i mål och sedan släpper den och låter användarna hitta problemen. Det kanske är okej för din mobiltelefon men det är inte okej för livsviktiga säkerhetssystem, säger hon.
Teslas vd Elon Musk uppmanade i samband med lanseringen av den senaste självkörningsmjukvaran användare att vara försiktiga. Han skrev på Twitter att ”Beta 9 tar itu med de flesta kända problemen, men det kommer finnas okända problem så var snälla och var paranoida”.
Att uppmana användarna att inte lita på systemen är dock inte tillräckligt, enligt Jake Fisher på Consumer Reports center för biltester. Han menar att man måste försäkra sig om att förarna är uppmärksam på vägen när det självkörande systemet är aktivt. Annars kan de börja lita på bilens förmågor i förtid.
– När mjukvaran för det mesta fungerar bra kan ett litet fel bli katastrofalt eftersom förare kommer att lita på systemet och inte vara uppmärksamma när de behöver vara det, säger han.
Enligt Selika Josiah Talbott är Tesla ensamma i branschen om att testa sina teknik på allmänna vägar på det här sättet. Hon säger att resten av industrin vill ”göra det rätt” och vinna allmänhetens förtroende. Det innebär, enligt henne, att nya funktioner och ny mjukvara testas på privata vägar och av utbildad personal innan det tillåts på allmän väg.
Kritik riktas också till amerikanska myndigheter, med uppmaningar om att reglera vilken typ av självkörande system som ska tillåtas på allmän väg.
– Jag har aldrig sett något som liknar det vi ser med Tesla nu. Det är som om USA:s transportdepartement har skygglappar på när det kommer till just det här företagets handlingar, säger Selika Josiah Talbott.
I Europa är regelverket kring självkörande bilar strängare. Teslas beta-program är i dagsläget inte tillgängligt här.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 26 juli 2021 När det handlar om säkerhet…
- 24 juli 2021 Jag håller fullständigt med…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.