Nästa artikel
Törstigare bilar med kvinnlig chef
Nyheter

Törstigare bilar med kvinnlig chef

Publicerad 20 december 2012 (uppdaterad 20 december 2012)
Företag med kvinnlig vd kör bilar med större och törstigare motorer än företag med manliga chefer, visar en ny granskning.

Tjänstebilsföretaget Ynnor och sajten Allabolag har granskat vagnparkerna hos drygt 900 av Sveriges största bolag. Av företagens cirka 200 000 bilar finns 90 procent i bolag med manlig vd och följaktligen 10 procent i företag med kvinnlig vd.

Granskningen visar att tjänstebilar i de kvinnligt ledda företagen har större motoreffekt och högre CO2-utsläpp, i genomsnitt 201 hästkrafter och 192 g/km, jämfört med 162 hästkrafter och 181 gram/km för bolagen med manlig chef.

– Vi har länge sett att kvinnliga chefer i större företag gärna kör snabbare och mer motorstarka bilar, men nu får vi det svart på vitt, säger Ronny Svensson, vd för Ynnor.

Diskutera: Varför ser statistiken ut som den gör?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-20 15:15
Kikon

För att manliga chefer vill leva upp till "Riktiga män luktar Diesel". Fast personligen luktar jag gärna sprit....;)

#2 • Uppdaterat: 2012-12-20 15:16
Hackenbush

Det är alltså så att även kvinnliga chefer behöver en ***förlängare.
Ganska intressant eftersom annars är inte de flesta kvinnor så bilintresserade.
Kan det vara så att en snygg, dyr motorstark bil alltid förknippas med framgång?

#3 • Uppdaterat: 2012-12-20 16:14
Leif Larsson (ej verifierad)

Är så att kvinnorna (cheferna) har ett minnevärldskomplex som de måste kompensera.
De kanske tror att de tas på större allvar av sina manliga kolleger, med en "fläskig" bil.
(för mig kvittar det vilken bil de har)

#4 • Uppdaterat: 2012-12-20 20:28
Gunnar Lindberg

Jag är inte alls förvånad. Senast, när det var dags att byta till en mindre bil, fastnade hustrun för en Mercedes E500.....

#5 • Uppdaterat: 2012-12-20 21:23
Hackenbush

Ja just Gunnar Mercedes E500 är ju en mindre bil. :-)

#7 • Uppdaterat: 2012-12-21 00:46
Roy J

Tänkte lite som Leif Larsson.
De riktigt tuffa kvinnliga cheferna tillåter sig att använda en mer kvinnlig ledarstil. De mindre tuffa försöker dessvärre att imitera män.

Nu står det inte i artikeln att just högsta chefen har en vräkig, hästkraftstinn bil. Det gäller tjänstebilflottan generellt.
Alltså kan man lika gärna tolka det som att männen drar till med värre åkdon än de behöver.
Är kvinnliga chefer kanske generellt sämre på att bedöma bilar?

#8 • Uppdaterat: 2012-12-21 13:12
Focus

Kan vara så att kvinnor känner sig säkrare och mer skyddade ju större bilen är.
I samhället i övrigt är det inte mycket bevänt med säkerhet och skydd för kvinnor.

#9 • Uppdaterat: 2012-12-21 21:54
Roy J

Focus, som jag skrev här nedanför, så framgår det inte att det är just kvinnorna på företaget som väljer de starkaste bilarna. Mer än möjligen den högsta chefen, då.

Kanske förstår nu en del mig lite bättre när jag uppmanar att läsa vad som verkligen står. Naturligtvis gäller det också att inse vad man själv verkligen skrivit och att det kanske inte alltid är precis vad man menade. Helst ska det ju inte finnas något tolkningsutrymme alls.

#a • Uppdaterat: 2012-12-22 12:31
S-E S

Sannolikt så Jes.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.