Att Volvo säljer flest bilar i Sverige är kanske inte på något sätt förvånande. Den inhemska tillverkaren kan dock snart känna Volkswagen komma flåsandes i nacken. I juni hämtade tyskarna in rejält på Volvos försprång när man ökade sin försäljning med 31 procent medan Volvo backade tolv procent jämfört med juni 2011. Därmed var det blott 232 bilar som skiljde de båda tillverkarna åt.
Volvos tapp gentemot Volkswagen mattades av under juli. Volkswagen ökade med 11,77 procent jämfört med juli 2011, medan Volvo tappade 16,27 procent. Volkswagen sålde 2 809 bilar, 328 mindre än Volvos 3 137. Hittills i år har Volvo sålt 5 068 bilar mer än Volkswagen, jämfört med 9 884 mer januari-juli 2011.
Efter ett starkt 2011 har bilbranschen gått tillbaka under 2012. För Volkswagen ser det annorlunda ut. Den tyska jätten fortsätter att gå framåt och har med sina 24 698 sålda personbilar ökat med 6,45 procent under året. De enda som har lyckats bättre är Kia och Citroën, som dock ligger långt efter när man räknar antal.
För Volvo fortsätter det att gå knackigt. 29 766 sålda bilar hittills i år innebär en minskning på 10,03 procent jämfört med samma tid förra året.
Nyregistreringar juli 2012:
(Antal registreringar juli 2011inom parentes)
1. Volvo V70, 1 134 (1 455)
2. Volkswagen Passat, 1 038 (1 031)
3. Kia Cee’d, 751 (567)
4. Volvo S/V60, 672 (839)
5. Volkswagen Golf, 656 (601)
6. Volvo XC60, 394 (514)
7. Nissan Qashqai, 355 (300)
8. Volkswagen Polo, 345 (355)
9. Ford Focus, 338 (455)
10. Renault Clio, 319 (368)
Nyregistreringar januari-juli 2012:
(Antal registreringar januari-juli 2011 inom parentes)
1. Volvo V70, 11 677 (12 100)
2. Volkswagen Passat, 9 763 (7 952)
3. Volvo S/V60, 7 582 (8 021)
4. Volkswagen Golf, 6 222 (7 503)
5. Volvo V50, 3 863 (5 800)
6. Kia Cee’d, 3 841 (3 951)
7. Volvo XC60, 3 357 (4 161)
8. BMW 3-Serie, 3 105 (2 125)
9. Ford Focus, 2 987 (3 123)
10. BMW 5-serie, 2 580 (3 366)
Klicka här för att se hela topplistan med alla modeller.
Diskutera: Vad tycker du om topplistan för juli?
Relaterade dokument
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Svenskar och tyskar på 9 av 10 platser för 7 månader, den kvarvarande en korean (antar att våra Focus fortfarande byggs i Tyskland?). Intressant inlägg i Tyskland mot Japan-debatten ... :-)
Man kan undra hur vissa modeller och t.o.m märken finns kvar.
Hur gick det tex för vår nya folkbil Dacia ?? med 80 sålda bilar måste det väl vara svårt att hålla igång en agentur.
Jag håller mig skapligt neutral i Tyskland-Japan-matchen, men måste samtidigt erkänna att mina egna erfarenheter pekar på att Japan är mest problemfritt. Se gärna min profil för en genomgång av mina bilar så här långt.
Golf minsta bilen av de 10 mest sålda 1:a halvåret. Det är Sverige i ett nötskal. Män med stora inbillade behov och små hjärnor. Fick förnuftet, istället för fåfänga och konservatism, råda, så vore hälften av bilarna typ Yaris eller mindre.
Denna lista säger ingenting eftersom det är mest tjänstebilar.
Sista sidan i bilswedens rapport som visar vad dem som betalar med egna pengar köpte tala r ett helt annat språk!
Men jes, var får du dina underliga tankar ifrån? T.ex. syd-européer har varken små hjärnor eller inbillade behov. Dom har förvånansvärt ofta bilar i storlek som motsvarar deras behov. (Vad gäller svenskar och deras inbillade behov av stora bilar, så går det även igen på deras bostäder. Stora och dyra i drift.)
Amen!
Shogun!
Kul att höra att du har läst vad jag plitat ner. IS'n var rätt snäll på landsväg/motorväg (0.75 - 0.8), men ville gärna ha mellan 1 och 1.2 liter i stan. Då jag kör ca 2/3 i vad som kan kallas stadstrafik blev snittet strax över litern under de år jag hade bilen. Som jämförelse snittar BMW'n 0.54 (diesel) vid motsvarande körning, och den är inte inkörd än! Orkade inte vänta ett år till (minst) på en ny IS. Som jag tror framgår av texten i min profil och av mina tidigare inlägg här, jag är inte låst till en märke. Jag köper det som jag vid varje tillfälle tror kommer att passa mig bäst, baserat på logiskt eller fullständigt ologiskt resonemang (:-)), samt tillfälligheter. Som marknaden ser ut nu råkade det bli BMW's nya 3-serie, som jag är mycket nöjd med, men den är ju förhoppningsvis inte min sista bil. Hittar säkert tillbaka till Lexus så småningom, för den jag hade var helt klart den bästa bil jag haft. Synd bara att dom inte erbjuder diesel i kombination med automat, men en hybridversion av nya IS'n kan ju bli något.
Shogun!
Som jag har varit inne på i en tidigare tråd, hur man blir behandlad av bilfirman/verkstaden är betydligt viktigare än bilmärket. Man kan få problem med vilken bil som helst (även Toyota och Lexus ... :-)). Det som många gånger gör att man kommer tillbaka till ett märke är hur man blev behandlad som kund. I mitt fall passerade ett antal Mazda och Peugeot (min fru hade också 3 Peugeot på raken under samma tid), alla inhandlade nya på samma ställe. Tveksamt om det skulle ha blivit så om inte bilfirman och dess verkstad hade förstått vikten av att hålla kunden nöjd när eventuella problem uppstår.
Ett lysande exempel på ovanstående är min far. Han är väl för tillfället inne på Citroen nummer 20 eller 21 i rad, alla köpta nya på samma ställe. Aktuell bil är en C4 av senaste modell med snåldieseln (oduglig automat, annars en utmärkt bil). Trots att han är märkesfanatiker erkänner han att min tidigare Lexus och min nuvarande BMW med råge spöar allt han haft, men varje gång han tittat på ett annat märke har han fått skambud på sin välskötta Citroen och mötts av ointresserade säljare. Inte så svårt att förstå varför han har hållit fast vid ett märke och en handlare som behandlat honom väl då. Att alla hans Citroener har varit problemfria har ju inte gjort valet svårare ...
Ha en bra kväll själv!
PS.
Vem fan sitter i baksätet ...? :-)
Tittade också på CT200h, men dömde ut den på andra grunder:
1. Angränsande till noll sikt bakåt och framför allt snett bakåt. Trafikfarligt!
2. För klen motor förstör körglädjen. Är man van vid att det händer något är det svårt att avstå ifrån.
3. Löjligt litet bagageutrymme, även om baksätet givetvis går att fälla.
Synd på en för övrigt bra bil. Trevlig utvändigt och invändigt, med mycket bekväma stolar. Ser man inte ovanstående punkter som ett problem är det säkert ett utmärkt val för den miljömedvetne som vill ha lite lyx och skilja sig från mängden.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.