Under oktober registrerades 26 420 nya personbilar, en ökning med 21,3 procent jämfört med samma månad i fjol. Det visar statistik från branschorganisationen Bil Sweden som ser en ketchupeffekt.
– Den starka uppgången på bilmarknaden i år beror bland annat på ett uppdämt köpbehov efter fjolårets finanskris och att både hushåll och företag är optimistiska om framtiden och vill investera i nya bilar, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.
I augusti överraskade Volkswagen med att toppa försäljningslistan för tillverkare, före dominanten Volvo. Dock dröjde det bara en månad innan Volvo var tillbaka på tronen. Under oktober ökade Volvo med 18 procent, något svagare än marknaden som helhet.
Saab sålde 887 bilar under månaden och gick framåt med 51 procent, vilket samtidigt är en tillbakagång från september då ungefär 1 000 bilar såldes.
Bland modellerna är Volvo V70 fortfarande ohotad etta med 2 203 sålda exemplar följd av Volvo V50 (1 244), Volkswagen Golf (995) och Volkswagen Passat (904).
Nyregistreringar hittills i år:
(Förra året inom parentes)
1. Volvo V70 18 678 (16 675)
2. Volkswagen Passat 10 911 (7 090)
3. Volkswagen Golf 10 340 (7 139)
4. Volvo V50 8 728 (9 065)
5. Kia Cee'd 6 936 (4 670)
6. Audi A4 5 759 (3 943)
7. Renault Megane 5 194 (2 150)
8. Ford Focus 5 010 (4 179)
9. Renault Clio 4 565 (1 742)
10. Saab 9-3 4 543 (3 831)
Efter dessa följer i nämnd ordning:
Volvo XC60
BMW 3-Serie
Toyota Yaris
Volkswagen Polo
Toyota Avensis
Skoda Octavia
BMW 5-Serie
Toyota Auris
Mercedes E-klass
Skoda Fabia
Se hela topplistan för oktober.
Diskutera: Vad tycker du om topplistan för oktober?
Relaterade dokument
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tycker det är synd att Honda säljer så pyttelite numera. Dom har ju många modeller som tillhör de bästa i sina respektive klasser. Eller? Kan köpmotståndet bero på att dom har dåligt med miljöbilar? Inte ens Jazz klarar 120 gram.
Sen påverkar det kanske en del att Honda har rykte att ge buller på svensk asfalt. (Om ryktet är rättvist vet jag ej. Den enda jag kört på senare år, Civic typeR, tyckte jag inte lät värre än annat med lågprofil.)
Honda har alltid gjort fina bilar, mer spännande än andra japaner tycker jag. Framför allt mekaniken är i toppklass, verklig precision
Inte premium, men Honda är ofta fantastiska bilar ändå! Fanns det någon rättvisa i världen skulle de sälja mycket bättre än de gör. Själv gillar jag udda och karaktärsstarka bilar, till exempel gamla Citroen, Alfa från den tiden de var bakhjulsdrivna, Hondas högvarviga VTEC modeller, gamla M3or, Mercedesglidare, Renault 16, Jaguarer, listan kan göras lång. Premium handlar mycket om varumärke och prestige, och det kan jag gärna vara utan, ser det mest som en nackdel om bilen uppfattas som vräkig eller skrytig.
Honda känns rätt boring.
Honda är faktiskt en rätt bra bil särskilt jämfört med den Toyota Avensis skitbil jag har nu... Hade en röd Honda CRX i mitten på -90 talet. Tyvärr blev den påkörd snett bakifrån och blev ramsned och hamnade på skroten.
Mycket av Hondas dåliga försäljning tror jag beror på deras kassa försäljningsnät/återförsäljare. Hondas bilar är annars kalas, väntar med spänning på nya Civic.
Honda gör väl inte direkt de rymligaste bilarna, nya accord kombin är ju tom mindre än förra. Försök ta med barn, hund och lite packning i en sån. Synd, för bilarna är annars grymma.
CRX var en riktig pärla!
Undrar hur listan skulle se ut om tjänstebilarna plockades bort?
Den informationen finns i statistiken, dock ej på bilmodell.
Nedan är en lista på de antal bilar och hur stor andel bilar som sålts till privatpersoner:
Volvo 12064 29,90%
Volkswagen 9350 31,30%
Toyota 8010 44,40%
Kia 7786 71,20%
Renault 6089 55,80%
Ford 5628 38,40%
Skoda 5539 54,90%
Hyundai 4444 57,90%
Peugeot 4414 51,80%
Audi 3001 22,00%
Nissan 2378 52,80%
Opel 2337 45,10%
BMW 2326 21,20%
Mitsubishi 2249 59,50%
Citroen 2158 41,50%
Mercedes 2090 24,40%
Honda 1934 56,10%
Suzuki 1921 77,80%
Subaru 1867 52,30%
Mazda 1782 62,00%
Fiat 1659 71,30%
Saab 1446 22,40%
Seat 1264 61,60%
Dacia 932 62,30%
Chevrolet 594 44,40%
Övriga 345 75,00%
Porsche 219 55,00%
Mini 173 28,50%
Lexus 168 23,60%
Dodge 119 40,60%
Land Rover 108 32,00%
Chrysler 88 17,20%
Jeep 79 27,60%
Jaguar 63 37,70%
Iveco 54 76,10%
Smart 46 36,80%
Alfa Romeo 30 21,90%
Nedan är en lista sorterad efter andelen bilar sålda till privatpersoner, dvs Chrysler är den tillverkare med högst andel tjänstebilar.
Chrysler 88 17,20%
BMW 2326 21,20%
Alfa Romeo 30 21,90%
Audi 3001 22,00%
Saab 1446 22,40%
Lexus 168 23,60%
Mercedes 2090 24,40%
Jeep 79 27,60%
Mini 173 28,50%
Volvo 12064 29,90%
Volkswagen 9350 31,30%
Land Rover 108 32,00%
Smart 46 36,80%
Jaguar 63 37,70%
Ford 5628 38,40%
Dodge 119 40,60%
Citroen 2158 41,50%
Toyota 8010 44,40%
Chevrolet 594 44,40%
Opel 2337 45,10%
Peugeot 4414 51,80%
Subaru 1867 52,30%
Nissan 2378 52,80%
Skoda 5539 54,90%
Porsche 219 55,00%
Renault 6089 55,80%
Honda 1934 56,10%
Hyundai 4444 57,90%
Mitsubishi 2249 59,50%
Seat 1264 61,60%
Mazda 1782 62,00%
Dacia 932 62,30%
Kia 7786 71,20%
Fiat 1659 71,30%
Övriga 345 75,00%
Iveco 54 76,10%
Suzuki 1921 77,80%
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.