Nästa artikel
Tyskland återkallar dieselbilar
Nyheter

Tyskland återkallar dieselbilar

Publicerad 21 juli 2017 (uppdaterad 21 juli 2017)
I ett försök att hindra det föreslagna dieselförbudet i Tyskland har nu landets samlade bilindustri gått med på att återkalla stora mängder dieselfordon för att minska utsläppen.
Representanter för bilindustrin i Tyskland har efter förhandlingar med tyska myndigheter gått med på att återkalla och uppgradera mjukvaran i ett stort antal dieselfordon. Exakt hur många är inte klart ännu, men Audi räknar med att ta in minst 850 000 bilar och Mercedes har redan sagt att de återkallar tre miljoner bilar. Kostnaden för åtgärderna beräknas hamna omkring två miljarder euro och det är tillverkarna som får stå för hela den kostnaden.

Samtidigt avslöjar den tyska tidningen Spiegel Online att Volkswagen, Audi, Porsche, BMW och Daimler sedan 90-talet haft hemliga möten där de diskuterat bland annat utsläppsnivåer och kommit överens om standarder för avgasrening. Spiegel menar att det är detta samarbete som lagt grunden till det utsläppsfusk som avslöjats.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-07-21 15:44
trasten

Avgå alla!

#2 • Uppdaterat: 2017-07-21 16:39
ASK

Ok jag avgår!

#3 • Uppdaterat: 2017-07-21 16:44
pinjong

Barnbarnen dör nog även om enbart bensinbilar skulle tillåtas koncentrera sina utsläpp i stadsmiljöer. Det är inte fel att biltillverkarna kläms åt och får tänka till - oavsett bränsletyp.

#4 • Uppdaterat: 2017-07-21 16:55
saabnisse

Enligt Naturvårdsverket släppte bensindrivna bilar ca 19000 ton kväveoxider och dieseldrivna ca 4500 ton 2006!
Tio år senare 2016 släppte bensindrivna ca 4500 ton och de dieseldrivna ca 19000 ton!

#5 • Uppdaterat: 2017-07-21 16:55
erikivan72

Dum fråga: om det är biltillverkaren som skall stå för hela kostnaden - innebär det att man får gratis lånebil när de har den på verkstaden? Eller står de för förlorad inkomst om man väntar? Och står de för kostnaden för resan från hemmet/jobbet till verkstaden?
Om svaret på ovanstående fråga är nej, står de ju faktiskt inte för hela kostnaden. Och att påstå någonting i stil med att de tänker göra åtgärd i samband med normala servicen håller inte riktigt i det sammanhanget.

#6 • Uppdaterat: 2017-07-21 16:56
Peter E

Så med andra ord borde vi ha dött redan 2006.....
Eller spelar det roll vilken motortyp det är? :-)

#7 • Uppdaterat: 2017-07-21 17:02
pinjong

Överlevde man 2006 så kanske man var immun 2016...

#8 • Uppdaterat: 2017-07-21 17:29
Saabium

Och vad händer i Sverige? Handlingsförlamning som vanligt?

#9 • Uppdaterat: 2017-07-21 17:42
ASK

Dra inte in Volvo i detta också då kanske det går lika dåligt för dom som det gör för Ericsson och hela Sverige sitter med skägget i brevlådan...
,-}

#a • Uppdaterat: 2017-07-21 17:55
pinjong

Vi har gott om både skägg och brevlådor så...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.