Volvo V70 har länge varit den bäst säljande bilmodellen i Sverige, men försprånget till tvåan Volkswagen Passat blir allt mindre och i augusti var det endast 26 bilar som skilde konkurrenterna åt – Volvo V70 såldes i 1 379 exemplar under månaden och Volkswagen Passat såldes i 1 353 exemplar. Räknat på alla månader hittills i år har dock Passat en bit kvar med sina 11 116 registrerade exemplar mot V70:s 13 691.
Jämfört med juli i år har Kia Cee’d halkat ned på listorna medan Volkswagen Golf och Volvo S/V60 sålt bättre. Siffrorna kommer från Bil Sweden.
Men inräknat alla modeller så har Volkswagen i augusti gått om Volvo som den biltillverkare som säljer flest nya bilar i Sverige, hävdar Dagens Industri som tagit del av siffror från analysföretaget Vroom.
Totalt registrerade Volkswagen 3 888 nya bilar under augusti, medan Volvos siffra uppgår till 2 872 bilar. På tredje plats kom Audi med 1 545 bilar, följt av Toyota med 1 307 bilar och Kia, 1 306 bilar.
Nyregistreringar augusti 2012:
(Antal registreringar augusti 2011 inom parentes)
1. Volvo V70, 1 379 (1 772)
2. Volkswagen Passat, 1 353 (1 606)
3. Volkswagen Golf, 1 053 (1 420)
4. Volvo S/V60, 752 (831)
5. Kia Cee’d, 473 (509)
6. Audi A4, 420 (471)
7. Renault Clio, 418 (465)
8. BMW 5-serie, 417 (452)
9. Audi A6, 410 (378)
10. Volkswagen Polo, 404 (657)
Nyregistreringar januari-augusti 2012:
(Antal registreringar januari-augusti 2011 inom parentes)
1. Volvo V70, 13 691 (13 872)
2. Volkswagen Passat,11 116 (9 558)
3. Volvo S/V60, 8 494 (8 852)
4. Volkswagen Golf, 7 275 (8 923)
5. Kia Cee’d, 4 314 (4 460)
6. Volvo V50, 3 915 (6 349)
7. Volvo XC60, 3 726 (4 293)
8. BMW 3-Serie, 3 449 (3 221)
9. Ford Focus, 3 316 (3 585)
10. BMW 5-serie, 2 997 (3 818)
Diskutera: Vad tycker du om topplistan för augusti?
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag kan mycket väl förstå att tyska bilar säljer bra här i Sverige och då särskilt Volkswagen som bygger fina bilar till ett hyggligt pris - även om snittpriset för en Passat kombi ligger på runt 330 000 i Sverige enligt Volkswagen-folket själva. Snart får Volkswagen sälja en bil till mig också.
Passat kombi är verkligen en mycket snyggare bil än Volvo V70 så det är inte så konstigt.
Volvo V70 har nog ändå en mycket bättre chassi än Passat, vilken också är sämre än vad den var förut. Folk är som lämlar, köper vad andra köper för få märker ens någon skillnad på bilar. Man måste lära sej se "bakom" märket så finner man att det som ser ut som guld oftast har sin mörka sida, även VW har en sådan.
Vissa har ju momentum (ta alltså mej inte ordagrant) och dom "äger".
leifer vill verkligen ha tjafs. Han bokstavligen SÖKER tjafs - igen! Han försöker "trigga". Läs hans inlägg så ser ni. Men det går inte.
Jag har flera gånger skrivit att jag INTE är den märkesfanatiker som leifer tror att jag är. Men denne leifer kan antingen inte läsa eller förstå det han läser. Om inte annat så vill frugan ha en Golf. Adjö.
Största felet med Passat är att det är en Volkswagen, att den är tråkig, att den är ful, att den är törstig, att den är dyr, att den är LÖJLIGT låg under, att den saknar lågväxel...
Och anser ni att jag har fel, så beror det på att NI har fel!
Verkligen jämt i kampen om vem som är största asiat:
Toyota registrerade 1307 bilar i Augusti, Kia 1306 st.
Största asiaten är väl volvo Tobo!! :-)
Inget konstigt alls att VW snart är förbi Volvo då de tillverkar familjebilar i större utsträckning än Volvo som ju har börjat sin klassresa med sportigare och dyrare modeller.
Men jag skulle mycket hellre välja en V70 framför Passat pga överlägsen komfort, och där har vi VWs akilleshäl just nu som jag ser det, nämligen bullret...
Har provkört både Golf och Passat och båda modellerna bullrade för mycket i kupén för min smak, Polon upplevde jag dock som tystare lustig nog.
Är lite sugen på nya Golf när den kommer så jag hoppas att de kommit tillrätta med det höga vägljudet då.
Jag har precis valt mellan dessa märken, jag valde en volvo mest pga folkans säten var riktigt usla, platta och hårda. Det gick heller inte att tilta hela stolen utan bara ryggstödet (standardstolar i masters) Jag testade då sportstolarna som naturligtvis var ännu värre. I övrigt mycket fin åk-komfort och förvånansvärt stark motor trots att det ser värre ut på pappret (blumotion 140).
Volvon vann som sagt på sätena framförallt, bilen kan vara hur kanonbra som helst men sitter man inte bra så spelar inget annat någon roll. Man blir rätt kräsen på den fronten efter ett par Saabar, Dessutom tycker jag att Volvos instrument är trevligare, men det är ju en smaksak.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.