Nästa artikel
E20 är Sveriges farligaste väg
Nyheter

E20 är Sveriges farligaste väg

Publicerad 27 september 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Här är listan över landets farligaste vägar. E20 genom Västra Götaland är den mest olycksdrabbade sträckan, enligt Trafikverkets experter.

Statliga Svevia, som bygger Sveriges vägar, har kartlagt de 55 farligaste vägarna i landet med hjälp av underlag från Trafikverkets säkerhetsexperter.

Sträckorna som pekas ut har en sak gemensamt – de är inte mötesfria. Den farligaste vägen är E20 i Västra Götaland, en tungt belastad transportled mellan Västkusten och Stockholm.

Vägens sträckning mellan Alingsås och Örebro är den mest olycksdrabbade. Under de senaste sex åren har 14 personer omkommit och 50 skadats svårt. De flesta av vägarna på listan finns just i Västra Götaland, följt av Stockholm, Skåne och Värmland.

Erik Lundman, chef för affärsutveckling på Svevia, menar att många liv skulle räddas om vägarna mötesseparerades.

– Sett under en tioårsperiod skulle uppemot tusen människor slippa skadas eller dö om dessa 55 farliga vägar gjordes mötesfria, säger han.


Diskutera: Vad tycker du om listan?

Här är Sveriges 55 farligaste vägar:

Skåne:

Väg 108: V17–Röstånga

Väg 9: Ystad–Simrishamn

Väg 104: Saxtorp–Gårdstånga

Väg 107: Bjuv–Ängelholm

Väg 23: Höör–Hässleholm

Väg 16: Lund–Dalby



Halland:

Väg 41: Västra Derome–N/O län

Väg 117: Genevad–Halmstad

Väg 940: Kungsbacka–Gottskär



Västra Götaland:

E6/E20: Norrleden, Göteborg

Väg 45: Göteborg–Trollhättan

Väg 190: Lärjemotet–Olofstorp

E6: Pålen–Lugnet, Skee–Ejgst

E20: Alingsås–Vara

Väg 40: Dållebo–Hester

Väg 41: Gräns V Götalands län–Borås

Väg 44: Grästorp–Götene

E20: Skara–Örebro

Väg 49: Skövde–Tibro

Väg 160: Stenungsund–Rotvik



Värmland:

E18: Björkås–Karlstad

Väg 45: Sunne

Väg 45: Torsby

Väg 62: Forshaga–Munkfors

Väg 63: Karlstad–Molkom



Örebro:

Väg 51: Kvarntorp–Örebro

Väg 50: Lindesberg–länsgräns Dalarna



Södermanland:

Väg 55: Strängnäs–Hjulsta



Västmanland/Uppsala:

Väg 67/72: Sala–Uppsala



Uppsala/Västmanland:

Väg 70: Enköping–Sala



Uppsala:

Väg 55: Örsundsbro–Kvarnbosund



Stockholm:

E18: Kappelskär–lv 1030

Väg 76: Norrtälje–länsgränsen

Väg 77: Rimbo–Gottröra

Väg 269: Tpl Bro–lv 263

Väg 257: Lv 549–lv 542

Väg 225: Hela sträckan

Väg 226: Hela sträckan

Väg 509: E20–Järna

Väg 259: Gladö Kvarn–Masmo



Dalarna:

Väg 50: Grängesberg–Gräsberg

Väg 66: Gräns U/w län–Ludvika

Väg 70: Borlänge–Mora



Gävleborg:

E4: Kongberget–Gnarp/Blingsjö

Väg 83: Sibo–Vallsta



Jämtland:

E14: Pilgramstad-Optand



Västernorrland:

E14: Sundsvall–Stöde

E4: Ullånger–Docksta

E4: Njurunda–Sundsvall



Västerbotten:

E12: Umeå–Brännland, Brattby–Vännäs

Väg 372: Skellefteå–Skellefteå hamn



Norrbotten:

E4: Boviken–Rosvik

Väg 97: Sunderbyn–Boden

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-27 14:17
Eric H

...och för att anknyta till en annan tråd/debatt, så är det den vägen man blir anvisad om man vill åka från Göteborg till Stockholm..

#2 • Uppdaterat: 2011-09-27 20:39
Tobo

E20 mellan Göteborg och länsgränsen till Örebro län är ett skämt. Så tungt trafikerad och inte ens mötesseparerad.

#3 • Uppdaterat: 2011-09-28 01:03
Roger Skagerström

Yay! Fler värdelösa 2+1-vägar på G alltså!

#4 • Uppdaterat: 2011-09-28 08:45
saabnisse

Jag håller med om E20.
Bedrövlig mellan Alingsås-Vara, Götene-Mariestad och ca en mil på vardera sidan om Hova och givetvis trafikproppen i Laxå.

#5 • Uppdaterat: 2011-09-28 13:23
hultarn

Ständigt dessa kameror....

Undrar när myndigheterna ska begripa att de inte är lösningen på alla problem?

I den s.k. Nollvisionen står det bl.a. att vägmiljön ska vara förlåtande, men istället för att ta bort träd och stolpar, sätta upp räcken och annat som kan förbättra... så läggs pengarna på dessa kameror.
Över en Miljard är redan lagda!

#6 • Uppdaterat: 2011-09-28 13:39
hultarn

Man häpnar ju vilka uttalanden myndigheterna hasplar ur sig. Projektledaren för flyttbara kameror: "Enligt Anders Wimans bedömning är det bara runt en av tio som ägnar sig åt det som ibland kallas för kängurukörning med snabba inbromsningar inför varje kamera. "

Men, hallååå!!!
Har han aldrig kört på svenska vägar? Det är väl snarare tvärtom: 9 av 10 saktar ju ner vid kameran för att sedan gasa på igen.

"Gunnar Malm, generaldirektör på Trafikverket, vill satsa på fler trafikkameror och alkoholkontroller. Han tror sig ha folkets stöd – trots kritik om att kamerorna kränker integriteten.

– Jag ser en stor acceptans för hastighetskameror och alkoholkontroller. Stödet har ökat under de senaste åren. Kamerorna är lite som med säkerhetsbältet och bilbarnstolarna när de kom. Då var många tveksamma, men nu är det knappast någon som vill ta bort dem, säger Gunnar Malm."

Ytterligare en som är totalt döv, varför ska vi betala feta löner till dessa jyckar?

"Vi vill ha flexibla kameror som vi kan sätta upp där det är tillfälliga problem, till exempel vid en viss skola eller ett vägavsnitt där vi har hört att många kör för fort"

Men, det är ju just det Trafikverket INTE gör. Finns det ens någon kamera vid en skola?

Vore intressant om våra myndigheter kunde läsa följande ur Daily Telegraph:
"Den ekonomiska krisen i Storbrittanien har tvingat fram en rad offentliga besparingar. Bl a har mängder av de automatiska fartkamerorna stängts av och monterats ned. Nu visar statistik från mars 2010 till mars 2011 att antalet dödsoffer i trafiken minskat med runt tio procent."

Se där ja. Ett bevis ur verkligheten!

#7 • Uppdaterat: 2011-09-28 13:45
saabnisse

Ja fartkameror är ett fenomen.
I stället för att förbättra vägar och ha trafikpoliser på vägarna sätter man upp fler värdelösa kameror.
Nu ska de dessutom utökas med ännu fler mobila.

Det är ju bara att dra på burkan och köra förbi i vilken fart som helst, hur packad som helst och i en stulen bil.
Vad spelar det för roll att det blixtrar?

#8 • Uppdaterat: 2011-09-28 16:28
Raymond K (ej verifierad)

Fartkameror kanske inte löser några problem men dom tar väl in rätt mycket sköna pengar till staten. Så om man ser det från statens sida så gör dom nytta.

#9 • Uppdaterat: 2011-09-28 17:08
Tobo

Mellan Alingsås och Hasslerör (där riksväg 26 mot Kristinehamn/Mora ansluter till E20) finns det väl ca 20 fartkameror. Så trots alla dessa kameror så är vägen Sveriges farligaste.

#a • Uppdaterat: 2011-09-28 21:01
Harald Svensson

Roger Skagerström: Åk mellan Kisa och Linköping. Turbobilsägare (främst de som låtsas vara coola då de inbillar sig att Audi är premium bara för att de inte hade råd med Mercedes, BMW eller Lexus).

Inte nog med farliga omkörningar, de väntar på att det ska vara heldraget, möte, krön och noll sikt i kombination för att få spänning.

Ta en tur där och du ändrar dig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.