Efter Model 3 ska Tesla lansera en kompaktsuv, nämligen Model Y. Det blir i princip en högbyggd crossoverversion av Model 3 med något högre kaross, plats för sju åkande (även om utrymmet längst bak verkar bli ytterst litet) och halvkombibaklucka.
Många är nyfikna på hur lång räckvidden blir i den nya kompaktsuven, och nu har den första indikationen kommit. Tesla Model Y har testats hos amerikanska myndigheten EPA som har en relativt tuff körcykel för att testa utsläpp, förbrukning och räckvidd. Den brukar ge något lägre räckviddssiffra än den europeiska WLTP-körcykeln.
I EPA-körcykeln har Tesla Model Y Long Range Dual Motor – alltså med stora batteriet och fyrhjulsdrift – en räckvidd på 315 miles, vilket blir 51 mil. Den snabbare och starkare Tesla Model Y Performance får samma räckvidd. Räckvidden i Model Y blir ungefär en mil kortare än i Model 3 enligt EPA.
Räckviddssiffrorna innebär att Model Y blir världens effektivaste suv i den amerikanska körcykeln.
De svenska priserna för Model Y börjar på 719 000 kronor före elbilspremien på 60 000 kronor. Leveranserna ska köras igång i början av 2021 enligt Teslas sajt.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tror denna kommer sälja riktigt bra! Inte helt omöjligt den kommer bli deras mest sålda bil före Model 3. Tesla har även gått ut med att den troligtvis kommer börja levereras tidigare än de först trott.
Min gissning är att den i vart fall i Sverige tar över en mycket stor del av försäljningen ifrån M3 eftersom vi uppenbarligen gillar lite större/högre bilar - och att den rent allmänt verkar mera praktisk.
Oförstånd, att släppa ut rena rama reklamtexter från Tesla.
Detta gör ni för att ni inte förstår hur vi elbilsförare tänker och funderar.
Ni är pinsamma, ViB.
Endast fossilförare som undrar hur länga man kan köra utan att behöva ladda. Vi som är elbilsförare köper inte större batteri än vi behöver. Vi vet att det finns laddstationer. 7000 ladduttag spridda över hela Sverige.
Elon - kan ju vara så att ViB faktiskt också vänder sig till läsare som inte har en elbil ännu. Eller vad tror du ? Sen kan jag absolut tycka att man inte utan vidare skall sprida tillverkarnas reklamtexter men så farligt var det väl inte i detta fall.
Det som är märkligt är hur starkt varumärke Tesla har blivit. Alla andra tillverkare av elbilar lägger miljontals kronor på reklam. Det är bara att gå ut på internet så förekommer reklam för alla andra elbilar. Men inte Tesla. De går bara ut med ett pressmeddelande så står folk i kö för att köpa deras bilar. Men det bevisar väl bara hur långt framför alla andra Tesla är. Inte bara räckvidd och teknologi. De visar sig ju också vara de säkraste bilarna som produceras i dag.
Teslas nuvarande hype liknar den som iPhone hade när den lanserades. Alla skulle bara ha den smartphonen, och priset spelade då ingen roll. Det tog lång tid för konkurrenternas Android-telefoner att komma ikapp, men numera har Apple lika starka medtävlare. Så Tesla, njut av sötebrödsdagarna nu, de kommer inte att vara för evigt...
40-talisten: Självklart kommer konkurrenterna komma ikapp, sen är ju frågan vilka de är som kommer ikapp och när.....det tror jag däremot kommer se annorlunda än än många trott. Sen att priset inte spelar nån roll som du skriver tycker jag du jämför lite fel, Teslorna är ju inte högre prissatta än sina jämförbara konkurrenter. Apple däremot tar ju ut ett högre pris än motsvarande prestanda hos t.ex. Samsung.
Den är väldigt aerodynamisk ut...rätt snygg faktiskt.
Henrik M, fast så är det är det ju inte heller längre. Samsungs jämförbara modeller kostar ju lika mycket som Apples. Däremot har ju Samsung en drös billiga modeller också. Lite samma sak som med Tesla vs gamla tillverkare. Tesla har ju ingen direkt billig bil.
40-talisterna hänger inte riktigt med, Apples sötebrödsdagar varar fortfarande... Aktiten har gått upp nästan 90% senaste året och har ett marknadsvärde på ca 1.400 miljarder dollar. Trots högt ställda förväntningar överraskade den senaste kvartalsrapporten positivt och slog alla tidigare rekord.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.