Toyota bygger nu en testflotta med 600 laddhybrider och portionerar ut bilarna i världen för att testas. Två av bilarna kommer till Sverige.
Under måndagen rullade det första exemplaret av Toyotas laddhybrid av produktionsbandet i Japan.
Testas i Sverige
Bilen är en del av en testserie om 600 bilar ska testas på olika platser i världen.
I huvudsak kommer bilarna att leasas ut till myndigheter och universitet för att samla data om hur laddhybrider används och fungerar ute i världen.
Två av bilarna ska testas i Sverige.
Nya batterier
Till skillnad från nuvarande Priusmodeller, som är fullhybrider, fungerar den nya serien laddhybrider under kortare körsträckor som elbilar.
Toyota uppger att räckvidden är ungefär 20 kilometer, därefter fungerar bilen som en fullhybrid.
Om bilen bara drivs på el är topphastigheten 100 kilometer i timmen.
En stor teknisk skillnad mot nuvarande Priusmodeller är att nickelmetallhydrid-batterierna är ersatta av nya litiumjonbatterier.
Batterierna laddas upp från ett vanligt jordat eluttag på ungefär en och en halv timme.
Låga utsläpp - om elen är rätt
Koldioxidutsläppet är 59 gram per kilometer enligt FN:s nya internationella mätregler för laddhybridfordon i Europa.
Om bilen körs på el blir de direkta utsläppen väldigt låga, men allt beror egentligen på hur elen produceras.
Toyota meddelar att man siktar på att påbörja försäljning av "tiotusentals enheter inom de kommande två åren".
Diskutera: Skulle du kunna tänka dig en Prius laddhybrid?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag kan absolut INTE tänka mig att köpa en Toyota av den enda anledningen att det är absolut INTE alls miljövänligt att tillverka och transportera bilskrället i japan och transportera bilen och dess reservdelar runt hela jordklotet lika lite som det är inte niljövänligt att köpa ekologiska varor från södra europa och köra hit dem! Så Nej, en Toyota som transporterats från andra sidan jordklotet skulle jag ALDRIG köpa! Skulle den däremot vara tillverkad i Sverige skulle jag köpa den.
Mycket intressant. Då tar jag mig till jobbet på enbart el-drift. Hoppas priset hamnar under 350 tkr bara.
Vägverket fick en, men vart tar den andra vägen?
Jag är mycket intresserad av en sådan, tyvärr skall Toyota ha ytterligare år på sig för att konstatera att konstruktioen fungerar. Det är synd.
Har själv åkt 15000 mil hitills i en Prius -01, och är mycket nöjd, både med tekniken och prestandan.
En fråga för oss här i kalla nord är hur kupévärme och vindrutedefroster skall fungera.
Kommer värmepumpen för AC'n att fungera som kupévärmare?
Är detta egentligen så mycket att orda om. Tänk att man kan ladda en batteridriven bil! Apropos 59 gram koldioxid per km så är man väl redan där utan att blanda in el? Fattar inte att Toyota håller på och fipplar med Priusen medan andra kör 30-50 mil i eldrift på en laddning. Köpa en? Ja när hybriden är borta och man kör 50 mil på en laddning. Laddningstid? Samma som det tar att tanka bensin.
Lars: Köp en SAAB
Javisst, JAM,
Saab har ju just nu i samarbete med Electroengine och Boston Power börjat konvertera 100 9-3 till ren eldrift.
De har ca 150kW effekt (204hk) och ska ha 30 mils räckvidd.
Batterierna ska kunna laddas till 85% på 30 minuter.
Som alltid när det gäller elbilar behöver det nog testas under verkliga förhållanden, t.ex. när tempen sjunker under -20 grader!
Saabnisse denna Saab blir nog svår att köpa innan Saab har fått ordning på ägarförhållanden och ekonomin. Nej, då är nog Prius ett mer säkertkort att satsa på.
Till Lars. Denna valsen har jag läst förut då du skrev under annat namn. Rena rama kommunist propagandan. Hur tror du världen fungerar egentligen? Du kan köpa nya Toyota Auris hybrid tillverkad i England till sommaren så slipper du våndas över frakten från Japan. Det är inte miljövänligt att frakta Volvo och Saabbilar till USA heller. Men det är tur att det görs för annars skulle våra svenskabilarbetare vara utan jobb. Så det är tur att det inte finns så många med ditt tankesätt i USA mfl länder att de vill köpa svenskt fast de är fraktade lång väg. Mer än att du får klanka på Toyota alltid som flera andra gör både här och på andra saiter under flera olika namn. Undrar om ni är samma person.
Klokt talat Patrik, utan bilexporten skulle inte många biltillverkare överleva. Dock önskar jag nog att Prius kunde komma längre än 2 mil på ren el. Hade de legat runt 10 mil hade det varit intressant men jag antar att tekniken är för färsk ännu.
Patrik: Annat namn? Ring ViBilägare och kolla! Dessutom skulle jag inte köpa en SAAB eller Volvos om jag bodde utanför Sveriges gränser utan om jag bodde i Tyskland skulle jag köpa ett tyskt märke och bodde jag i Japan skulle jag köpa ett japanskt bilmärke. Varför inte Toyota eller Mazda. Snacket om att man behöver exportera hit eller dit för att överleva är inte sant. Varje land borde ha en produktionsapparat som är ekvivalent med dess behov och därmed skulle miljöbelastning minska samtidigt som man inte skulle se sina grannar som rivaler och konkurrenter. Gräset är sällan grönare på andra sidan bäcken...
Fler uppgifter om Priusen.
http://green.autoblog.com/2009/12/14/toyota-officially-launches-plug-in-prius-program-retail-sales-i/
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.