Strömlinjeformade lastbilar kan sänka förbrukningen med en fjärdedel. Nu visar tyska tillverkaren MAN en konceptstudie.
Första bilen från Victor Müllers Spyker sedan man allierade sig med elektriska flygföretaget Volta Volare förra året. Men det är inget eldrivet över denna bil med en 4,2-liters V8 som ger 518 hästkrafter. Dock ser insidan ut som något hämtat från ett flygplan.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den ser ganska rolig ut i alla fall. Men sitter föraren i mitten?
Nej, föraren sitter nere i vänster framskärm och bidrar till den ökade soppaförbrukningen genom att sleva i sig Bongs ärtsoppa, men all gas tas självklart tillvara och på så sätt det blir ett nollsummespel i slut-ändan.
Någon som kommer ihåg Volvos studie med både lastbil och buss från 90-talet? Detta är en klar rip-off!
Inget nytt under solen - Googla på "Streamliner" och "Futurliner" så kan ni se vad som fans redan på 30 och 50-talet. Särskilt Futurlinern är helfräck.
Man frågar sig varför inte detta kommit för länge sedan? Varför ligger lastbilarna så långt efter personbilarna vad gäller aerodynamik?
"Resultatet är en lastbil vars former påminner om en modern personbil."
Ptja, det är väl ingen bedrift, då moderna personbilars former påminner om lastbilar. Fula som stryk, m.a.o.
Denna conccept lastbilen liknar den gamla Renault eller citroién lätt lastbil. Det både gammalt och nytt framme nu. Designmässig används gamla idéer med modern tänkande. Det ser bra ut i framtiden.
Till Leffe F:
Kul tänkt !
Men jag tror lastbilschaffisarna har den goda smaken att äta Soldatens Ärtsoppa - inte Bongs !
Den är nämligen den godaste näst hemkokt och har mera kött !
(Obs! Ej betald annonsplats ! )
Lastbilen ? Jo, den var snygg och bra !
Strömlinjeform har alla stora lastbilstillverkare sysslat med de senaste 50 åren och det som varit praktiskt och ekonomiskt genomförbart har gjorts. Ett exempel: Ett vanlig lastbil med släp som har vikten ca 60 ton drar ca 5 liter diesel per mil, dvs omräknat till en 1500 kg tung personbil 0,12 liter per mil! Skillnaden mellan järnvägståg och lastbilståg i energikonsumtion är häpnadsväckande liten per transporterat ton och inräknas järnvägstransporters organisatoriskt dåliga effektivitet så är lastbilstransporter det bästa ur alla synpunkter! Detsamma gäller bussar kontra persontåg!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.