Just nu är Vi Bilägares Christian Ellmark i Finland för att provköra nya Subaru Outback. Från den finska landsbygden lämnar han nu en första rapport.
Precis på väg att hugga in i lunchen får Vibilagare.se tag i Christian Ellmark.
Var är du Christian?
- Jag är någonstans utanför Helsingfors på den finska landsbygden. Just nu sitter jag på en herrgård för att äta lunch, säger Christian Ellmark.
- Det är ganska kyligt här och lite duggregn. När vi körde på offroadbanan i morse var det is på vattnet.
Ja, vad är det du kört?
- Hittills har jag kört två motorvarianter av Subaru Outback, två bensinare. Dels toppmodellen med en 3,6 liter stor bensinmotor som var väldigt snabb och med bra omkörningsegenskaper. Men den var väldigt dyr, 415 000 kronor.
- Sen har jag också kört en 2,5 litersmotor med steglös CVT-låda, som är betydligt billigare. Den hamnar någonstans under 300 000 kronor. Och i eftermiddag ska jag få prova dieselvarianten, som förmodligen är mer intressant för den svenska marknaden.
Hur var årets modell i jämförelse med tidigare?
- Den är kanske inte riktigt lika rolig att köra som föregångarna, men samtidigt är den rymligare, bekvämare och tystare. Den är större och då är det svårt att göra den lika rolig. Man har valt andra egenskaper som intresserar kunder av den här typen av bil.
Vad har ni kört på för vägar?
- Vi har kört på en del dåliga vägar, några rallysträckor och terrängvägar men framför allt asfalt och grusväg. Och den tar sig fram bra och är stadig att köra. Den klarar mer än vad ägarna kommer att utsätta den för.
- Det är inte riktigt en terrängbil, men har ändå bra framkomlighet. Jag ser den som en direkt konkurrent till Volvo XC70.
I ett val mellan de bilarna, vilken väljer du?
- Svårt val, jag tror att de som köper Subaru gör det för att de inte vill ha Volvo. Man vill ha en bil som är annorlunda, en som sticker ut.
Men vad skulle du välja?
- Det är inte lätt, båda klarar det de är tänkte för. Frågan är om man vill vara en i mängden eller sticka ut.
Okej. När kan man köpa bilen?
- Båda bensinvarianterna och dieseln kommer i november. Men nästa år blir det mer intressant, för i april släpper man en gasvariant som kommer att bli ett alternativ för företagskunderna. Den kommer att ligga på ungefär 350 000 kronor.
Du låter försiktigt positiv till nya Outback?
- Jag tror att den kommer slå betydligt bättre än sina föregångare. Jag är bara lite tveksam till designen eftersom den ser ut som många andra japanska bilar. Den har former från Honda Accord, Mazda 6 och Toyota Avensis.
- Men den kommer att sälja bra när den kommer som gas och då slåss om kunderna med Volkswagen Passat. Subaru har många förtjänster, bland annat väldigt hög kvalité, det är deras vapen. Man toppar ju till exempel Vi Bilägares kundundersökning, Autoindex, med mest nöjda kunder.
Vad händer i eftermiddag för dig?
- Först ska jag köra dieseln, sen blir det att köra till flygplatsen och sen flyg till Kastrup, säger Christian Ellmark.
Var är du Christian?
- Jag är någonstans utanför Helsingfors på den finska landsbygden. Just nu sitter jag på en herrgård för att äta lunch, säger Christian Ellmark.
- Det är ganska kyligt här och lite duggregn. När vi körde på offroadbanan i morse var det is på vattnet.
Ja, vad är det du kört?
- Hittills har jag kört två motorvarianter av Subaru Outback, två bensinare. Dels toppmodellen med en 3,6 liter stor bensinmotor som var väldigt snabb och med bra omkörningsegenskaper. Men den var väldigt dyr, 415 000 kronor.
- Sen har jag också kört en 2,5 litersmotor med steglös CVT-låda, som är betydligt billigare. Den hamnar någonstans under 300 000 kronor. Och i eftermiddag ska jag få prova dieselvarianten, som förmodligen är mer intressant för den svenska marknaden.
Hur var årets modell i jämförelse med tidigare?
- Den är kanske inte riktigt lika rolig att köra som föregångarna, men samtidigt är den rymligare, bekvämare och tystare. Den är större och då är det svårt att göra den lika rolig. Man har valt andra egenskaper som intresserar kunder av den här typen av bil.
Vad har ni kört på för vägar?
- Vi har kört på en del dåliga vägar, några rallysträckor och terrängvägar men framför allt asfalt och grusväg. Och den tar sig fram bra och är stadig att köra. Den klarar mer än vad ägarna kommer att utsätta den för.
- Det är inte riktigt en terrängbil, men har ändå bra framkomlighet. Jag ser den som en direkt konkurrent till Volvo XC70.
I ett val mellan de bilarna, vilken väljer du?
- Svårt val, jag tror att de som köper Subaru gör det för att de inte vill ha Volvo. Man vill ha en bil som är annorlunda, en som sticker ut.
Men vad skulle du välja?
- Det är inte lätt, båda klarar det de är tänkte för. Frågan är om man vill vara en i mängden eller sticka ut.
Okej. När kan man köpa bilen?
- Båda bensinvarianterna och dieseln kommer i november. Men nästa år blir det mer intressant, för i april släpper man en gasvariant som kommer att bli ett alternativ för företagskunderna. Den kommer att ligga på ungefär 350 000 kronor.
Du låter försiktigt positiv till nya Outback?
- Jag tror att den kommer slå betydligt bättre än sina föregångare. Jag är bara lite tveksam till designen eftersom den ser ut som många andra japanska bilar. Den har former från Honda Accord, Mazda 6 och Toyota Avensis.
- Men den kommer att sälja bra när den kommer som gas och då slåss om kunderna med Volkswagen Passat. Subaru har många förtjänster, bland annat väldigt hög kvalité, det är deras vapen. Man toppar ju till exempel Vi Bilägares kundundersökning, Autoindex, med mest nöjda kunder.
Vad händer i eftermiddag för dig?
- Först ska jag köra dieseln, sen blir det att köra till flygplatsen och sen flyg till Kastrup, säger Christian Ellmark.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Subaru har ju varit det där lite egensinniga företaget - på det viset likt Saab - men stagnerat lite när det gäller den tekniska utvecklingen och litat alltför mycket på sin drivlina (som ju länge varit överlägsen). Kul att se att de har nya lösningar på gång (som t ex en helt ny framvagn). Utseendet övertygar dock inte riktigt. Faktum är att jag tycker att föregångaren var väl så snygg.
Roy. Har du sett den i verkligheten än ? Det har jag, och den är inte alls oäven designmässigt mycket bättre än på bild kan jag säga. Ganska vettigt pris desseutom i jämförelse mot konkurrenter, man får ju fyrhjulsdriften på köpet kan man säga.
Volvo is the BEST !
Ser bättre ut i verkligheten. Även om utseendet kräver lite av betraktaren. Men ihop med byggkvaliteten och detaljerna blir helheten riktigt aptitlig. Och baksätet är i limoklass.
Vanliga Legacyn ser riktigt bra ut i verkligheten, betydligt bättre än på bild och formgivningen anpassar sig till dagens mode.
Toyota återkallar 3,8 miljoner bilar bla Toyota och Lexus mfl som skenar och går ej att bromsa. Det är rena "spökbilen".
http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_3587855.svd
Fy X#¤ så ful! Skulle aldrig sätta mig i ett dylikt åbäke!
Arthur Dent
Det finns ingen som tvingar dej att sätta dej i bilen
Då skulle du få problem att sätta dej i din Volvo efter det
A.T Välkommen till verkligheten
Jag menar bara att det inte är konstigt att Subaru säljer så dåligt. Inte nog med att deras bilar är dyra och törstiga. När de dessutom är såhär fula finns verkligen ingen anledning att handla. Men Outback är inte värst. Tribeca borde fan förbjudas!
Arthur Dent. Säljer Subaru dåligt ? De säljer betydligt fler bilar än många andra märken globalt, bla Saab och Volvo. Och i Sverige är väl Subaru det märke som ökat/behållit sin försäljning genom krisen, är det dåligt !? Sedan utseendet vad är det för fel på det ? Bilen är ju tuff ! Så smaken är delad som baken. Sedan så får man ju kvalitet vid köpet och en fyrhjulsdrift som fungerar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.