Nu presenterar Volvo den sista i serien om tre konceptbilar. Först kom kupémodellen Volvo Concept Coupé, sedan visades suven Volvo Concept XC Coupé, och på bilmässan i Genève i början av mars debuterar kombin Volvo Concept Estate.
Ingen av bilarna är tänka för produktion utan snarare för att demonstrera hur Volvo tänker sig att designen på märkets kommande modeller ska se ut. I det perspektivet är Concept Estate ett första smakprov på nästa upplaga av Sverigefavoriten V70, men den ger också en vink om utseendet på nya XC90 som lanseras senare i år.
Bilen har en tredörrars kombikaross av sportigare snitt och den rullar på stora 21-tumshjul. Framtill syns Volvos nya T-formade strålkastare och i aktern finns den nya tolkningen av de boomerangformade baklyktorna. Enligt Volvo har bakpartiet inspirerats av 1970-talsklassikern 1800 ES – ser du den kopplingen?
Inredningen har utformats under ledning av Robin Page, som tidigare ansvarade för interiördesign på lyxbilsmärket Bentley men som förra året värvades till Volvo.
På mittkonsolen sitter en stor pekskärm – som liknar den i haussade elbilen Tesla Model S – som används för att styra nästan alla av bilens funktioner. Knappar finns för några basfunktioner, till exempel för att styra varningsblinkers och uppvärmning av rutorna, men i övrigt ersätter skärmen alla andra knappar och reglage.
"Denna banbrytande nya förarupplevelse kommer att introduceras i nästa modellgeneration", skriver Volvo i ett pressmeddelande.
Utöver pekskärmen och avsaknaden av knappar är interiören av det mer utsvävande slaget. Växelspaksknoppen är av kristall, bältena går i orange, innertaket är mönstrat och under en glasskiva i lastutrymmet finns ett specialdesignat kubbspel (!).
Den första bilen som får ta del av Volvos nya formspråk blir avlösaren till suven XC90 som premiärvisas på bilsalongen i Paris i september och lanseras i Sverige i början av 2015. Därefter väntar ersättare till V70 och S80.
När det gäller tekniken under skalet kommer de nya bilarna att baseras på Volvos egenutvecklade plattform SPA (Scalable Platform Architecture) och de kommer att drivas av nya fyrcylindriga motorer som tillverkas i Skövde.
Klicka på videospelarna här ovanför för att se Volvos presentationsfilmer.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos nya konceptbil?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Grymt snygg. Hoppas mycket av designen behålls till serieproduktionen!
Jag tycker att den ger mig en del tankar på ett gristryne.
Undrar varför?
Jaaaa! Sluttande baklucka! Som jag har väntat på att Volvo ska anpassa dig till övriga bilmärken och bygga snygga bilar som är helt oanvändbara på landet.
Jaaaa! Sluttande baklucka!
Så att bagaget blir oanvändbart och trendriktigt minimalt.
Den här bilen verkar vara mera en lekstuga för designers än ett seriöst bygge. kopplingen till P1800 kan jag dock gilla. Gristryne eller inte.
Jag håller med om lekstuga för designers, jag gillar inte den klumpiga fronten och buliga sidorna, men inredningen verkar snygg.
jag höll på att glömma att gnälla över strålkastarna.
Effektsökeri?
Det är bara att vänja sig vid sluttande bakluckor. Det är väl tveksamt om efterfrågan på rymliga kombibilar är tillräckligt stor för att vara intressant för Volvo. V70 må vara Sveriges mest sålda bil, men internationellt är ju andra modeller betydligt viktigare för Volvo. Man har knappast några problem att offra svenskarnas favorit för att tjäna mer pengar i andra länder.
Personligen tycker jag ju att en vanlig kombi är en förlegad biltyp. Det finns betydligt smartare bilar i dag där man utnyttjar höjden i stället för längden. Men det får man nog förmodligen inte skriva i Sverige.
Vad jag gillar bäst i bildspelet är den kaxiga texten "Since 1959" på bältet! Saknar dock en hyllning till Nils Bohlin, Volvo ska inte ta åt sig hela äran för trepunktsbältet!
Att Volvo har övergivit sina tidigare kärnvärden - dvs. tekniskt enklare, rymliga men extremt hållbara och därför mycket ekonomiska bilar - sedan man slutade tillverka 940 beror på att de får mycket bättre lönsamhet med tekniskt mycket avancerade bilar med framhjulsdrift och ska då konkurrera med främst Audi som också har framhjulsdrift. Kundkategori som vill ha bakhjulsdrift är hänvisad till BMW och Mercedes. Och de som vill ha en mycket prisvärd o rymlig kombi köper bl.a. Dacia Lodgy.
Så ful bakifrån!! 480 ES säger jag bara... Fronten ser bra ut.
Äntligen en Volvo jag kan tänka mig att äga!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.