Trycket i landets bilhallar fortsätter att mattas av. Försäljningen har minskat varje enskild månad i år och november var inget undantag. 25 052 nya personbilar registrerades under månaden, 6,9 procent färre jämfört med november i fjol. Räknat över hela året, januari till och med november, har registreringarna minskat med 9,6 procent.
Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden som presenterar statistiken, påpekar att novembersiffran är högre än genomsnittet för de senaste tio åren.
– Det här visar att det finns en del solglimtar i bilhallen trots orosmoln med ökade varsel och en svagare konjunktur, säger Bertil Moldén och fortsätter:
– Den ekonomiska oron i vår omvärld gör att bilköparna är försiktiga, men det finns samtidigt faktorer som verkar i en annan och mer positiv riktning, som till exempel låg ränta, låg inflation, många privatpersoner har ordning på plånboken och i ökad grad ser vi 60-plussare som nybilsköpare.
Under november registrerades 11 322 miljöbilar, det är 1,3 procent fler jämfört med november förra året. Andelen miljöbilar uppgick till 45,2 procent, mot 41,6 procent i november i fjol. Bertil Moldén tror på en fortsatt ökning innan den nya viktbaserade miljöbilsdefinitionen träder i kraft den 1 januari 2013.
– Det går att spara upp till 6 200 kr i fordonsskatt på att köpa en miljöklassad dieselbil innan årsskiftet, vilket troligtvis kommer leda till ett antal tusen extra registreringar i december. Detta kommer i sin tur att åderlåta orderskafferiet och påverka januari månads registreringar negativt, kommenterar Bertil Moldén.
Om en miljöbil registreras före den 1 januari räknas de även i fortsättningen som miljöbilar och blir på så sätt skattebefriade i fem år.
Diskutera: Blir det en rusning efter miljöbilar innan årsskiftet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett antal av ökningen i november är säkert lagerbilar, som förregistrerats av handlarna. Det brukar ju bli lite rusning när förmåner tas bort, så det är inte orimligt det blir lite rusning nu, och motsvarande plötsligt stiltje i bilhallarna efter nyår. För övrigt: användningen av "före" i st f "innan" har uråldrig hävd i svenska språket. Redan Olaus Petri använde före på det sättet 1530. (Källa SAOL) Jag tar inte ställning till om det är rätt eller fel, vackert eller fult, men vi är många genom århundradena som gjort så. MVH
Ingo S, jag är medveten att detta har debatterats sedan början av 1900-talet. Ordet "innan" kan användas både som subjunktion och preposition, medan "före", om man ska använda det, inte bör användas som något annat än preposition. Jämför gärna "Vi kommer innan tomten kommer" och "vi kommer före tomten kommer". Första varianten är den som är korrekt, även om det kan finnas de som säger den andra varianten så är den inte korrekt. Det myckna användandet av ordet "före" istället för "innan" anses av många språkvetare vara en s k "finlandism", dvs importerad från Finland.. alltså Finlandssvenska.
"innan" som tidspreposition är mer mångsidigt än "före".
"före" må vara gammal tradition och av hävd, men jag reagerar.
Dock är det allvarligaste i artikeln inte orden "före" eller "innan", utan just att rubriken framställs som ett påstående när artikelns brödtext sedan inte ger fog för påståendet. Rubriken är satt som en sanning, när det egentligen är en teori och därför borde vara mer framställd som en fråga, en undran.
En ökning av miljöbilar med 1,3 procent i november tycker inte jag ger fog för en rubriksättning som "rusning"...
Detta med "rusning" är Vi Bilägares egen spekulation, och har inget med de intervjuade personerna att göra i artikeln om vi går efter de citat som omnämns. Ordet "rusning" nämns ju inte ens i citaten! Detta luktar rubriksättning a'la kvällspress.
Jag ger mig. Jag tycker verkligen inte heller att 1,3 % är någon rusning. Man hade egentligen väntat sig mer. Kanske är det inte så mycket skatterabatten som får svenskarna att köpa miljöbilar utan viljan att göra det rätta, och det gör man ju lika bra senare, bilarna är desamma. Kanske man också besviket tappat lusten när miljöbilen inte kallas så miljövänlig längre. Jag är också vän av välformulerat språk även om jag ej själv har gåvan. Min språkkänsla störs inte särskilt mycket av "före nyår", kanske därför jag reagerade på din anmärkning. Tycker däremot som du att "före tomten kommer" inte låter bra. Anmärka på språk är litet som att påpeka för någon att han glömt knäppa gylfen. Man bör diskret invänta rätta tillfället. Nästa gång kan man själv stå med rumpan bar. Hur många gånger har man inte sett "öppenhjärtlig" när det borde stå öppenhjärtig (öppenhjärtighet=uppriktighet, som mycket väl kan vara iskall), eller "hårddragning", när det rätta ordet är hår-dragning (när något är så absurt krystat att den kan liknas vid en tråd så utdragen att den när som helst kan brista)? Skulle man anmärka varje gång bleve man snart betraktad omöjlig.
Skatterabatten är ju inte så stor, det kan röra sig om en 1 500 kr om året typ i fem år och även om det är viktiga pengar så i relation till vad en ny bil kostar så är det kaffepengar. Men miljöbils-definitionen har ju lyft fram bränslesnåla bilar och här finns pengar att spara, en bil som drar mindre bränsle... det hjälper plånboken. Nya miljöbilsdefinitionen bara förvirrar, då den är relaterad till bilens vikt och en tyngre bil som drar mer bränsle kan bli klassad som miljöbil medan en lättare bil som drar mindre bränsle inte blir det. Det är upplagt för kaos!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.