Jodå, det är faktiskt sant. Första gången Vi Bilägare körde SX4 var priset på grundversionen satt till 139 900. Nu är det 129 900.
Så vitt vi förstår är utrustningen dock något enklare men nya inredningen, yttre uppsnyggningen och starkare motor ingår ju.
Den lyxversion vi provkört - utrustad med 4WD, klimatanläggning, nyckelfritt startsystem, takrails och lite annat smått och gott - är visserligen 27 000 dyrare, men ligger ändå bra till jämfört med konkurrenterna.
Högre än konkurrenter
SX4 är en kompakt skapelse som bara mäter 415 cm mellan stötfångarna. Men den är förvånansvärt rymlig beroende på att SX4 är ungefär en och en halv decimeter högre än de flesta konkurrenter.
Det gör det befriande enkelt att kliva in såväl i fram- som baksäte. Och takhöjden i kupén räcker till för fullvuxna svenskar även där bak.
Bagageutrymmet är skapligt. Det är bra höjd under hatthyllan. Man fäller enkelt en eller två tredjedelar av ryggstödet bak.
Golvet blir inte slätt, men med några enkla handgrepp går det dessutom att fälla både sits och rygg ett kvarts varv till. Och då får man ett rejält lastutrymme. Det blir en ökning från 270 liter med uppfällt baksäte till 625.
Japansk stramhet
Förarplatsen har viss japansk stramhet. Man hittar alla knappar och spakar utan att behöva fundera. Förarstolen är höj/sänkbar och ratten går att justera i två ledder.
Vid golvet på vänster sida finns en fotplatta att vila vänsterfoten på. Körställningen är klart godkänd också för längre förare. Däremot störs vi av de främre takstolparna, särskilt den på vänster sida, som skymmer sikten trots den lilla extrarutan.
Man får helt enkelt vänja sig vid lite extra uppmärksamhet vid korsningar och övergångsställen.
Bensinmotorn på 1,6 liter har skruvats upp en aning och levererar nu 120 hk mot tidigare 107. Ändå är inte SX4 någon raket ur startblocken. Men man kommer iväg tillräckligt kvickt från stillastående när man ska ut på en större huvudled. Motorn är varvvillig trots att den var långt ifrån inkörd vid vår provkörning.
Lite mer råstyrka skulle i och för sig göra gott. Bilen känns helt okej i jämn hastighet, men rullar man fram på femmans växel omkring 90 km/tim och vill öka för en omkörning, eller hamnar i ett uppförslut, gäller det att växla ner inte ett utan kanske två steg.
Men för den som så önskar finns SX4 med den råstarka Fiatdieseln. Dess maximala vridmoment är dubbelt upp mot bensinmotorn, dessutom vid 1 500 v/min i stället för 4 400.
Samarbete Suzuki/Fiat
4WD-systemet kan knappast vara enklare. Man väljer med en liten vippströmbrytare mellan fram-stolarna om man vill åka framhjulsdrivet eller med automatiskt inkopplad drivning också på bakhjulen.
Dessutom finns ett "köra loss-läge" där man låser drivningen till fram- och bakhjulen, vilket bara bör användas vid extrem halka för att inte skada kraftöverföringen.
Vid ökad fart, över 60 km/tim, kopplas drivningen över till 4WD autoläget av samma skäl.
SX4 är utvecklad i ett samarbete mellan Suzuki och Fiat. Bilarna byggs i Suzukis fabrik i Ungern. Fiats version heter Sedici. Bensinmotor, växellåda och 4WD-system kommer från Suzuki.
Fiat bidrar med dieselmotorn och formgivning från klassiska Ital Design, numera med Giorgetto Giugiaro i ledningen. Ingen dålig kombination.
Lättkörd och praktisk
Bränsleförbrukningen under de dagar vi provade SX4 pendlade mellan 6,4 och 7,7 l/mil vid körning i Stockholmsregionen, med ett snitt av 6,9 l/100 km.
Sammanfattningsvis är SX4 en lättkörd och praktisk bil som faktiskt skulle passa lika bra som en liten familjebil som pensionärskärra.
Krockbetyget i Euro NCAP blev fyra stjärnor 2006 och Vi Bilägares rostskyddsbetyg bara en tvåa.
Diskutera: Vad tycker du om Suzuki SX4?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Suzuki SX4 1.6 Exclusive 4GripBetyg
Relaterade bildspel
Pris, kr: 166 900 (129 900 till 186 900).
Modell: Fyrhjulsdriven kombisedan.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 415/B 176/H 162.
Markfrigång, cm: 19.
Tjänstevikt, kg: 1 275.
Släpvikt, kg: 1 200/1 200 (B/BE-kk).
Motor: Rak fyrcylindrig bensinmotor med två överliggande kamaxlar, 16 ventiler - variabla ventiltider. Cylindervolym 1 586 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 6 000 v/min. Vridmoment 156 Nm vid 4 400 v/min.
Prestanda (enl tillv): Acc 0-100 km/tim på 11,5 s. Toppfart 175 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 149 g/km.
Konkurrenter: Toyota Urban Cruiser. Kia Venga, Skoda Roomster, Renault Clio Sport Tourer, VW Golf Plus m fl.
Vad är nytt? Facelift, uppgraderad interiör, bensinmotor samt ny dieselmotor.
För vem? Lilla familjen med behov av 4WD.
Bra köp? Ja, funktionell, attraktivt pris. Men ingen skrytbil.
Plus: Attraktiv prissättning, finns med 4WD, låg förbrukning.
Minus: Finns ej som miljöbil, mediokert ljus och rostskydd.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kanske årets mest prisvärda bil. Förhållandet mellan pris och kvalitet är helrätt.
Blygsam? Med den rödorange färgen (vad den nu heter) så ser den faktiskt lite småtuff ut. Intressant bil!
Med bra belysning och (ett förmodat välbehövligt) bättre rostskydd så hade varit än mer intressant.
Provade dieselversionen nyligen och blev imponerad: Urstark motor, trevlig och överraskande påkostad interiör samt att den var kul att köra. Minus för något hög ljudnivå samt lite hård fjädring. Totalt dock i mitt tycke en trevlig bil som dessutom är vettigt prissatt: 175' för en bra utrustad 2wd 2.0 diesel är mkt. prisvärt.
Ser definitivt vettig ut. Kostar man på den en rejäl efterbehandling av rostskyddet så har man säkert en kanonbil, då rostskyddning ibland hjälper till att ljudisolera något så får man två flugor i en smäll. Kanske en av dom mest prisvärda bilarna på marknaden just nu?
Helt klart en väldigt prisvärd bil sett till hyffsad kvalitet och nybilsgarantier!
Lite av ett fynd för den som vill ha en mindre och billigare bil med låga ägandekostnader men ändå vill dra nytta av fördelarna med 4WD, lyckat och väldigt lågt prissatt Susuki!
Suzuki SX4 har en otroligt vag styrning och världens minsta bagageutrymme. I Australien har den fått ganska dålig kritik i biltrester
Mest prisvärda 4WD bilen på marknaden. Stor inuti med minimalt bagageutrymme. Lätt att tillfälligt förstora bagageutrymmet genom att fälla upp baksätena mot fram ryggstöden. Efterbehandling av rostskydd ger acceptabel ljudisolering. Dieselversionen imponerar med råstark moror och hyfsad ekonomi. Utrustningen fyller normala krav. Ett mycket intressant fordon. Krypväxel saknas.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.