Vanligast i statistiken blev Volvo V90/S90 med 2.940 nya bilar. Andraplatsen gick till Volvo V60/S60. Det är fortfarande Classic-versionen av V60 som ingår i statistiken. Den nya generationen har precis presenterats, men inte letat sig in på topplistan än. På tredje plats hittar vi Volkswagen Golf. I övrigt kan nämnas att Volvos nya småsuv XC40 klättrar från plats 44 till plats 30 med 280 nya registreringar.
Andelen dieselbilar av de totala nyregistreringarna var 43,8 procent i februari jämfört med 53,5 procent i februari förra året. Supermiljöbilar, alltså bilar med koldioxidutsläpp på max 50 gram per kilometer, uppgick till 1.807 stycken i februari. Det är 58 procent fler än förra året och 6,6 procent av de totala nyregistreringarna för februari månad.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
(Placering, modell, typ, antal registreringar)
1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 310 st.
2. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 209 st.
3. Volvo XC60, laddhybrid, 173 st.
4. Kia Niro, laddhybrid, 154 st.
5. Kia Optima, laddhybrid, 152 st.
6. Volvo V60, laddhybrid, 147 st.
7. Hyundai Ioniq, elbil, 97 st.
8. Renault Zoe, elbil, 80 st.
9. Volvo S90/V90, laddhybrid, 63 st.
9. Mini Cooper Countryman, laddhybrid, 63 st.
10. Nissan E-NV200, elbil, 49 st.
(Placering, modell, antal registreringar)
1. Volvo S/V90: 2940 st.
2. Volvo S/V60: 1545 st.
3. Volkswagen Golf: 1292 st.
4. Volkswagen Passat: 1219 st.
5. Volvo XC60: 1172 st.
6. Volkswagen Tiguan: 752 st.
7. Nissan Qashqai: 563 st.
8. Volvo V40: 521 st.
9. Audi Q5: 491 st.
10. Skoda Octavia: 430 st.
Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
utan företag skulle v90 ligga i botten
När får vi se 10-i-topplistor på bilar enbart sålda till privatpersoner? Andelen sålda stora tjänstebilar i Sverige gör försäljningsstatistiken mindre intressant.
För sen som är intresserad av försäljning till privatpersoner, se sidan 27: http://www.bilsweden.se/storage/ma/0d56a870d767419b9db362ef11d9a94e/8609c5bd86e943bfb8f647950b1e6b54/pdf/BC9BD95F1F290D8BFFC958C5114E9C0D21E5182B/PressRel1802.II.pdf?MediaArchive_ForceDownload=true
Fast varför är bara försäljning till privatpersoner intressant?
För mig obegripligt att s/v90 ligger i topp. Visst en skön bil åka i men inte prisvärd i mitt tycke. Men som redan sagts 9 av 10 är nog företagsbilar.
Endast var 5:e Volvo är alltså såld till privatperson. Och siffran är nog ännu mindre för V90.
K_Klabbe, 10-i-topplistan är mera av intresse för oss som betalar vår bil själva, om tjänstebilarna redovisas separat.
Intressant att KIA fortsätter vara större än Toyota. Folk vågar tydligen chansa med koreanskt.
L.Mäkinen. Trenden från övriga EU smittar även av sig på de svenska köparna. I EU och EFTA är Hyundai/Kia betydligt större än Toyota.
I Sverige är inte skillnaderna lika stora.
MVH AL
SUV har tydligen kopplat greppet om svenska kunder! Förvånande att Qashqai fortfarande drar så många köpare, den börjar bli lite till åren även om den nyligen fått ett ansiktslyft.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.