Volkswagen har lanserat de första modellerna ur den eldrivna ID-familjen, och fler ska det bli. Men innan alla modeller blir helt eldrivna spelar laddhybriderna en viktig roll.
I dagsläget har de flesta av VW:s laddhybrider en 1,4-liters bensinmotor på omkring 150 hk samt ett batteripaket på 13 kWh. Det ger en elräckvidd på drygt fem mil.
Nu ska Volkswagen uppdatera drivlinan i de fyrcylindriga laddhybridmodellerna, skriver tyska Auto Motor und Sport. En modernare och mer mjukgående bensinmotor på 1,5 liter ska användas, men med samma effekt som i den utgående versionen.
Volkswagen behåller även den sexstegade dubbelkopplingslådan. Någon sjustegad låda, som finns i mildhybridmodellerna, behövs inte eftersom elmotorn bidrar med vridmoment.
Den största nyheten är att batterikapaciteten i vissa fall fördubblas. Elräckvidden förlängs till tio mil som mest enligt WLTP-körcykeln, något som Volkswagen lovade tidigare i år.
Tack vare modern batteriteknik blir batteripaketet inte större rent fysiskt trots den ökade kapaciteten.
De uppdaterade laddhybriderna kan laddas med 3,6 kW även i fortsättningen, men en nyhet är DC-snabbladdning via CCS-standarden – något som är ovanligt i laddhybrider. Volkswagen vill inte avslöja hur hög laddeffekten blir men att ladda åtta mil ska gå på drygt en halvtimme som bäst.
Först ut med den nya laddhybriddrivlinan blir nya generationen Passat och Tiguan som ska börja säljas 2023. Eventuellt kan även Golf GTE och den enklare versionen Golf eHybrid få ta del av nyheterna ungefär samtidigt, men eHybrid-modellen säljs inte i Sverige.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (27)
- 9 oktober 2022 En gammal tråd. Hur aktuell…
- 9 oktober 2022 Givet att nya VW Passaten…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.