Den som lägger en beställning på Tesla Model Y, den upphöjda crossoverversionen av Model 3 med halvkombibaklucka och möjlighet till sju åkande, får förmodligen sin bil i början av nästa år. Det framgår av Teslas bygg-din-bil-funktion.
Men alla köpare behöver inte vänta så länge. Det som verkar vara Sveriges första Tesla Model Y har redan levererats – och inte till vilken kund som helst, utan till Volvo Personvagnar.
Det framgår av uppgifter på sajten Car.info, och den som sedan söker på registreringsnumret hos Transportstyrelsen ser att bilen numera ägs av ”avdelning 91919” på Volvo Personvagnar i Göteborg.
Snabbaste versionen
Volvo har köpt in en vit Tesla Model Y Performance som enligt de officiella registreringssiffrorna har en kontinuerlig effekt på 450 hästkrafter. Volvo har inte valt det sjusitsiga utförandet och bilen är försäkrad i Volvos eget försäkringsbolag.
Performance-versionen har snabbare acceleration än Model Y Long Range – 0–100 km/tim går på 3,7 sekunder – och den snabbare versionen har även 21-tumsfälgar, uppgraderade bromsar, kolfiberspoiler på bakluckan, sänkt fjädring och pedaler i aluminium.
Det är inte ovanligt att biltillverkarna köper in konkurrentbilar för att testa och ”benchmarka” dem. Volvo var även tidigt ute med Tesla Model 3 när den skulle lanseras.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ligger man efter i teknikutvecklingen så gör man, steget efter igen.
Ska man gissa att den är köpt i USA?
Att biltillverkare köper bilar av andra märken tillhör standard. Det är inte bara tekniken man är intresserad av (den är ju enkel att få tag på via andra källor). Det konkurrentanalys gör (avdelningen kallas så) är att man köper in bilen, plockar ner den, tittar på vilka komponenter som används, och vad det skulle kosta för Volvo att producera något liknande. Ibland köper (eller hyr) man också vissa fordon för att studera enskilda lösningar, men det är inte speciellt vanligt idag.
Biltillverkning är en affärsdrivande verksamhet. Valet av inköpta konkurrentbilar (som f.ö inte bara köps utan också hyrs in) utgår från lönsamhets och volymmål (samt indirekta som direkta målgrupper) samt inte minst vald affärsstrategi.
Tesla är en konkurrent till Volvo (köparna överväger även en Volvo i sin beslutsprocess) och därför köper man in den.
Andra märken man också gör så med är:
Audi
BMW
Mercedes
Toyota/Lexus
Hyundai
Honda
Porsche
Har säkert glömt någon....
Vet man inte vad konkurrenterna pysslar med och erbjuder köparna har man ett klart underläge. Det gäller inte bara inom B2C utan också (framförallt) inom B2B-sammanhang.
Knowledge is power!
MVH AL
Nu kostar en Tesla Model 3 Standard Plus 37.380 euro i Tyskland efter stöd.
Kan tänka mig att modell Y får samma pris.
https://ev-database.de/pkw/1177/Tesla-Model-3-Standard-Plus
Olle: Varför skulle Model Y kosta samma som Model 3? Går du in på Teslas hemsida ser du priserna för de respektive versionerna.
Vid lanseringen av Tesla modell Y så sa man att billigaste modellen skulle kosta 39.000 dollar.
Men nu har det visat sig att modell Y är billigare att tillverka än modell 3.
Så jag skulle inte bli förvånad om modell Y 2022 är billigare än modell 3.
Enligt Sandy Munro har man kunnat minska tillverkningskostnaderna avsevärt med modell Y jämfört med modell 3.
Olle: Pris följer inte alltid tillverkningskostnaden, väldigt sällan faktiskt.
Skulle Volvo sälja V60 och XC60 för samma pris om de kostade samma att tillverka? Nej, såklart inte...
Och som sagt, gå in på Teslas hemsida, där ser du priserna.
Olle, bilens pris sätt till största del av vad konkurrenterna kostar. Tillverkningskostnaden är mindre viktig. Y kommer att kosta mer än 3:an.
Säljer Tesla modell Y bra till de priser de annonserar idag, så finns det ingen anledning att sänka priserna.
Men jag tror inte att de europeiska biltillverkarna ger sig utan strid.
Därför blir det prispress.
Tesla krigar i den övre prisklassen och kineserna i den lägre.
Carlos Tavares är koncernchef för PSA-gruppen.
Han är oroad för europeisk bilindustri.
"Är du oroad för europeisk bilindustri?
"Vi inom PSA ligger bra till, vi kommer perfekt till elektrifieringen. Så vi klarar oss. Men cheferna kan inte godkänna affärsplaner som ger förluster. Vi behöver stöd från EU för att bygga batterifabriker. Om vi inte får det är det över. Europeisk bilindustri slås ut! 13,9 miljoner människor arbetar inom industrin."
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190329/psa-chefen-politikerna-ar-blinda-elektrifieringen-kan-skada-hela-samhallet/
Volvo ska undersöka Tesla och se om de kan göra något bättre.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.