Till skillnad från en del andra elbilar har Teslas modeller tidigare inte haft någon värmepump. Det innebär att räckvidden i vissa fall blivit lidande i kallt klimat – exempelvis svenskt vinterväder – eftersom bilen då behöver ta en större del av batterikraften åt att värma batteriet och kupén.
Men nu är något på väg att hända. Tesla Model Y, den nya suv-modellen som baseras på Model 3, blir den första Teslabilen med värmepump. Det är en liten förändring på papperet som skulle kunna få stora konsekvenser i praktiken.
Varken Tesla Model 3, Model S eller Model X har någon värmepump men det får alltså Model Y när den börjar levereras. Systemet som Tesla använt i de tidigare modellerna brukar beskrivas som effektivt, men om bilen ska köras långt och länge i kallt vinterklimat kan en värmepump vara att föredra för att inte räckvidden ska bli lidande.
Bättre räckvidd på vintern
En värmepump är i princip en luftkonditionering som körs ”baklänges” och därmed enkelt uttryckt kan ”skapa värme” som sedan skickas till batteriet och kupén. Systemet ska göra att bilen har lättare att uppnå sin officiella räckviddssiffra även när temperaturen kryper under nollan.
Värmepump finns i en del elbilar och laddhybrider, men inte i exempelvis Kias laddhybrider. Det innebär att bilen inte kan hålla kupén varm på vintern och att bensinmotorn därmed måste startas om inte föraren accepterar att sitta i en kall kupé.
En annan skillnad mot Tesla Model 3 är att Model Y får en ”riktig halvkombibaklucka” som dessutom blir eldriven. Bilen får också trådlös mobilladdning som standard vilket är tillval i Model 3.
Ingen dragkrok?
Det finns däremot frågetecken kring om Tesla Model Y kommer med dragkrok eller inte. Model 3 finns med dragkrok som tillval och även om dragvikten inte är så hög är det en uppskattad detalj för den som vill ta med cyklarna på semestern eller köra skräp till tippen.
Model Y ska enligt obekräftade uppgifter inte få dragkrok, vilket ska framgå i instruktionsboken. Men på en annan plats i samma instruktionsbok finns information som skulle kunna tolkas som att bilen senare kommer gå att utrusta med dragkrok.
Det vore underligt om inte Model Y får dragkrok när Model 3 har det, men det skulle kunna bli som med Model 3 där dragkroken dök upp först efter ett tag och inte fanns tillgänglig vid de första leveranserna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Värmepump är varmt välkommet. Om dragkroken väl kommer ser det ut att bli en väldigt "komplett" och kompetent elbil.
Modellen ser riktigt vettig ut, Tesla får ifrån klarhet till klarhet...vad sysslar andra biltillverkare med??
Så här borde M3 sett ut från början - alltså en praktisk Hatchback/Crossover.
Va, Tesla får värmepump? Men, HenrikM påstod ju att det inte behövdes på Tesla och totalsågade mig när jag skrev i en tidigare diskussion att värmepump förlänger räckvidden. Nu ger Tesla mig rätt! Värmepump är bra i Norden!
Vargen, fast Model Y är ju en stor och tung SUV. Du vet den där sorten som du säger att ingen behöver och de är helt onödiga!
Det är bra att Tesla nu gör som andra elbilsmärken - som Peugeot - och äntligen utrustar sina modeller med värmepump. Elektriska element är så beige!
Raphael: Jag totalsågade inte värmepump, däremot ser jag inte meningen då enligt min erfarenhet så ökar inte min Model S sin förbrukning mer än marginellt när man förvärmt den med appen innan avfärd. Men din erfarenhet av din elbil kanske är annorlunda? Självklart om man inte förvärmer sin elbil så är en värmepump energisnålare, men fråga elbilsförarna därute som har appstyrd förvärmning hur många som inte använder den? Så nej, jag ser inte värmepump som nåt krav, men om de nu förser Model Y med detta så blir det ju större valfrihet. Däremot vidhåller jag att ett rent elsystem ger snabbare värme.
Bäst är ju kombinationen av värmepump och elelement - vilket jag utgår från att Teslan får med. Eftersom under -5-10 grader är värmepumpen ungefär lika effektiv som ett resistivt element.
Grosser, det kan man inte säga generellt. Det beror på värmepumpen. Min första värmepump gick bara ner till -10, nu har jag en värmepump som går ner till -25. Det är samma fabrikat. Skillnaden mellan dem är 20 år. Jag har under de senaste åren inte behövt använda elpatronen alls under någon vinter. Den globala uppvärmningen leder till mildare vintrar, det förstod jag redan för 20 år sen därför kör jag bara dubbfritt. Det har inte varit någon vinter den här säsongen upp till och med Dalarna. T o m Arvidsjaur har haft mildväder större delen av säsongen.
Vi ser trenden i ett längre perspektiv att vintern kryper allt längre norråt. Inom bara några år så kommer ingen del av Sverige få någon meteorologisk vinter, med enorma konsekvenser på djur- och växtliv som är anpassat efter ett kallare klimat.
Med tanke på denna utveckling är det helt vansinne att ha annat än värmepump.
Jag räknar kallt med att biltillverkarna inte sätter i en värmepump med samma egenskaper som en variant för hushållsbehov.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.