Hur mycket drar egentligen laddhybriden – och är den snålare än en vanlig bil utan hybridteknik?
Det är en fråga som många bilköpare nu ställs inför när utbudet av laddhybrider har exploderat och när laddhybriderna även börjar dyka upp i större antal på begagnatmarknaden.
Men det är också en svår fråga att besvara. Det beror till väldigt stor del på hur bilen körs och laddas. Bilägare som laddar sin bil och sällan kör långa sträckor behöver inte tanka på månader, men den som aldrig kan ladda sin bil kan istället få en högre förbrukning än i en vanlig, ”hybridlös” bil.
Eftersom biltillverkar nu storsatsar på laddhybrider och dessutom skryter om hur snåla de kan vara bestämde sig tyska bilistorganisationen ADAC för att mäta förbrukningen i ett antal populära laddhybrider på ett jämförbart sätt.
Tre kategorier
Resultatet visar att laddhybriderna kan delas in i tre grupper:
• Laddhybrider som alltid är snålare än motsvarande förbränningsbil utan hybridteknik.
• Laddhybrider som blir snålare först när de körs minst hälften av tiden på eldrift.
• Laddhybrider som inte har någon fördel över huvud taget när det gäller förbrukning eller utsläpp jämfört med en vanlig bil.
Läs också: Förbrukning i elbil och laddhybrid: Siffror för 33 modeller
Volvo får beröm
Volvo XC40 får ett mycket bra betyg i ADAC:s förbrukningstest och tas upp som ett bra exempel på en effektiv laddhybrid, eftersom den lilla bensinmotorn är snål. Även när bilen är helt urladdad är den snålare än den vanliga modellen utan laddhybridteknik.
Om Volvon körs hälften av sträckan på el minskas koldioxidutsläppen med 25 procent. Om bilen körs på el 80 procent av sträckan minskas utsläppen med 40 procent.
Passat mer tveksam
Populära laddhybriden Volkswagen Passat GTE jämförs med dieseldrivna Passat TDI och då är det kanske inte så konstigt att dieseln visar sig vara snålare om GTE-föraren inte laddar sin bil. Om föraren kör på el hälften av sträckan går laddhybriden ”break even” när det gäller koldioxidutsläpp jämfört med dieselbilen.
Även om GTE-föraren lyckas köra 80 procent på el släpper bilen bara ut tio procent mindre koldioxid.
Bakläxa för BMW
För stora och tunga suven BMW X5 är dieselmotorn snålare än laddhybriden i samtliga fall. Inte ens om föraren lyckas köra på el 80 procent av tiden blir laddhybriden bättre när det gäller koldioxidutsläpp.
Det är viktigt att komma ihåg att en laddhybrid som körs på el blir lokalt utsläppsfri just när den körs på el, till exempel i städer med miljözoner. Det är också skillnader i vilka andra utsläpp förutom koldioxid som uppstår vid körning mellan bensin- och dieselbilar.
ADAC vill att biltillverkarna börjar redovisa förbrukningssiffror för en helt urladdad bil och att alla som har en laddhybrid som tjänstebil även får möjlighet att ladda på jobbet och hemma.
Läs också: Nytt utsläppstest: Stora skillnader mellan bensin- och dieselbilar
Så mycket snålare – eller törstigare – är laddhybriderna
• Staplarna visar hur mycket förbrukningen och koldioxidutsläppen mindre en laddhybrid drar jämfört med motsvarande bensin- eller dieselmotor utan hybridteknik. En positiv siffra (över noll) är bra.
• Bilarna har testats i ADAC:s så kallade Ecotest med lika förutsättningar för alla bilmodeller.
• Mörkgrå stapel: Körning enbart med förbränningsmotorn (ingen eldrift).
• Ljusgrå stapel: 50 procent av körsträckan görs på el.
• Gul stapel: 80 procent av körsträckan görs på el.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.