Amerikanska CarMD, som har kommit fram till att Toyota är pålitligast, har använt sig av sin databas med felanmälningar på bilar i sitt Vehicle Health Index 2012. Mätningarna görs genom att slå ihop statistik över hur ofta bilarna går sönder och hur mycket de kostar att laga.
Toyota är varken den biltillverkare som kräver minst reparationer eller som är billigast att laga, men sammantaget ligger tillverkaren tillräckligt lågt för att vara pålitligast för andra året i rad. Toyota följs av en annan asiatisk tillverkare, Hyundai, på andraplatsen. Samtidigt har tredjeplacerade BMW tagit ett stort kliv fram sedan förra året, då man inte placerade sig bland de tio bästa 2011.
Just BMW har den högsta genomsnittskostnaden per verkstadsbesök med sina 500 dollar, motsvarande ungefär 3400 kronor, men det vägs upp av att tillverkarens bilar sällan behöver lagas. Samtidigt trillade General Motors och Ford ner från de fem främsta platserna på grund av att reparationskostnaderna för deras bilar har ökat.
Pålitligheten kan dock skilja sig kraftigt mellan olika modeller av en och samma tillverkare. Till exempel har tredjeplacerade BMW inte en enda modell bland de tio främsta, medan Subaru har två modeller bland de tio pålitligaste utan att tillverkaren själv är en av de tio bästa.
Pålitligaste bilen är Toyota Corolla 2010, följd av Ford Taurus 2008 och Toyota Yaris 2008.
Undersökningens resultat bygger på 136 miljoner bilar i USA från modellår 2002 till 2012.
De tillverkar USA:s pålitligaste bilar:
1. Toyota
2. Hyundai
3. BMW
4. Honda
5. Volkswagen
6. Nissan
7. Kia
8. General Motors
9. Ford
10. Chrysler
Här är de pålitligaste modellerna i USA:
1. Toyota Corolla 2010
2. Ford Taurus 2008
3. Toyota Yaris 2008
4. Honda Pilot 2009
5. Honda Accord 2009
6. Subaru Forester 2010
7. Lexus ES 350 2007
8. Hyundai Sonata 2010
9. Chevrolet Impala 2011
10. Subaru Outback 2010
Diskutera: Hur ser du på att Toyota tillverkar pålitligast bilar?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En bil med stora ibland riktigt allvarliga fel som kräver att tiotals miljoner kallas tillbaka stup i kvarten men som har färre mindre fel.
Hur sjutton ska man tolka detta?
Ska man när X antal stora viktiga delar i bilen poppar som popcorn av alla möjliga konstruktionsfel trösta sig med en glädjedans över att centrallåset klickar så muntert och vindrutetorkarna viftar i takt?
Tydligen.
Hur blir man klok på denna bil?
Så här har det sett ut länge och det kommer fortsätta att se ut så här med tanke på att de åtgärdar till och med fel som inte har någon betydelse, ...
Inget att förvåna sig om att Toyota ligger bra till det är få bilmärken som är så starka att de erkänner när de är konstruktionsfel på bilen och åtgärdar det. Ta ett skrämmande ex; VAG bilar som håller tyst och döljer konstruktionsfelen nu senast om kamaxelkedjorna. Toyota har fixat detta omgående utan massa tjafs.
Detta är en undersökning, i en annan (JD Power) är inte Toyota bäst. Men, jag vet ju i vart fall ett par personer här som föredrar att citera denna artikel framför JD Power...
Subaru och Lexus som hålls högt av många är inte mer ens på tillverkarnas top 10, märkligt.
JD Power 2012:
1. Lexus
2. Jaguar
3. Porsche
4. Cadillac
5. Honda
6. Acura
7. Infinity
8. Toyota
9. M-B
10. BMW
hultarn, Listan där Toyota kommer på åttonde plats visar bilarnas första nittio dagars upplevd kvalité hos bilägarna.
Lexus är även den en Toyotatillverkad bilserie fast under ett annat namn i delar av världen.
Problemen som ökat de senaste åren berör i många fall system i billigare bilar där man styr olika saker i bilen med rösten eller parar ihop telefon med bilens system enligt JD Power. Så den listan får man se mer till ny teknik som inte förstås av användaren eller som inte fungerar tillfredsställande i många fall. Då är listan över bilar som är några år viktigare tycker jag där problemen brukar komma och där fler områden täcks in i undersökningen.
När det gäller pålitlighet hos bilar från 2009 gällande 202 olika problemområden hos bilarna under en period av 12 månader hos bilägarna ser listan ut som här.
http://images.dealer.com/jdpa/pdf/2012008-vds1.pdf
Här kan man välja om man vill se nya bilars kvalité , eller äldre bilars kvalité , eller hur tilldragande bilarna är enligt JP Powers.
http://autos.jdpower.com/used-cars/index.htm
Jag tycker kanske att man i artikeln borde nämnt litet mer om undersökningen och vilka som ligger bakom den, för att den rätt ska kunna bedömas. Får man vördsammast be om skärpning! CarMD är ett liten elekronisk felkodavläsare, inget annat. Företaget har tydligen satt samman en databas över kostnaderna att rätta till respektive felmeddelande hos olika bilmodeller, och har som affärsidé att prognosticera reparationskostnaderna för kunderna. Den kan således inte visa något om rent mekaniska fel. Den kan inte jämföras med JD Powers m fl undersökningar som bygger på andra underlag, men lite tänkvärt är det kanske vilka som hamnat högt här också. Mera här: http://www.carmd.com/#!prettyPhoto/0/ . Klicka i övre högra hörnet på "What is CarMD" för att se en film vad det handlar om.
Hultarn , här är JD Powers lista för 2012, Toyota delad 3:e plats
http://blogs.cars.com/kickingtires/2012/02/jd-power-releases-2012-dependability-study.html
Previa:
Du kanske ska läsa vad JD Power skriver om undersökningen:
"Initial quality has been shown throughout the years to be an excellent predictor of long-term durability, which directly impacts consumer purchase decisions. The study captures problems experienced by owners in two distinct categories: design-related problems and defects and malfunctions."
Att Lexus är Toyotas skrytmärke lär vara bekant för de flesta, liksom Hondas Acura, Nissans Infinity etc. Bilar som är lite mer påkostade och som verkstäderna tar lite extra väl hand om.
Det var kanske oklart, men vad jag menade var att det var konstigt att inte Subaru och Lexus syns på CarMD-artikelns tillverkarlista.
Är det en Avensis på bilden? Den är faktiskt ganska snygg.
Att Toyota har varit den drifsäkraste bilen under många år är väl känt. De senaste åren har dock kvalitetsryktet skamfilats en del. Bilarna är fortfarande driftsäkra men fy sjutton så tråkiga och själlösa.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.