Nästa artikel
Trötthet orsak till många trafikolyckor
Nyheter

Trötthet orsak till många trafikolyckor

Publicerad 13 juli 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Tre av tio trafikolyckor är trötthetsrelaterade. Trötta förare gör att många skadas och dör varje år, enligt en ny undersökning.
En undersökning från Länsförsäkringar visar att många trafikolyckor i Sverige är trötthetsrelaterade. Utfallet tyder på att närmare 30 procent av alla trafikolyckor beror på trötta förare. Samtidigt drar försäkringsbolaget slutsatsen att mörkertalet sannolikt är stort.

- Varje år skadas flera tusen människor allvarligt i den svenska trafiken och trötta bilförare är direkta orsaken till många av olyckorna. Därför är det oroväckande att så många kör bil trots att de känner sig väldigt trötta, säger Länsförsäkringars skadeexpert Hans Frank i ett pressmeddelande.

Undersökningen utfördes bland 2 636 svenska förare i åldrar mellan 18 och 69 år. 77 procent av dessa uppgav att de någon gång kört bil trots att de varit väldigt trötta. Detta resultat var tydligare för män eftersom 81 procent uppgett att de kört trötta i jämförelse med kvinnornas 72 procent.

- Att stanna och ta en tupplur på en halvtimme är den bästa metoden för att undvika en olycka. Att spela musik eller ta lite luft har bara en mycket kortvarig effekt på föraren, säger Hans Frank.

Försäkringsbolaget uppmanar nu svenska bilister att tänka på att trötthet och alkohol ger samma negativa effekter på körningen - och straffas därför enligt samma lag.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-07-13 18:11
Tom (ej verifierad)

Har Vi Bilägares "Kiruna-pendlare" läst och förstått detta?

#2 • Uppdaterat: 2009-07-13 20:46
Emme (ej verifierad)

Har Vägverkets Tingvall läst och förstått detta? (Tycks inte så..)

#3 • Uppdaterat: 2009-07-13 23:04
Tommy (ej verifierad)

Re Tom. Biljournalister är ju övermänniskor , dom blir inte lika trötta som yrkeschaufförer som har reglerad arbetstid, har för mej att en annan ( Robert Collin) körde Treriksröset - Stockholm non stop i ett repotage, och han propagerar för höjda fartbegränsningar, snyggt att möta en som kört i 10-15 timmar i 150 blås? men det finns tydligen övermännskor!!!

#4 • Uppdaterat: 2009-07-15 16:38
Nicke (ej verifierad)

Klart att Tingvall har förstått. Detta är inga nyheter alls.
Nuvarande inställning från Vägverket (VV):
Olycksorsaker är ointressanta.
Det spelar ingen roll om det händer färre, lika många eller fler olyckor bara de blir lindrigare. Detta ska åstadkommas genom att sänka genomsnittshastigheten på vägarna.
Om snitthastigheten sjunker så dör och skadas färre i den statistiska verkligheten. Detta baseras på att krockvåldet minskar.
Om jag kör i 5km/h eller i 250km/h påverkar snitthastigheten och har alltså alltid stor betydelse i den statistiska verkligheten.
I den verkliga verkligheten blir det relevant först när jag krockar.
Om VV, polis m.fl. tog krafttag mot ORSAKER skulle man kanske få resultat och statistikerna skulle därmed riskera att avveckla sig själva. Det kommer inte att hända. Dylika problem får biltillverkarna lösa så att våra myndigheter kan fortsätta att ägna sig åt verkningslöst men inkomstbringande "trafiksäkerhetsarbete".

#5 • Uppdaterat: 2009-07-16 22:06
piggelin (ej verifierad)

Det finns en stor kategori livsfarliga och iblan bortom sig av trötthet det är den stora skara människor som jobbar vaken natt 8 eller 12 timmar.Samhället och välfärden skulle rasa samman om dessa sömndruckna inte skulle kunna ta sig tii och från jobbet efter varje arbetspass,många av dessa resor sker på guds försyn denna trötthet motsvara garanterat många gånger gränsen för grovt rattfylleri.En och annan är säkert med om allvarliga tillbud eller tom olyckor

#6 • Uppdaterat: 2009-07-17 01:01
Tommy (ej verifierad)

Re. Piggelin. Som nattarbetare måste man få sova ut ostört under dagen, funkar inte det ska man byta arbetstid med hänsyn till både trafiken (om man är bilförare) och det rent medicinska skadeverkningarna som bristen på sömn framkallar, jätteviktigt att inte slarva med sömnen ,

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.