Forskare vid Kungliga tekniska högskolan, KTH, i Stockholm har fått anslag för att forska kring självläkande asfalt och bindemedlet bitumen i synnerhet. Bitumen framställs ur råolja och användas i dag som bindemedel i asfalt. Ämnet är särskilt intressant eftersom det har egenskapen att laga sprickor i vägbanan.
KTH-forskarna ska undersöka hur bitumen kan framställas effektivt och användas i större utsträckning på samtliga vägar. Med självläkande asfalt skulle vägarna, enligt forskarna, hålla i 40 år i stället för dagens 20 år.
När det gäller vägnätet i Sverige skulle en sådan fördubblad livslängd innebära en årlig besparing på uppskattningsvis två miljarder kronor.
– Om man ser till Europa och världen i övrigt blir siffrorna närmast svindlande, för att inte tala om de exportintäkter en sådan här ny typ av produkt kan generera i framtiden, säger Nicole Kringos, universitetslektor vid KTH.
Diskutera: Vad tycker du om forskningsprojektet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Redan infört på järnvägen med självläkande spår och växlar och signalsystem där ingen behöver göra något praktiskt utan allt sköts från trafikverkets kontor där det även går bra att jobba hemifrån via data ,och kan på så vis kan alla vara långlediga över jul och nyår som alla andra människor i samhället och kan komma tillbaka utvilade en bit in på nästa år.
Du måste vara ironisk nu väl Previa?
Växlar och signalsystem som funkar bra tack vare att det sköts från kontoren?
Det är ju snarare p.g.a att folk sitter på kontoren och inte är på fältet som växlar och signalsystem inte funkar vintertid.
Eftersom det PREVIA skriver är så otroligt, så kan det inte gärna vara annat än ironi. Väl?
"Forskare vill..." Det vill väl vi alla.
I den där besparingskostnaden får man väl anta att de tagit hänsyn till den ökade materialkostnaden. Väl?
Den var bra Jes :-)
Jes är alltid bra, han borde kulturmärkas :)
Skulle ju vara ännu bättre med självläkande bilar.
Jo det är klart att man skriver med ironi, men det är faktiskt så som det ser ut för de som framför tåg och för deras eventuella resenärer. Till och med på företag där lokförare jobbar så kommer det till Jul ut skrifter där chefen tackar för det gångna årets insatser, och att nu går vi hem för att vara med familj och vänner för att på det nya året komma tillbaka med nya krafter. ( för under jul och nyår går inga tåg alls) eller hur.
Självläkande lack på bilar finns sedan 2005 på en del Nissan bilar. Och även på andra bilmärken.
http://feber.se/bil/link/165888/
Undrar när forskarna släpper bomben: "Vägsalt förstör bilar och miljö"...?
Vägar som håller 20 år? Var hittar man såna? Tycker det brukar bli rännor i vägen redan efter ett par år.
Och dessutom har jag inget minne av att bilarna förr blev så asfaltbemängda längs sidorna, har kvaliteten på vägbeläggningen blivit sämre?
hultarn skrev.
"Och dessutom har jag inget minne av att bilarna förr blev så asfaltbemängda längs sidorna, har kvaliteten på vägbeläggningen blivit sämre?"
Precis vad jag reflekterat över. Det är som om asfalten är av sämre kvalitet idag (alla skall ju spara pengar) och partiklar lossnar lättare.
Vad är vitsen med att hålla sämre kvalitet när man efter det får hålla på att lappa och laga asfalten hela tiden?
Låt det få kosta när man nyasfalterar (bra kvalitet) så att det håller längre utan nämnvärt underhåll.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.