Brittiska försäkringsbolaget Warrenty Direct har undersökt 36 biltillverkare och kommit fram till vilka motorer som håller bäst, och vilka som går sönder oftast.
Det försäkringsbolaget har utgått från är hur ofta de betalar ut ersättning för olika motorskador till respektive bilmärke. På det sättet har de sedan räknat ut en felprocent som visar hur stor risken är att en viss tillverkares motorer ska gå sönder.
Warrenty Direct har kommit fram till att två japanska märken ligger i topp – Honda och Toyota – med felprocent på bara 0,29 (1 på 344), respektive 0,58 (1 på 171).
Allra sämst håller MG Rovers motorer med felprocenten 7,88 (1 på 13), medan Audi har näst mest fel på motorerna 3,71 (1 på 27).
Mercedes ligger bra till i undersökningen men i övrigt hamnar förvånansvärt många tyska tillverkare nära botten – förutom Audi hittas här märken som BMW, BMW-ägda Mini och Volkswagen.
Volvo hamnar på fjärde bästa plats och Saab på fjärde sämsta plats.
Minst fel på motorerna (Enligt Warranty Direct)
1. Honda, felprocent: 0,29, eller 1 på 344
2. Toyota, felprocent: 0,58, eller 1 på 171
3. Mercedes, felprocent 0,84, eller 1 på 119
4. Volvo, felprocent 0,90, eller 1 på 111
5. Jaguar, felprocent 0,98 eller 1 på 103
6. Lexus, felprocent 0,99 eller 1 på 101
7. Fiat, felprocent 1,17 eller 1 på 85
8. Ford, felprocent 1,25 eller 1 på 80
9. Nissan, felprocent 1,32 eller 1 på 76
10. Land Rover, felprocent 1,38 eller 1 på 72
Mest fel på motorerna (Enligt Warranty Direct)
1. MG Rover, felprocent 7,88 eller 1 på 13
2. Audi, felprocent 3,71 eller 1 på 27
3. Mini, felprocent 2,51 eller 1 på 40
4. Saab, felprocent 2,49 eller 1 på 40
5. Vauxhall/Opel, felprocent 2,46 eller 1 på 41
6. Peugeot, felprocent 2,26 eller 1 på 44
7. BMW, felprocent 2,20 eller 1 på 45
8. Renault, felprocent 2,13 eller 1 på 46
9. Volkswagen, felprocent 1,91 eller 1 på 52
10. Mitsubishi, felprocent 1,70 eller 1 på 59
Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är intressant att Audi har sämre motorer än Volkswagen, fast det är samma motorer...
Och att motorerna till Mini är så dåliga. En del av de motorerna som finns i Minin säljer BMW till Peugeot, alltså BMW tillverkar bensinmotorn 1,6 VTi som finns i Peugeots mindre modeller. Det är postiivt att Peugeot nu överger detta projekt med BMW och ersätter med helt egna 3-cylindriga bensinmotorer istället. Peugeots dieselmotorer är allmänt kända för sin driftsäkerhet och säkra funktion, det är bara BMW:s VTi-motorer som har haft lite strul.
Renault har förresten en helt ny motorfamilj för bensin med 3-cylindriga motorer och med kamkedja istället för kamrem, detta sänker servicekostnaderna rejält.
Vi kan konstatera att Fiat gör bra och pålitliga motorer.
Skönt att Shogun är på semester......*vissel*
Finns ett nick på AMS , som kallar sig Shogun, var aktiv nyligen där.
Det behöver inte vara själva motorn det är fel på: man kan ta allt från ac kompressor till styrdon på maskinskada!
Raphael:
Det är rätt många motorer Audi har som inte finns hos VW, de sexcylindriga (trelitersdieseln undantagen) är egna för audi, åttorna också.
Hm... Ytterligare en undersökning värd att studera närmare.
MG Rover hamnade sämst till, inte oväntat med alla haverier de hade på sin 1,8 liters bensinmotor (samma motor satt även i Ariel Atom, Lotus Elise(?) samt L-R Freelander 1.
Dock har ju MG Rover som företag ej funnits sedan konkursen år 2005, så det är gamla bilar som beskrivs. Det ironiska är dock att de flesta bilar tillverkade av MG Rover de sista åren faktiskt var licenstillverkade Hondabilar....! MG Rover tillverkade f.ö. även bilar åt Honda i sina fabriker; bl,a. Civic som ju finns med på bilden.
Statistik är alltid statistik, och en undersökning från England är icke direkt översättningsbar till svenska förhållanden.
Skillnaden mellan VW och Audi t.ex tror jag helt är ägarrelaterad.
"Det ironiska är dock att de flesta bilar tillverkade av MG Rover de sista åren faktiskt var licenstillverkade Hondabilar..."
Nej. Det var bara Rover 400-serien - sedermera Rover 45 - som byggde på en Honda Civic-modell 5 dörrars. Rover hade dock sina egna motorer. Rover 25 (tidigare 200) och 75 var helt egna modeller. Rover 75 konstruerades f ö när BMW ägde Rover och har inget Honda i sig. Honda och Rover samarbetade innan BMW tog över verksamheten. Sedan tog Phoenix Group över MG Rover och bolaget gick i konkurs efter några år. Rover 75 var den mest framgångsrika modellen och den mest konkurrenskraftiga. Den var hyllad i Sverige, en utmärkt bil!
Att 1,8-litersmotorn till Rover/MG är skit håller jag med om, bilen i min profilbild står i garaget med nedriven motor just nu. Ariel Atom tror jag inte finns med denna motor, det är väl från Honda Civic? Lotus Elise hade denna motor till 2007 i den klenare versionen, 2004 fick 111R en Toyota-motor. Jag har småplaner på en Elise, och det ska vara med Toyota-motor!
Ja detta kom väl inte som en chockerande nyhet för någon som är något sånär insatt i bilar.
Nej Raphael. Första rover 200 var en modifierad Honda Concerto. Även generation 2 och 3 var i grunden en Honda, även om man i generation 3 (som senare blev Rover 25 samt Streetwice) efter ägarbytet, tog en del inhemska tekniska lösningar. Grunden var dock Honda.
Rover 75 är en fin bil, men då skall man välja varianten med BMW-diesel. Inte den med 1,8 bensin som också fanns.
Jodå, 1,8:an satt i både Arial Atom 1 samt i Caterham Seven.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.