Enligt den japanska tidningen Chunichi Shimbun daily så kommer Toyota att börja sälja bilar med helt ny batteriteknik år 2022. Längre räckvidd och kortare laddningstid är ambitionen.
Det har varit känt länge attt Toyota forskat på halvledarteknik för att få fram effektivare elbilar. De senaste åren har det däremot varit Toyotas inställning att bränslecellsmotorer och laddhybrider är den rätta vägen till minskade utsläpp. Nu har alltså Chunichi Shimbun daily fått information som säger att tillverkaren satsar på att utveckla ett batteri som ska kunna laddas fullt på bara ett par minuter och ändå ha längre räckvidd än dagens batterier.
Diskutera: Hur lång räckvidd/laddtid skulle en elbil behöva för att vara intressant för dig?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Räckvidden är inte längre ett problem men man bör kunna ladda för fem mil på en minut.
Häftigt, hade varit kul att få reda på liiiiiiite mer info om tekniken dock.
För mig hade jag klarat mig med 10 mils radie för 90% av mina resor.
Valet står mellan en bil i hushållet som är laddhybrid eller 2 st där en är en ren elbil.
Dagens laddtid och räckvidd är inga problem, det är vikt, återvinning av material, kostnad och miljötänket runt produktion som jag tycker är intressant.
Visst kan laddtid vara intressant på rena el-bilar, men det känns som Tesla redan har en acceptabel lösning.
Tjugo mil och trettio minuter.
Ett typiskt planterat uttalande från en producent som vet med sig att man ligger efter utvecklingen. Då lägger man ofta ut sådant här i rent PR-syfte. Inget att ta på allvar. Konkurrenterna har redan alternativa lösningar i pipe och det vet Toyota. Därför "läcker" man dessa uppgifter för att tala om för köparna att man är med, men allstå lite efter ("försenade" brukar man kalla det).
MVH AL
Shogun, hade nyheten kommit från Audi/Bmw/MB (som ju tydligen jobbar ihop dessutom i sin fina kartell) så hade vederbörande istället hyllat detta som mycket lovande. LOL
Själv är jag dock skeptisk till elbilar, tror mer på icke laddbara hybrider och för dom som har bra laddmöjligheter, laddhybrider. På lite längre sikt, vätgasbilar.
Man kan välja perspektiv. Mitt är att när en biltillverkare går ut och säger vad man har på gång inom en ganska avlägsen framtid, då är man ute efter att bygga varumärke och även att underminera konkurrenternas alternativ. Man har inget konkret att erbjuda köparna egentligen utan gör det av rent taktiska skäl. Och då håller jag för sannolikt att Toyota, som hoppade på elbilen sent (om man bortser från sitt ägande i Tesla), nu gör vad man kan för att inte tappa presumtiva bilspekulanter - där konkurrenterna ju redan har lösningar klara. Jag förstår inte varför det är personligt för er. Det är ju bara affärer.
MVH AL
@Gunnar Lindberg, räckvidden har aldrig varit ett problem som sådan, det är kostnaden och laddtiderna som följer som är problemet och som alltid kommer att vara ett problem, jämfört med ICE-bilar. Det är därför hybrider (seriella) är den mest realistiska vägen framåt.
Kan inte se att Toyota skiljer sig från andra tillverkare när det gäller att "läcka" sina framtidsplaner. Volvo Cars har ju under Samuelsson varit flitig i grenen. Sedan gäller det att leverera annars försvinner förstås trovärdigheten.
Rent generellt så har det varit ett jävla tjat om ny batteriteknik senaste 20 åren. Det har inte hänt så mycket på den fronten och jag är ytterst tveksam till att Toyota kommer komma med något revolutionerande.
Nej det är helt rätt Pinjong
MVH AL
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.