Det rör sig om cirka 752 000 bilar av modellerna Toyota Corolla och Matrix, sålda på andra sidan Atlanten. Därutöver återkallas också cirka 270 000 Lexus IS tillverkade mellan 2006 och 2012.
När det gäller Toyota-bilarna handlar det om att dessa modellers krockkuddar kan ha tillverkats på felaktigt sätt. Något som kan leda till att de utlöses utan anledning samt att den automatiska bältesåtsramningen kan sätta igång utan att någon krock skett.
För Lexus är det vindrutetorkarna som är problemet. De kan sluta fungera om de utsätts för tryck, till exempel om för mycket blötsnö hamnat på vindrutan.
Återkallelsen av Toyota-bilarna påverkar inte Sverige, då modellerna i fråga inte sålts här, utan bara USA, Canada och Mexico.
Lexusägarna, totalt omkring 1 600 personer i Sverige, kommer att kontaktas.
Även i november, såväl som i oktober 2012 återkallade Toyota stora mängder bilar i två omgångar – först för fönsterhissarna och sedan för problem med hybridsystem och rattaxlar.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snudd på komiskt hur det här företaget håller på.
Har Toyota en obligatorisk återkallning 1 gång i månaden?
Man får det intrycket i alla fall.
Japaner återkallar och åtgärdar problemet medan tyskar sopar problemet under mattan och skyller på kunden.
Är det här åtterkommande exempel på bristande leveranskontroll?
Eller är det återkommande exempel på felaktiga konstruktioner?
Nej, det är naturligtvis enbart illvilliga konkurrenter som drar igång en förtalskampanj. som tvingar Toyota att vidta fullständigt onödiga åtgärder, men som de ändå gör eftersom de har en helt oöverträffad good will!
Tack för info saabnisse
"Nej, det är naturligtvis enbart illvilliga konkurrenter som drar igång en förtalskampanj. som tvingar Toyota att vidta fullständigt onödiga åtgärder, men som de ändå gör eftersom de har en helt oöverträffad good will!"
Jag visste inte detta. :-)
Och dessutom betalar Toyota gärna 1 miljard dollar i böter fastän företaget påstår att det inte fanns något fel ...
Nu tycker jag att det var mycket gliringar riktade mot stackars Toyota.
De är ju helt enkelt först av biltillverkarna att anamma dataföretagens förfarande, nämligen att släppa tidiga betaversioner av sina produkter som kunden sedan får testköra under en tid så att eventuella buggar i programmet upptäcks och kan åtgärdas.
Toyotas VD har ju sagt att deras bilar ska bli felfria så detta är väl bara ett steg i deras mål att bygga värdens tryggaste bilar för kunden, inte ett fel ska tillåtas.....
Gött och det känns tryggt att veta att man slipper bråka med bilfirman.....
"Intressant att saabnisse och KaptenOberkomma måste skriva inlägg på treåringens nivå så fort det handlar om problem med Toyota. Varför?"
Lika intressant är det varför vissa måste gå ner på en treårings nivå så fort det handlar om att skaffa sig ett nytt (!) nick! Men så länge avartaren och användarnamnet någorlunda klart skiljer sig åt från mitt får det väl gå. Eller vad säger de nya moderatorerna? Kanske vore det på sin plats att påpeka det löjliga för Majoren i att fjanta sig med användarnamnen?
Det är förstås fritt att skapa sina egna användarnamn, men att som vissa skapa namn som är snarlika andra användares namn är förstås enbart för att försöka störa ordningen och det är inte speciellt begåvat.
Det finns endast några få personer som vistas på denna hemsidan som kan tänkas göra något sådant. Vi vet vem dessa är.
Mitt förslag är att Kapten skriver till Alexander eller Fredrik om namnkopplingen som Majoren gjort.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.