Amerikanska säkerhetsorganisationen NHTSA, National Highway Traffic Safety Administration, har utfärdat en order om att alla biltillverkare måste rapportera in olyckstillbud med bilar som har avancerad förarassistans på nivå 2 eller fullt autonoma förarsystem på nivå 3-5 enligt klassificeringen om självkörande bilars nivåer.
Det blir obligatoriskt för biltillverkarna att dela med sig av insamlad kraschinformation i olyckor där de autonoma eller semi-autonoma systemen varit inkopplade kort före eller under olyckstillfället.
– Genom att förordna kraschrapportering kommer vi att ha tillgång till kritiska data som snabbt hjälper till att identifiera säkerhetsproblem som kan uppstå i dessa automatiserade system. Faktum är att insamling av uppgifter kommer att hjälpa till att skapa förtroende hos allmänheten för att federala myndigheter noggrant övervakar säkerheten för automatiserade fordon, säger Steven Cliff, tillförordnad administratör på NHTSA.
De biltillverkare som inte delar med sig av information riskerar böter och beloppen kan bli uppemot 100 miljoner dollar, motsvarande nära 900 miljoner svenska kronor.
I en uppmärksammad dödsolycka i april 2021 omkom två män i en Tesla Model S som kraschat och enligt räddningstjänsten satt ingen på förarplats vid olyckstillfället. Händelsen utreds av NTSB (National Transportation Safety Board), en myndighet som undersöker haverier och olyckor i USA.
I sin preliminära rapport uppgav de att olycksbilen var utrustad med Autopilot och Autosteer-funktionen som själv kan styra bilen på vissa vägar, men när NTSB testkörde sträckan i efterhand så kunde de inte aktivera Autosteer där bilen kraschade. Tesla hävdar att Autopilotsystemet inte var aktiverat vid olyckstillfället med hänvisning till bilens dataloggar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.