Nästa artikel
Toyota återkallar 2,8 miljoner bilar
Nyheter

Toyota återkallar 2,8 miljoner bilar

Publicerad 14 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)
Toyota återkallar 2,8 miljoner bilar, varav 12 710 i Sverige, för att åtgärda problem med rattaxeln och hybridsystemets vattenpump.

Så sent som i oktober meddelade Toyota att ägarna till över sju miljoner bilar skulle kontaktas för att på verkstad ta itu med ett fel med bilarnas fönsterhissar. Nu tvingas den japanska tillverkaren återigen genomföra en återkallelse i miljonklassen.

Den här gången omfattas cirka 2,8 miljoner bilar som sålts över hela världen, merparten i Japan och Nordamerika. För Sveriges del berörs 12 710 exemplar av Prius (2003-2009), Corolla (2001-2009) samt Avensis (2002-2008).

Bilarna kan ha problem med sina respektive styrsystem. Från rattaxeln kan ett knackade ljud uppstå, säger Bengt Dalström, informationschef vid Toyota Sweden:

– Det kan uppstå då man har som högst belastning på rattaxeln, när man vrider på ratten om bilen är stillastående eller vid låg fart, som till exempel vid fickparkering.

Om felet inte åtgärdas kan rattaxeln slitas ut, därför byter Toyota ut en bult eller rentav hela rattaxeln på de bilar där det anses nödvändigt. Enligt Toyota har problemet inte orsakat några olyckor eller personskador.

När det gäller hybridbilen Prius ska ytterligare ett fel åtgärdas. Hybridsystemets vattenpump riskerar att kärva och därmed inte kyla tillräckligt.

– Det är ingenting som kan skada motorn eller hybridsystemet, det finns ett felsäkert läge som sänker effekten eller stänger av systemet om det skulle krävas, säger Bengt Dalström och påpekar att en varningslampa tänds om felet skulle inträffa.

Respektive fel tar mellan en och en och en halv timme att åtgärda på verkstad. De berörda bilägarna kommer att kontaktas via brev inom de närmaste veckorna.

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas återkallelse?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-14 10:58
Hackenbush

Stackars felfria superbilen Toyota som plötsligt tydligen har en del fel.

#2 • Uppdaterat: 2012-11-14 11:12
Raphael

Högmod går före fall, Toyotas kvalitet var ett luftslott och nu har bubblan spruckit.

#3 • Uppdaterat: 2012-11-14 11:16
Leif Larsson (ej verifierad)

Kompisen har köpt en Toyota Camry. Den berörs inte av återkallelsen. Och sen är han bosatt i Australien. Han är nöjd med sin nyinköpta Toyota.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-14 11:39
strudla

Bättre göra såhär än att sopa problemet under mattan som tyskarna brukar göra.

#5 • Uppdaterat: 2012-11-14 12:05
Mistro

Mycket svårare är det då med en vanlig service för det brukar att ta en hel dag att klara ... ;)
Pratade för övrigt med en god vän i helgen som har haft sin Avensis nu i snart 5 år och jag har inte tidigare hört honom klaga på något. ( han kanske skämdes då bilen var dyr ;) )
Men nu var han sur då han hade fått byta Xenonljus 3 gånger och att ljuset är uselt på bilen.
Dessutom hade de flesta varningslampor börjat leka tivoli med den följden att en del utrustning hade slutat att fungera.Felet skulle bero på en bromskontakt enligt diagnosen.

När han skulle åka och köpa en sådan så tittade kundmottagaren konstigt på honom och sa att någon sådan hade han aldrig sålt,varpå han följde med ut och tittade på bilen.
Det visade sig att både bromsljuslamporna var brända och vid byte så fungerade allt igen!
Bilen gick för övrigt inte genom senaste SBP heller så ni ser,....även Toyota har sina bekymmer! :)

#6 • Uppdaterat: 2012-11-14 12:42
KaptenOberkommando

strudla skriver att det är bättre att göra såhär än att sopa problemet under mattan som tyskarna brukar göra ... Tja, Toyota har ju länge lyckats dölja alla fel tack vare en välsmord verkstadsorganisation så frågan är vilket som bäst/sämst.

Återigen Toyota. Fel, fel och åter fel ...

#7 • Uppdaterat: 2012-11-14 12:46
Hanzzon

Återkallelsen om att en luftficka kunde uppstå i vattenpumpen på förra Prius om man bytte kylarvätskan på felaktigt sätt har ni ju redan rapporterat om för ett bra tag sedan och den åtgärden med en ny version av vattenpump gjorde jag kostnadsfritt för snart ett år sedan på min förra Prius trots att man tidigare aldrig bytt någon pump här i Sverige men även det har väl hänt på någon enstaka bil i USA vilket gör att man återkallar alla miljoner tillverkade i hela världen så att "felet" inte ska kunna uppstå.

Mistro, Xenonstrålkastarna (Valeo) på förra Avensis har Toyota haft problem med och därför förlängt garantin upp till 8 år på, tipsa kompisen om det om han inte vet om det.

Bromsljuskontakten har inte heller vi bytt på någon Avensis däremot är det säkringen till bromsljuset som brukar gå speciellt om bilen har dragkrok och då funkar varken bromsljus samtidigt som både Motorlampa, ABS och Antispinnlampor tänds och felkoden blir just bromsljuskontakt då styrsystemen inte får kontakt med bromsljuskontakten om bromsljussäkringen har gått.

#8 • Uppdaterat: 2012-11-14 13:10
McTar

Alla kan vara överrens om att Toyota är duktiga på att återkalla bilar. Man kanske skulle kunna tänka lite längre och återkalla återkallelserna så har nått ytterligare höjder... ;-)

#9 • Uppdaterat: 2012-11-14 13:24
Mistro

"Hanzzon": Intressant,..frågade honom också varför han accepterat detta men verkstaden kände inte till något sådant fel.
Andra vänner till honom som kör likadana bilar har inte haft dessa bekymmer.
Klurigt också med bromsljuset då det inte direkt är det första som man testar ( något svårt att kolla själv också ;)
Lamporna var sönder i båda bakljusen men bromsljuset fungerade i bakrutan.

Annars är han som sagt bara missnöjd med det svaga ljuset (trots Xenon) samt bränsleförbrukningen men så är det också den stora Dieselmotorn.

#a • Uppdaterat: 2012-11-14 14:29
Peugeote-Pär

Och vissa säger att Toyota aldrig går sönder... Men är man hjärntvättad så kommer man nog ändå inte fatta denna artikel och komma på ursäkter istället.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.