Under oktober registrerades 24 028 nya personbilar i Sverige, det är en minskning med 4,1 procent jämfört med samma månad i fjol. Nedgången var dock inte lika brant som under de senaste månaderna, vilket kan förklaras med två extra registreringsdagar jämfört med oktober 2011.
Hittills i år har nyregistreringarna sjunkit med 9,9 procent, visar försäljningssiffror från branschorganisationen Bil Sweden, där Bertil Moldén är vd:
– Vi räknar med ökade registreringar av personbilar i slutet på året till följd av att många kommer att passa på att köpa en ny miljöbil och få den registrerad före årsskiftet, innan den nya skärpta miljöbilsdefinitionen träder i kraft 1 januari 2013, kommenterar Bertil Moldén.
Den mest sålda bilen under oktober var Volvo V70, följt av Volkswagen Passat, Volvo S/V70 och Volkswagen. Därefter placerar sig nya Volvo V40 med 945 registreringar.
– Det är naturligtvis mycket glädjande att nya Volvo V40 fått en sådan drömstart. Det bevisar för oss att vi kommit med en ny bilmodell som svenskarna omedelbart har tagit till sitt hjärta, säger Kristian Elvefors, försäljningsdirektör på Volvo Personbilar Sverige.
Klicka här för att se hela topplistan med 295 modeller.
Diskutera: Vad tycker du om topplistan?
Relaterade dokument
(Placering, bilmodell, nyregistreringar oktober 2012, nyregistreringar oktober 2011)
1. Volvo V70, 1 784 (1 883)
2. Volvo S/V60, 1 236 (1 983)
3. Volkswagen Passat, 1 223 (1 613)
4. Volkswagen Golf, 948 (1 030)
5. Volvo V40, 945 (-)
6. Volvo XC60, 852 (531)
7. BMW 3-serie, 550 (304)
8. Kia Cee'd, 529 (611)
9. Toyota Yaris, 506 (229)
10. Audi A4, 419 (552)
(Placering, bilmodell, nyregistreringar januari-oktober 2012, nyregistreringar januari-oktober 2011)
1. Volvo V70, 17 513 (17 931)
2. Volkswagen Passat, 13 430 (12 677)
3. Volvo S/V60, 10 842 (13 069)
4. Volkswagen Golf, 9 155 (10 696)
5. Kia Cee'd, 5 620 (5 661)
6. Volvo XC60, 5 038 (5 207)
7. BMW 3-serie, 4 292 (3 871)
8. Ford Focus, 4 034 (4 628)
9. Volvo V50, 3 933 (7 929)
10. Audi A4, 3 845 (5 283)
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Verkar som att Vib har glömt att se över sina siffror igen ....
Jag är inte förvånad över att V40 är populär som tjänstebil, men för vanliga privatpersoner är den inte ett val.
Mistro:
Tack för påpekandet. Nu är siffrorna förhoppningsvis åtgärdade.
/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare
Jag förstår inte hur ni kan påstå att den ligger på 5:e plats?? Den finns ju inte ens med på dom 75 bäst säljande!!
Ni måste tro att allt som Volvo gör,är en Svensk produkt , ni bytte namn på
Daf, satte dit Volvo istället sedan sålde ni detta. Det finns faktiskt andra bilar
som t.ex. Subaru har utmärkelsen i Canada som världens bästa bil.?
Bra att Volvon säljer bra, det bevisar att behovet av en mindre bil var stort. Volvo har hela tiden envisats med att göra stora bilar. Nu verkar de ju vara storbilspris på den så det är väl dom som har tjänstebil som har köpt den. Vilken bil som är bäst får väl var och en avgöra. Baksäteskomfort och sikt bak är dock rent dåligt.
Jag har köpt den som privatperson.
Den är nog för liten som "säljarbil" då de ofta vill ha rejält bagage att packa in allt skit i. Och den är för dyr som hemtjänstbil etc. Kvar blir typ mäklare, körskolor och sånt löst folk ;) Tror inte det är den ultimata tjänstebilen på det viset.
BMW 1-serie, Audi A3 och kommande A-klass torde ha en stor del privata köpare likaså. Skulle nästan gissa på en majoritet privata köpare. Med brasklapp för 1-serien.
Detta är ju en sanning med modifikation. En helt ny modell, som sålts i ja, 2 månader, det är väl klart att den skjuter i höjden i statistiken. Jag anser inte det dirket rättvist statistiskt sett, då andra märken och modeller kanske sålts i ca 6 månader eller kanske över 1 år. Visst är det kul att 945 bilar har sålts av nya v40, men sanningen på hur bra bilen sålt får vi först reda på i september 2013!
Jag blir lite förundrad över att ingen påtalat det minimala baksätet och den låga taklinjen som gör det väldigt obekvämt att ta sig in i bilen.
När Saab 9-5 gen II kom klagades det allmänt på att den (med all rätt) hade en låg bakdörr och att det var lågt i tak bak, men den har ju en väldigt rymd jämfört med den här V40.
Jag vet att det här är en mindre bil, men den behöver väl inte vara obekväm för det?
För mig finns det bekvämare, rymligare och avsevärt billigare bilar i den här klassen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.