Det är ingen hemlighet att förbrukningen i en laddhybrid till stor del beror på hur mycket bilen laddas. Den som ofta pluggar in bilen kan köra en stor del av vardagskörningen på el, men den som aldrig laddar bilen måste förlita sig mer på förbränningsmotorn.
Då ökar både förbrukningen och utsläppen, och i vissa fall kan förbrukningen till och med bli högre än i en vanlig förbränningsbil eftersom laddhybriden är tyngre.
Nu har organisationen Transport & Environment tillsammans med Emissions Analytics mätt förbrukning och utsläpp i tre olika laddhybridmodeller: BMW X5, Volvo XC60 och Mitsubishi Outlander.
Laddhybrider testas officiellt i samma körcykel som alla andra bilar. Men även med fulladdat batteri blir utsläppen mellan tre och åtta gånger högre än den officiella siffran i verklig körning, visar T&E:s test.
Smutsigt ”laddläge”
När laddhybriden behöver ström är det mest effektiva att helt enkelt ladda den i ett uttag. Måste föraren använda det så kallade laddläget i bilen, där förbränningsmotorn används för att ladda upp batteriet, blir utsläppen mellan tre och tolv gånger högre i verklig trafik än i testlabbet.
– Våra tester visar att även under optimala förhållanden, med fulladdat batteri, släpper bilarna ut mer än uppgett, säger Julia Poliscanov på T&E, som även klagar på att få nya laddhybrider går att snabbladda – särskilt BMW X5 som har ett stort 24 kWh-batteri som tar sju timmar att långsamladda.
”Laddläget” där förbränningsmotorn används för att ladda upp batteriet kommer användas mycket framöver när fler och fler städer inför miljözoner. BMW:s laddhybrider kan redan i dag avgöra när den är på väg att köra in i en miljözon och använder då bensinmotorn för att förse batteriet med tillräcklig laddnivå för att bilen senare ska kunna köra på el.
Försiktig körstil
Även om föraren alltså måste anstränga sig för att ladda bilen och köra försiktigt kan dock bilarna leverera riktigt bra räckviddssiffror under rätt förhållanden.
BMW X5 kom som längst 7,5 mil enbart på el. I samma test klarade Volvo XC60 3,7 mil och Mitsubishi Outlander 4,8 mil. Men om föraren kör oförsiktigt med kraftiga accelerationer och inbromsningar dalar räckvidden snabbt. Då klarade BMW bara 1,8 mil, Volvo 1,1 mil och Mitsubishi 3,3 mil.
Läs också: Lätt att laddhybriden blir en törstig ”fulhybrid”
Testerna har gjorts i England av Emissions Analytics under sommaren 2020, som utsatte bilarna för flera olika testrundor.
Den första har inspirerats av testrundan som används för att mäta utsläpp i verklig trafik i samband med nya bilars WLTP-certifiering (RDE, Real Driving Emissions).
I den rundan testades bilarna fyra gånger: med fulladdat batteri, med urladdat batteri och användning av systemet som använder förbränningsmotorn för att bibehålla batteriets laddnivå, med batterilet urladdat och batteriaddningsläget aktiverat samt med bilen fullastad upp till maxlasten.
I de övriga två testrundorna har bilarna körts dels med kraftiga accelerationer och inbromsningar och på högre höjd (med fulladdat batteri) samt en kombinationsrunda som innehåller både stads-, motorvägs- och landsvägskörning. Även här var batteriet fulladdat.
Klimatanläggningen var inställd på 19 grader, ljudanläggningen var påslagen och strålkastarna hade läge ”Auto”. Bilarna var lastade till 300 kilo bortsett från i testet där maxlasten användes. Klart väder och yttertemperatur på mellan 17 och 25 grader.
Koldioxidutsläppen mättes med en påkopplad testenhet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
300 kg? Varför.. bilarna är redan tunga som de är!?
Ptja. Det vill nog till att en laddhybrid passar ens körmönster för att det ska bli optimalt.
Ni redovisar inte bensinförbrukningen. Bara prat. Inte heller någon beskrivning av hur dessa hybridsystem fungerar. Förstår ni ens själva?
Jag tycker det är "dubbelfel", först bygger man en klumpig SUV på ca 2 ton sedan måste den "hybridiseras" med ytterligare 200-300 kg för att den skall sänka utsläppen. Vi har nu en modell som väger 2200-2400 kg för att allt som oftast transportera mindre än 100 kg last (1 person som pendlar till jobb mm). Sedan åtgår en massa extra resurser i form av batteri och dubbla drivlinor, och det slutar inte där eftersom batteriet också skall laddas inför varje resa man gör. Snudd på galenskaper!
Extremt förvirrande artikel. Känns som det är siffror från många olika tester där den tillhörande texten kanske inte alltid är helt genomtänkt..
Skulle vara intressant om de testat utsläppen från en referensbil (till exempel en RAV4) med "vanlig" hybriddrift.
Att BMW:n med sitt fulladdade 24kWh batteri endast kom 1,8 mil om den kördes med kraftiga accelerationer och inbromsningar blev jag väldigt förvånad över. Mer än fyrdubblad elförbrukning 13,3 kWh per mil alltså.
(mot 7.5 mils räckvidd vid lugn körning då den tog 3,2 kWh per mil)
Vad är det för mening med laddhybrider som bara går några mil på el?
Kanske trots allt det som är meningen, Carl Trefalt. Alltså att dom skall gå på el ungefär så långt som majoriteten kör sin bil varje dag. Sen är det en annan sak om det är vettigt att ha 2 drivlinor i en bil...
Det här är väl inget nytt? Hybrider är inget att ha - nu även bevisat sämre än "rena" fossiler.. En av många politiker grodor som gjorts av människor som inte fattat, men som gärna tror de fattat - och köparna får även bonus... Dessutom står laddhybrider i vägen för elbilar vid laddning! Horribelt!
Det blir nog inte många som snabbladdar sin laddhybrid även om möjligheten finns. Fattas det laddplatser så blir de rena elbilsägarna sura.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.