Nästa artikel
Förbrukning i laddhybrider: Så stor är skillnaden
Nyheter

Förbrukning i laddhybrider: Så stor är skillnaden

Publicerad 1 juni 2020
Ett nytt test visar förbrukningen och utsläppen för tio laddhybrider jämfört med vanliga bensin- eller dieselbilar. Och hybridbilen är inte alltid snålare.

Hur mycket drar egentligen laddhybriden – och är den snålare än en vanlig bil utan hybridteknik?

Det är en fråga som många bilköpare nu ställs inför när utbudet av laddhybrider har exploderat och när laddhybriderna även börjar dyka upp i större antal på begagnatmarknaden.

Men det är också en svår fråga att besvara. Det beror till väldigt stor del på hur bilen körs och laddas. Bilägare som laddar sin bil och sällan kör långa sträckor behöver inte tanka på månader, men den som aldrig kan ladda sin bil kan istället få en högre förbrukning än i en vanlig, ”hybridlös” bil.

Eftersom biltillverkar nu storsatsar på laddhybrider och dessutom skryter om hur snåla de kan vara bestämde sig tyska bilistorganisationen ADAC för att mäta förbrukningen i ett antal populära laddhybrider på ett jämförbart sätt.

Tre kategorier

Resultatet visar att laddhybriderna kan delas in i tre grupper:

• Laddhybrider som alltid är snålare än motsvarande förbränningsbil utan hybridteknik.

• Laddhybrider som blir snålare först när de körs minst hälften av tiden på eldrift.

• Laddhybrider som inte har någon fördel över huvud taget när det gäller förbrukning eller utsläpp jämfört med en vanlig bil.

Läs också: Förbrukning i elbil och laddhybrid: Siffror för 33 modeller

Volvo XC40 får beröm för att vara snålare som laddhybrid än vanlig bensinbil.

Volvo får beröm

Volvo XC40 får ett mycket bra betyg i ADAC:s förbrukningstest och tas upp som ett bra exempel på en effektiv laddhybrid, eftersom den lilla bensinmotorn är snål. Även när bilen är helt urladdad är den snålare än den vanliga modellen utan laddhybridteknik.

Om Volvon körs hälften av sträckan på el minskas koldioxidutsläppen med 25 procent. Om bilen körs på el 80 procent av sträckan minskas utsläppen med 40 procent.

Passat mer tveksam

Populära laddhybriden Volkswagen Passat GTE jämförs med dieseldrivna Passat TDI och då är det kanske inte så konstigt att dieseln visar sig vara snålare om GTE-föraren inte laddar sin bil. Om föraren kör på el hälften av sträckan går laddhybriden ”break even” när det gäller koldioxidutsläpp jämfört med dieselbilen.

Även om GTE-föraren lyckas köra 80 procent på el släpper bilen bara ut tio procent mindre koldioxid.

Bakläxa för BMW

För stora och tunga suven BMW X5 är dieselmotorn snålare än laddhybriden i samtliga fall. Inte ens om föraren lyckas köra på el 80 procent av tiden blir laddhybriden bättre när det gäller koldioxidutsläpp.

Det är viktigt att komma ihåg att en laddhybrid som körs på el blir lokalt utsläppsfri just när den körs på el, till exempel i städer med miljözoner. Det är också skillnader i vilka andra utsläpp förutom koldioxid som uppstår vid körning mellan bensin- och dieselbilar.

ADAC vill att biltillverkarna börjar redovisa förbrukningssiffror för en helt urladdad bil och att alla som har en laddhybrid som tjänstebil även får möjlighet att ladda på jobbet och hemma.

Läs också: Nytt utsläppstest: Stora skillnader mellan bensin- och dieselbilar


Så mycket snålare – eller törstigare – är laddhybriderna

• Staplarna visar hur mycket förbrukningen och koldioxidutsläppen mindre en laddhybrid drar jämfört med motsvarande bensin- eller dieselmotor utan hybridteknik. En positiv siffra (över noll) är bra.

• Bilarna har testats i ADAC:s så kallade Ecotest med lika förutsättningar för alla bilmodeller.

• Mörkgrå stapel: Körning enbart med förbränningsmotorn (ingen eldrift).

• Ljusgrå stapel: 50 procent av körsträckan görs på el.

• Gul stapel: 80 procent av körsträckan görs på el.

Klicka här för att se bilden i större format.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.