Nästa artikel
Ny rapport hyllar laddhybrider – lika lång elkörsträcka som elbil
Nyheter

Ny rapport hyllar laddhybrider – lika lång elkörsträcka som elbil

Publicerad 14 december 2020
Körsträckan på el blir lika lång om hushållet kompletterar sin bensinbil med en laddhybrid som med en elbil, enligt en ny rapport från Chalmers.

Laddhybrider har fått en hel del kritik genom åren. Vissa ser bensin- och dieselbilar med laddsladd som en bra kompromiss för att kunna köra på el korta sträckor, men där en vanlig förbränningsmotor används för längre sträckor.

Andra kritiserar laddhybriderna eftersom de verkligen kräver att föraren laddar sin bil för att utsläppen ska bli låga. Den som struntar i det åker runt i en tyngre och mer komplicerad bensin- eller dieselbil utan att ha någon nytta av det dyra och tunga batteriet.

Så sent som i november kom en studie som visade hur mycket mer laddhybrider kan släppa ut om de inte laddas. 

– Våra tester visar att även under optimala förhållanden, med fulladdat batteri, släpper bilarna ut mer än uppgett, säger Julia Poliscanov på Transport & Environment som publicerat rapporten.

Men nu kommer ytterligare en studie, den här gången från Chalmers, som visar att laddhybrider i själva verket kan köras lika mycket på el som ”rena” elbilar med en räckvidd på 13 mil.

– Vi har jämfört ett stort antal hushåll med flera bilar och kan visa att hushåll med ett fossilfordon och en laddhybrid kan köra lika många kilometer på ren eldrift som ett hushåll med ett fossilfordon och en elbil, säger Ahmet Mandev, doktorand på Chalmers.

Läs också: Nytt test avslöjar: Så långt kommer laddhybriderna

Laddhybriderna i studien kunde köras lika mycket på el som ”rena” elbilar med räckvidd på 13 mil

Det gäller att ladda sin hybrid varje natt, enligt den nya rapporten. Den som laddar sin hybrid 9 av 10 nätter får betydligt högre bensinförbrukning.

Kortare räckvidd – mer elkörning

Forskarna har hämtat in data från fyra miljoner kördagar med laddhybrider. Siffrorna kommer dock inte från Sverige utan från 71 hushåll i Kalifornien.

Hushåll som har både en vanlig förbränningsbil och en elbil kör i genomsnitt 45 procent av den totala körsträckan på el. För hushåll som har en vanlig förbränningsbil och en laddhybrid är den siffran 46 procent.

– Orsaken att laddhybriden vinner trots den avsevärt kortare räckvidden, är att man oftare tar den till de längre resorna. Och då går i alla fall en del av de resorna på el, säger handledaren Frances Sprei. 

Måste ladda varje dag

För att kunna åka så effektivt och klimatsmart som möjligt ska laddhybridägarna ladda sin bil fullt en gång om dagen, gärna på natten. Då kunde laddhybriderna i studien köras 70 procent av körsträckan på eldrift.

Att ladda mindre än så ger stora konsekvenser.

– Om man går från att ladda sin bil varje natt till 90 procent av nätterna tredubblas utsläppen, från 1,7 kg koldioxid till 5,7 kg för 100 kilometers körning. Bränsleförbrukningen går upp på liknande sätt, från 0,7 liter för 100 kilometer till 2,5 liter. Det är fortfarande låga utsläpp och låg förbrukning men det blir ändå stor skillnad för en så pass liten förändring i beteende, säger Ahmet Mandev.

Studien har gjorts i samarbete med University of California, Davis och Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research i Tyskland. Den har finansierats av Swedish Electromobility Center som är ett projekt Energimyndigheten startade 2007 och där bland andra Chalmers, KTH, Vattenfall och Volvo Cars är med som partners.

Läs också: 10 bilar jämförda: Dieselbil kan vara snålare än laddhybrid

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.