Trots att motorvägarna är säkrare per körd kilometer så är det fler som dör per kilometer motorväg än på andra vägtyper, detta beror på att mängden trafik är mycket större på motorvägar än på andra vägtyper. Enligt Motormännen så är det absolut bästa sättet att göra en väg säkrare att mötesseparera den, det vill säga att bygga om den till 2+1- eller 2+2-väg.
Källa: Motormännen
Diskutera: Hur ska svenska vägar bli säkrare?
2-körfältsvägar som har höga risker sett till individen (död/trafikarbete) och dessutom trafikflöden med fler än 4.000 fordon per dygn med 90 km/h och fler än 8.000 fordon per dygn med 80 km/h per vägnummer och län. Vissa vägavsnitt kan vara åtgärdade under 2014, utan att de ännu finns registrerade i de databaser som har använts som underlag.
Norrbottens län, totalt: 17 km
E4 – 17 km
Västerbottens län, totalt: 1 km
E4 – 1 km
Västernorrlands län, totalt: 3 km
E4 – 3 km
Jämtlands län, totalt: 7 km
Rv45 – 7 km
Dalarnas län, totalt: 18 km
Rv45 – 6 km
Rv50 – 12 km
Gävleborgs län, totalt: 12 km
E4 – 6 km
Rv50 – 6 km
Uppsala län, totalt: 6 km
Rv55 – 6 km
Stockholms län, totalt: 6 km
E18 – 6 km
Södermanlands län, totalt: 15 km
Rv55 – 15 km
Örebro län, totalt: 12 km
E18 – 2 km
Rv50 – 10 km
Värmlands län, totalt: 95 km
Rv61 – 30 km
Rv45 – 15 km
Rv26 – 15 km
E18 – 35 km
Östergötlands län, totalt: 45 km
Rv23 – 32 km
Rv41 – 12 km
Rv50 – 1 km
Västra Götalands län, totalt: 182 km
E20 – 83 km
Rv26 – 8 km
Rv27 – 8 km
Rv32 – 36 km
Rv45 – 1 km
Rv47 – 23 km
Rv49 – 25 km
Hallands län, totalt: 3 km
Rv26 – 3 km
Jönköpings län, totalt: 49 km
E4 – 1 km
Rv26 – 4 km
Rv27 – 31 km
Rv32 – 13 km
Kronobergs län, totalt: 7 km
Rv27 – 7 km
Kalmar län, totalt: 5 km
Rv23 – 5 km
Blekinge län, totalt: 1 km
Rv27 – 1 km
Skåne län, totalt: 29 km
Rv17 – 21 km
Rv23 – 8 km
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Trots att motorvägarna är säkrare per körd kilometer så är det fler som dör per kilometer motorväg än på andra vägtyper, detta beror på att mängden trafik är mycket större på motorvägar än på andra vägtyper. " Jag är inte alls förvånad eftersom efterlevnad av skyltad hastighet är skrattretande låg. När man ser hur många kör verkar det vara fri fart som gäller på motorväg.
Det är aldrig en väg som är farlig, precis lika lite som det är halkans fel att folk kör av vägen.
Eller antalet bilar på vägen
Det är människorna som kör bilarna som är farliga.
Precis, om vägen var tom på trafik så skulle den vara helt ofarlig, det är trafiken som som gör det farligt att vistas på vägen.
Men nu är ju inte E20 tom på trafik, tvärtom det är en av Sveriges absolut mest trafiktäta vägar som går mellan våra två största städer. Det är vanvett att låta den här vägen till stora delar stanna kvar på 1960-talsnivå.
Men hellre än att modernisera vägen sätter man upp ett myller av värdelösa plåtpoliser.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.