Nästa artikel
Toyota öppnar ny miljösajt
Nyheter

Toyota öppnar ny miljösajt

Publicerad 5 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
På måndagen startade Toyota en ny svensk webbplats med inriktning på miljö och ambitionen om nollutsläpp.
Den nya webbplatsen som Toyota nu lanserar kallar man själva för miljösajt. Där ska besökare kunna läsa om utvecklingen av olika drivkällor, om miljöprojekt och andra gröna initiativ som Toyota står för.

- Med den nya sajten vill vi visa vad vi gör inom miljöområdet utöver att tillverka energieffektiva bilar, säger Ulf Winberg, vice vd för Toyota i Sverige.

Höga ambitioner
Med stora ord berättas det på webbplatsen att Toyota i framtiden ska tillverka bilar som inte påverkar miljön negativt - och enligt sajten har man redan "kommit en bra bit på vägen."

- Om vi genom vår miljösajt kan bidra till att också inspirera andra att arbeta aktivt, vara med och förändra attityder för att minska utsläppen, så har vi tagit ytterligare ett steg på den vägen, säger Ulf Winberg.

Om du inte vill spräcka dina högtalare men ändå besöka webbplatsen, se då till att hålla koll på din datorvolym.

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-10-05 16:51
S-E S (ej verifierad)

Ska bli intressant att se hur Toyota tillverkar bilar som inte negativt påverkar miljön från järnmalm och oljor till skrotat och puts väck!

#2 • Uppdaterat: 2009-10-05 22:45
patrik (ej verifierad)

S-E S :det är inte bara du som är nyfiken, både saab o volvo har varit där och lärt sig. Jag och kanske du får hålla tillgodo med gratis information
Sen tycker jag att andra biltillverkare borde redovisa lite uppgifter

#3 • Uppdaterat: 2009-10-06 17:37
S-E S (ej verifierad)

Det är möjligt att många har varit på "kurs" hos Toyota, men ingen har trots kursandet kommit fram till hur man tillverkar en bil son inte påverkar miljön negativt.

#4 • Uppdaterat: 2009-10-07 12:27
Sake (ej verifierad)

S-E S: Men man kanske kan lära sig att påverka miljön mindre negativt.
Ett bra initiativ av Toyota som visar att man ligger i frontlinjen med en bred kunskap.

#5 • Uppdaterat: 2009-10-07 16:13
S-E S (ej verifierad)

Visst SAKE har Toyota kunnskaper om miljön. Det som jag tycker är synd är att de verkar vara nöjda med Prius III:s utsläpp på 89 g/km när en biogas driven bil går på under 50 g/km. När kommer Toyotas tekniker fram till en bra miljöbil, en biogas-hybrid, när de nu säger sig ligga i teknikens framkant. När kommer de fram till det för mig självklara miljöalternativet, en biogas-laddhybrid? De kan låna gasmotorn från Passaten och batteriet från någon av de fordonen som klarar minst 100 km per laddning, resten har de själva. Det vore miljöbil det! Tekniken finns hos de som ligger i framkanten, det gäller att låna från de som har prylar och kunnskap och sedan montera i hop det hela till Prius III modell 2010 B.

#6 • Uppdaterat: 2009-10-07 17:04
Sake (ej verifierad)

En av anledningarna till att man inte satsar på Bio-gasen i Sverige kanske har med infrastrukturen att göra. Hur många tankställen finns det i Sverige för Bio-gas? En annan är säkert kostnaden och hur man skulle få plats med både batterier och gas-behållare samt hålla vikten på en sansad nivå.
Nej Toyota är inte nöjda med CO2 på 89g/km, man arbetar med Kaizen och det innebär ständiga förbättringar och därför kommer under 2010 Prius i Plug-in utförande med CO2 på under 60g/km.

#7 • Uppdaterat: 2009-10-07 18:47
S-E S (ej verifierad)

Gas för ca 50 mil får man i dag med sig utan större problem (VW Passat) och batterikraft för ca 20 mil är också i dag en möjlighet. Man kör på el till batteriet är urladdat och använder gasen till att komma fram till nästa laddningsställe eller vice versa. Gastankerna ska vara integrerade i bilkonstruktionen (dubbla tak och dubbla golv). Har man gas i det dubbla taket kan man ha batterierna i det dubbla golvet för stabilitetens skuld. Att göra miljövänliga fordon med dagens teknik är mera en fråga om vilja, lönsamhet och intresse än det rent praktiska. Snart kommer LNG gas att finnas tillgängligt och då blir det snarare ett isolationsproblem än möjlighet att få med sig tillräckligt. Det går i alla fall i dag att köra Ystad-Haparanda på gas (nästan) och det är inte så illa. Varför ska en miljöbil klara 0-100 på 9 sek? Räcker det inte med 14 sek?

#8 • Uppdaterat: 2009-10-07 18:53
Conny Karlsson (ej verifierad)

S-E-S.
Här kommer länkar om Toyotas gashybrider.
Håll till godo !
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/081120-toyota-gas-el/index.xml
http://www.motortrend.com/auto_shows/coverage/los_angeles/112_2008_los_angeles_auto_show_coverage/toyota_camry_natural_gas_hybrid_concept.html
http://www.usatoday.com/money/autos/environment/2008-09-24-toyota_N.htm

#9 • Uppdaterat: 2009-10-07 20:11
S-E S (ej verifierad)

CONNY KARLSSON, var köper man den?

#a • Uppdaterat: 2009-10-07 20:55
Conny Karlsson (ej verifierad)

S-E-S.
Du skriver.S-E S 7 okt 2009
Visst SAKE har Toyota kunnskaper om miljön. Det som jag tycker är synd är att de verkar vara nöjda med Prius III:s utsläpp på 89 g/km när en biogas driven bil går på under 50 g/km. När kommer Toyotas tekniker fram till en bra miljöbil, en biogas-hybrid, när de nu säger sig ligga i teknikens framkant. När kommer de fram till det för mig självklara miljöalternativet, en biogas-laddhybrid? De kan låna gasmotorn från Passaten och batteriet från någon av de fordonen som klarar minst 100 km per laddning, resten har de själva. Det vore miljöbil det! Tekniken finns hos de som ligger i framkanten, det gäller att låna från de som har prylar och kunnskap och sedan montera i hop det hela till Prius III modell 2010 B. Slut citat.
Detta var bara ett svar på att man nog har teknik själv och att man inte behöver "köpa" motorn från Passat, som du lite ironiskt insinuerar. Men läs gärna länkarna en gång till. Men denna Camry kan du inte köpa ÄN. Men läs en gång till i länkarna. Någon hjälp av andra tillverkare behöver man inte, och det var liksom meningen med min insändare som svar till ditt "insunierande" om man ska ta en Passat motor. Bättre kan Toyota ! När får vi se Passat som gashybrid ? Kanske med teknik från Toyota ?!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.