Det finns inte alltför många elbilar med dragkrok, men de blir trots allt fler och fler. Senast i raden är Teslas nya ”crossover” Model Y, en upphöjd suv-version av Model 3.
Vid lanseringen fanns det vissa frågetecken om Tesla Model Y skulle komma med dragkrok eller inte – en uppskattad detalj bland svenska köpare som gärna använder dragkroken till att lasta cyklar, koppla på släp, dra båtar eller åka på husvagnssemester.
Nu står det klart att Tesla Model Y kommer med dragkrok och att den högsta tillåtna dragvikten blir betydligt högre än för Model 3, nämligen 1 600 kilo. Model 3-versionen med högst dragvikt får bara dra mellan 910 och 1 000 kilo beroende på version.
Att välja till dragkrok till Model Y kostar 11 700 kronor. Men den som redan lagt en beställning på bilen och vill välja till dragkrok i efterhand går bet – det är nämligen inte möjligt. Enda alternativet att lägga till dragkrok blir då att avbeställa bilen och beställa en ny. Problemet är att Tesla nyligen prishöjt Model Y och i praktiken kostar därmed dragkroken nästan 60 000 kronor att välja till för befintliga Model Y-köpare.
Läs också: Så klarar elbilen att dra släpvagn
Uppdatering 21.00: Norska sajten Motor rapporterar att Tesla har en ny lösning för Model Y-köpare som beställt ett exemplar utan dragkrok och som nu vill komplettera sin bil med dragkrok i efterhand. De kommer slippa undan ”prisbomben” på 60 000 kronor eftersom dragkroken i dessa fall kommer eftermonteras, uppger Teslas norska informationschef Even Sandvold Roland. Kroken kan köpas när bilen levererats och monteras hos en återförsäljare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är ju bara en spottstyver för en entusiast! (Ironi för den som så vill)
Click bait - missvisande rubrik.
Tips till Vi Bilägare, om man inte beställt bilen, så kostar dragkroken 740 000, då man måste beställa en bil för att få dragkroken....
Utvecklingen går framåt. Långsamt.
Vem köper elvolvo nu?
Helt otroligt hus ViB fortsätter lägga rena Aftonbladet-rubriker bara för att skapa så många klick som möjligt.
Fel i texten med att det skulle varit oklart om dragkrok till Model Y, redan på lanseringskvällen i USA sa utvecklingsansvariga för Model Y att det kommer, har även vid flertalet tillfällen visats bilder på prototyper i trafiken med allt från släp till cykelhållare på draget och åtminstone en av visningsbilarna på visningskvällen hade täckluckan i stötfångaren bak.
Däremot var det inte klart om den skulle finnas tillgänglig redan från start, eller som med Model 3 komma efter ett tag.
Men ja, Model Y kommer nog helt klart bli den nya storsäljaren för Tesla.
Jag tror att Intelligentes skulle behöva läsa på lite om Tesla och dess grundare om han kallar dem cyniska.....
Skulle nog vilja påstå ett av bilvärldens mest innovativa och inom området ledande företag....som sett till att omställningen skett betydligt snabbare än om det bara skulle vart de "gamla" företagen som skulle stått för den. Konkurrens och uppstickare är nyttigt för alla branscher, de som inte kan se det är nog lite trångsynta.
Henrik, tyvärr finns det personer som är så - trångsynta, att de blockerar dem, vars åsikter inte stämmer överens med ens egna filosofi ;-)
Kanske cynisk är en lämplig benämning?
För ett år sedan, när dragkroken introducerades på Model 3.
Då hade Tesla nyligen gjort en prissänkning på ca 55 000 kr.
Då borde alltså rubriken varit:
"Nu kan man beställa dragkrok - men då kostar bilen 45 kkr mindre"
Fast en sådan rubrik genererar inte lika många klick :-)
Känsligt detta tydligen. Visst kan man säga mycket om rubriksättningen men så jäkla allvarligt är det väl inte - det handlar ju trots allt bara om en bil och i artikeln finns ju fakta.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.