Nästa artikel
Regeringen vill göra E20 säkrare
Nyheter

Regeringen vill göra E20 säkrare

Publicerad 3 april 2014 (uppdaterad 4 april 2014)
Att göra den olycksdrabbade delen av E20 genom Västra Götaland säkrare har länge varit i luften. Enligt regeringen är det här nu ett steg närmare genomförande.

Idag meddelade regeringen att E20 genom Västra Götaland ska byggas om för att bli mer säker. Det här är en fråga som varit på tapeten länge och de två största orsakerna till att inget hänt ännu handlar om finansiering och om vägen ska vara 2+1 eller 2+2.

Nu är det alltså klart att staten går in med fyra miljarder kronor utöver tidigare satsningar på 2,5 miljarder. Finansieringen och att lokalpolitiker i regionen nu enats om hur projektets ska genomföras har lett till att fem avsnitt på sträckan genom länet blir mötesfri 2+2-väg, enligt regeringens planer.

Pengarna som avsatts gäller för perioden 2014-2025, när vi kan se ombyggnationen i praktiken är ännu oklart.
– Vi välkomnar regeringens löfte. Detta är en fråga som vi har jobbat aktivt med under många år, säger Maria Spetz vd på Motormännen.

Diskutera: Finns det andra vägavsnitt som också borde åtgärdas?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-03 16:38
hultarn

Den stora frågan är:
Finns det vägavsnitt som inte behöver åtgärdas?

Utslitna vägbanor, korkad skyltning, icke förlåtande vägrenar, gupp, tjälskott och potthål...
Och ett Trafikverk som inte står för sina fel och brister.

Finns det några vägar som är av god standard längre? Sverige har blivit ett u-land!

#2 • Uppdaterat: 2014-04-03 16:44
saabnisse

Verkligen på tiden, en av Sveriges mest trafikerade vägar med på långa sträckor en standard från 1960- talet.
Från Alingsås till Mariestad har trafiksäkerheten ansetts ha ökats genom att sänka hastigheten till 80! Trots att många sträckor tillåter högre hastighet, vilket de flesta också håller, trots fartkameror.

#3 • Uppdaterat: 2014-04-03 16:48
saabnisse

hultarn, när vi är inne på E20, så finns det ganska goda avsnitt mellan Stockholm och Västerås (nästan), mellan Köping och någon mil före Laxå, sträckan förbi Götene och från Alingsås till Göteborg.

#4 • Uppdaterat: 2014-04-03 19:57
Thommys

Nästa år blir E6 klar som motorväg hela vägen genom Sverige. Då börjar de funderar på andra stora vägar i Sverige. Vi har först fått förse norrmännen med en motorväg till Europa. E20 är en katastrof. Laxå-Göteborg borde byggas ut till en riktig motorväg omgående.

#5 • Uppdaterat: 2014-04-03 20:29
Rikard

Byt skyltar i Södertälje så kommer trafiken att minska, många jag känner åker Stockholm - Göteborg på E20 för det står så på skyltarna.

#6 • Uppdaterat: 2014-04-03 20:35
Tjalle

Rikard: Det viktiga är inte att bli av med Stockholmarna - det viktiga är att även vi utanför Stockholm och Borlänge skall få vettiga vägar.

#7 • Uppdaterat: 2014-04-03 21:00
Peugeote-Pär

När jag ska till Göteborg så tar jag aldrig i livet E20 eftersom vägen är SJUKT frustrerande att köra efter, kör alltid via Jönköping fast det är längre väg, går ändå fortare att ta den vägen.

#8 • Uppdaterat: 2014-04-03 21:48
Peugeote-Pär

328i JA det är vägen som är farlig... 80km/h på en Europaväg är rent pinsamt enligt mig!!

#9 • Uppdaterat: 2014-04-04 08:17
Tjalle

Jes: under en period var delar av Bohuslän Norskt - det pågår en debatt om att få intäkter genom att antingen:
-kräva oljepengar från Norge
eller
-upprätta tullar, och ta dubbelt betalt av Stockholmare

#a • Uppdaterat: 2014-04-04 16:06
Kjell 45

Finns säkert många vägsträckor som behöver byggs om. E20 genom Västergötland är inte bara huvudleden Stockholm-Göteborg, det är även en mycket viktig transportled mellan Bergslagen och utskeppningshamnar i Göteborg.
Dessvärre är nog inte sista ordet sagt än angående utbyggnaden. Vid en Rödgrön valseger har MP hotat att inga fler motorvägar skall byggas!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.