Volvo V70 var under 2010 Sveriges i särklass mest populära personbil. Totalt registrerades 25 568 nya exemplar av modellen, vilket innebär en marknadsandel på 8,8 procent.
Volkswagen Golf och Volkswagen Passat placerar sig på andra respektive tredje plats. Men inte ens om man lägger ihop försäljningen av de båda modellerna rår de på dominanten från Torslanda.
Bland bilarna som sålt bäst ökar Renault Clio mest. Jämfört med förra året har registreringarna ökat med 3 775 bilar eller 176,4 procent.
Nyregistreringar 2010:
(Förra året samt förändring jämfört med 2009 inom parentes)
1. Volvo V70 25 568 (20 532, +24,5 %)
2. Volkswagen Golf 12 824 (8 497, +50,9 %)
3. Volkswagen Passat 12 144 (8 588, +41,4 %)
4. Volvo V50 10 311 (10 974, -6 %)
5. Kia Cee'd 8 162 (5 989, +36,3 %)
6. Audi A4 6 592 (4 796, +37,4 %)
7. Renault Megane 6 280 (2 923, +114,8 %)
8. Ford Focus 6 278 (5 227, +20,1 %)
9. Saab 9-3 6 227 (4 430, +40,5 %)
10. Renault Clio 5 915 (2 140, +176,4 %)
11. BMW 3-Serie 5 125 (5 054, +1,4 %)
12. Volvo XC60 5 059 (2 577, +96,3 %)
13. BMW 5-Serie 4 333 (2 773, +56,2 %)
14. Skoda Octavia 4 263 (3 883, +9,8 %)
15. Toyota Yaris 4 173 (4 150, +0,55 %)
16. Toyota Avensis 4 131 (4 104, +0,65 %)
17. Volkswagen Polo 4 044 (1 522, +165,7 %)
18. Toyota Auris 3 964 (2 219, +78,6 %)
19. Skoda Fabia 3 870 (3 009, +28,6 %)
20. Mercedes E-klass 3 851 (2 281, +68,8 %)
Se hela topplistan med 325 modeller.
Diskutera: Vad tycker du om topplistan för 2010?
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Både Renault Clio och Megane ökade kraftigt. Renault har uppenbarligen en korrekt prisbild i dagsläget, vilket lockar nybilsköparna.
Lite förvånande att Toyota inte hittar fler kunder.
Renault säljer för att de säljs hos Volvo. Det är försäljningsorganisationen gynnar detta märke i Sverige. Skulle Toyota finnas hos Volvohandlarna skulle det säljas fler Toyota.
Audi A6 lyser med sin frånvaro. Liksom Volvo S80. Två lik. Fräscha sedaner som BMW 5-serie och Mercedes E-klass säljer.
Gösta: Kan ju vara så att produkterna är tillräckligt tilltalande också... Utbudet är uppdaterad med flera nya fräscha modeller som även är driftsäkra. enbart pris säljer inte.
Sedan får vi hoppas att Renault är bra bilar trots det låga priset. Litar mer på Dacia som är billiga p g a delvis gammal (och dessutom beprövad) teknik och p g a sparsamt med onödigt lyx. Visst, det är väl bra att biltillverkare vågar testa lite nytt men ny teknik till lågt pris? Nja.
så mycket billigare är de inte, en Megane idag kostar i runda slängar som en Opel Astra, Ford Focus, VW Golf osv beroende på motor. tekniken funkar bra, har iaf gjort det på mina 2 senaste (-04 och framåt)...
KIA ökar starkt i Sverige och ÄR en stor konkurrent till Toyota vilket inte alls är så konstigt eftersom Toyota gör oerhört fula bilar medan KIA faktiskt ser riktigt bra ut liksom Hyundai också för den delen.
Kia...lika ointressanta/trista att köra som Toyota men bättre kvalité/garantier/pris inte konstigt att de ökar på Toyotas bekostnad.
Är man pensionär kan Toyota faktiskt vara ett gott och socialt val. Faktiskt riktigt trevlig verkstadspersonal där. Skyhöga priser men knappast personalen som sätter dom...
Skulle vara intressant att se topplistan på privatköp. Volvo köps till stor del av företag.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.