Toyota presenterar nu Sai, en hybrid som är större och lyxigare än Prius och har starka släktband till Lexus HS 250h. Det är fortfarande oklart om modellen når Europa.
Om några dagar öppnas portarna till bilsalongen i Tokyo. Men redan nu är Vi Bilägares testchef Marianne Sterner där och tittar på det senaste branschen har att erbjuda.
I Toyotas utställningsområde kommer hon få se flera av tillverkarens konceptmodeller. Men också en ny lyxhybrid - Toyota Sai.
När Toyota nu lyfter skynket visar sig modellen ha tydliga kopplingar till Toyota Prius och Lexus HS 250h. Liksom Toyota Prius handlar det om en hybridlösning där en bensinmotor ackompanjeras av en elmotor.
Samma plattform som Lexus
Släktskapet till Lexus HS 250h är att båda modellerna bygger på samma plattform och har samma drivlinor. En 2,4-liters bensinmotor på fyra cylindrar och en elmotor som får sin kraft från nickel-metall-hydridbatterier ger en effekt på totalt 190 hästkrafter.
Bränsleförbrukningen för Lexus HS 250h är 0,67 liter per mil i stadstrafik och 0,69 liter per mil på motorväg - regioner där Toyota Sai också väntas hamna.
Oklart om Europalansering
Redan den 7 december börjar Sai att säljas i Japan och Toyota meddelar att man hoppas på en försäljning av 3 000 enheter i månaden. Priserna blir vid lansering mellan 258 900 och 326 300, vilket kan jämföras med priserna för Lexus HS 250h som ligger på mellan 302 600 och 409 800.
Toyota meddelar inte om bilen kommer göras tillgänglig på andra marknader än den japanska.
I Toyotas utställningsområde kommer hon få se flera av tillverkarens konceptmodeller. Men också en ny lyxhybrid - Toyota Sai.
När Toyota nu lyfter skynket visar sig modellen ha tydliga kopplingar till Toyota Prius och Lexus HS 250h. Liksom Toyota Prius handlar det om en hybridlösning där en bensinmotor ackompanjeras av en elmotor.
Samma plattform som Lexus
Släktskapet till Lexus HS 250h är att båda modellerna bygger på samma plattform och har samma drivlinor. En 2,4-liters bensinmotor på fyra cylindrar och en elmotor som får sin kraft från nickel-metall-hydridbatterier ger en effekt på totalt 190 hästkrafter.
Bränsleförbrukningen för Lexus HS 250h är 0,67 liter per mil i stadstrafik och 0,69 liter per mil på motorväg - regioner där Toyota Sai också väntas hamna.
Oklart om Europalansering
Redan den 7 december börjar Sai att säljas i Japan och Toyota meddelar att man hoppas på en försäljning av 3 000 enheter i månaden. Priserna blir vid lansering mellan 258 900 och 326 300, vilket kan jämföras med priserna för Lexus HS 250h som ligger på mellan 302 600 och 409 800.
Toyota meddelar inte om bilen kommer göras tillgänglig på andra marknader än den japanska.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Oj oj oj, fy f-n vilken FUL bil. Toyota Prius är inget under av skönhet och detta är en ännu fulare Toyota. Har Toyota sparkat hela sin designavdelning...
Ja, eller kanske borde man sparka hela sin designavdelning och ta in nytt och krytt folk där.
Det räcker med att bilen går på batteri, den behöver inte se ut som ett!
Toyota blir märkligare och märkligare när det gäller designen. Den här bilen ser ut som en myrslok, och liknar på något konstigt vis, ett försök till framtidsbil gjord på 80 talet? Det är kanske så att de sparkat designavdelningen och gräver i gamla arkiv! Men Prius blir ju rent av snygg och sportig jämfört med den här fula skapelsen...fy så gräsligt. Toyota hade rätt harmoniska linjer på modellerna som kom innan den Audi A3 insprirerade Corollan, sen blev det en ängslig blandning av "europeiska linjer". Inte bara trist, inte utrymmeseffektivt heller. Bara klumpigt. Gääässsp...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.