Statistiken har tagits fram av försäkringsbolaget Trygg Hansa som menar att slarv delvis orsakar olyckorna. Kjell Rytterström är skadeförebyggare för yrkesmässig trafik på Trygg Hansa.
– Många av dessa olyckor kan undvikas genom att föraren kliver ur lastbilen och stämmer av att det är fri passage, säger han.
De flesta av olyckorna inträffar när en lastbil försöker passera trånga utrymmen eller backa förbi parkerade bilar.
Färre olyckor
Det totala antalet olyckor där lastbilar är inblandade blir dock färre. 2006 rapporterades 3 536 olyckor med lastbil vilket kan jämföras med 2 350 under 2009, en minskning med 34 procent.
Men Kjell Rytterström menar att mycket fortfarande kan göras för att förebygga olyckor.
– Lastbilarna kan exempelvis utrustas med hjälpmedel som backspegelarrangemang, backkamera och backvarnare, säger han.
– Men framförallt efterlyser vi större uppmärksamhet och visad hänsyn i trafiken, och här har alla trafikanter ett ansvar.
Diskutera: Vad tycker du om lastbilar i trafiken?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
De vanligaste provokationerna från buss- och lastbilsförare är att de ligger för nära t o m där det råder hastighetsbegränsningar vilket tyder på dålig fantasi och dålig körutbildning från våra trafikinspektörers sida dvs de som bestämmer över körskolorna! Detta beteende är straffbart men har aldrig hört om någon som straffats för det!
Det är ett ofog att många ligger upp i häcken på en. De hinner inte ens reagera om man skulle tvingas bromsa kraftigt. Dessutom är det obehagligt, bländande och stressande, vilket i sig sänker trafiksäkerheten.
När jag kört lastbil har jag sett till att hålla avståndet. Det behövs ganska lång sträcka för att kunna stanna en fullastad lastbil, särskilt om man inte vill ha en röra bland lasten, trots lastsäkring.
LUBOS, ERIK F: Nu handlade artikeln om att tre PARKERADE bilar blir påkörda av lastbilar varje dag. Olyckorna handlar alltså om fast situationer med begränsad manövreringsyta.
Jag finner det tämligen ofattbart att moderna lastbilar - i alla fall dragbilen - inte standardutrustas med backkamera och parkeringssensorer. Backvarnare finns ju redan, men det hjälper ju föga mot parkerade bilar.
Jägaren: Jag kommenterade det som Lubos skrev.
Bättre arbetsvillkor för förarna. Ger yrkesstolthet och bra förare stannar kvar.
Jag, som också är gammal yrkeschaufför, ville bara framhålla standardsänkningen vad gäller allmänt beteende i branchen! Bland dessa ingår naturligtvis även att man inte ids kontrollera noga innan backning eller annan manöver med dålig sikt göres. Att backvarnare inte finns beror ju ofta på att det handlar om trailerdragare som drar andra företags påhängsvagnar, de har alltså dålig koll på påhängsvagnens skick och utrustning!
Jag vill tillägga att det ibland handlar om fantasilösa personbilister som passar på att parkera just där och samtidigt som det pågår rangering av ett stort lastfordon. Jag har själv upplevt ett sådant intermezzo där bilisten ifråga "kom hem för lunch" och snabbt ställde bilen där han brukade på gatan utanför sin villa samtidigt som min far backade en stor långtradare med släp.
Jag skulle vara "utkik" men ingen av oss lade märke till det nytillkomna "hindret" förrän det brakade till! Gissa om min far blev förtörnad!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.