Första generationen av Suzuki Alto såg sitt ljus för 30 år sedan. Men det var först med generation fem som bilen kom till Sverige, 1999. Den såldes då till oslagbart lågt nybilspris, 59 900 kr.
Primitiv komfort och usel säkerhet var påtagliga nackdelar, vilket uttrycktes så här i Vi Bilägares test: "Köp den inte om livet är dig kärt".
Generation sex kom 2003, men blev ingen större framgång i Sverige. Nu är det dags för den sjunde generationen som har betydligt bättre förutsättningar att lyckas än föregångarna.
Främst är det säkerheten som har förbättrats. Nya Suzuki Alto har både sidokrockkuddar och sidokrockgardiner och är konstruerad för att klara fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.
Anti-sladdsystem är standard på alla Alto som säljs i Sverige. Precis som föregångarna tillverkas Alto i Indien.
Det som ska sälja Suzuki Alto i kristider är låg förbrukning på 4,4 liter/100 km och utsläppsvärden av koldioxid på låga 103 g/km. Det gör att Alto klassas som miljöbil med de ekonomiska fördelar som det innebär.
Nästa år väntas start/stop-system till Alto, vilket gör att förbrukning och utsläppsvärden sjunker ytterligare.
Högre och bredare
Nya Alto är lika kort som föregångarna, men något högre och bredare. Ändå är Alto en påtagligt trång bil. Baksätet rymmer två personer, men bekvämt sitter man inte.
Bagageutrymmet rymmer ett par matkassar, men knappast någon läskback. Framstolarna ger acceptabel komfort, men stolarnas integrerade nackskydd gör att dessa inte är höj-och sänkbara.
Förarmiljön är enkel, med välplacerade reglage och ett fåtal instrument. Motortempmätare saknas.
I stadsmiljö är Alto lättkörd med korta yttermått, liten vändcirkel och lättmanövrerad växellåda. Det är också där bilen främst hör hemma.
På landsväg noteras förbättrad styrning, av föregångarnas diffusa reaktioner märks ingenting. Däremot är fjädringskomforten skral, Alto blir lätt skuttig över ojämnheter i vägbanan.
Fartprestanda är blygsamma, i motorvägsfart känns bilen rent av slö. Den trecylindriga motorn på 68 hk är mer anpassad för låg bränsleförbrukning än för körglädje.Suzuki Alto är knappast någon långfärdsbil.
Men på italienska motorvägar är dock bullernivån förvånande låg. Priset är inte klart ännu men bör hamna under 100 000 kr i grundutförande för att bilen ska bli en framgång.
Två utrustningsversioner finns, instegsvarianten heter comfort och den mer påkostade kallas exklusive. I den sistnämnda ingår höj-sänkbar förarstol, delbart baksäte, CD-radio, varvräknare, elhissar och dimljus.
Bättre rostskydd?
Bristande rostskydd kritiserade vi hos föregångarna. Om nykomlingen är bättre i det avseendet har vi inte haft möjlighet att undersöka. Rostskyddsgarantin är på tolv år, en fördubbling jämfört med tidigare.
Kampen om köparna av de billigaste bilarna är hård och Suzuki Alto erbjuder inte mer än vad konkurrenterna gör. Senare i år väntas Altos syskonbil, Nissan Pixo, göra entré.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Suzuki AltoBetyg
Suzuki Alto
Pris: Ej fastställt, troligen under 100 000 kr.
Säljstart: 18 april.
Modell: Femdörrars halvkombi.
Tjänstevikt, från: 855 kg.
Längd/bredd/höjd, cm: 350/160/147.
Motor: Trecylindrig bensinmotor med fyra ventiler per cylindrig. Cylindervolym 96 cm3. Max effekt 68 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 90 Nm vid 3 400 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim på 14 sek. Toppfart 155 km/tim.
Förbrukning: 4,4 l/100 km blandad körning.
Co2-utsläpp: 103 g/km.
Konkurrenter: Citroën C1, Chevrolet Matiz, Dacia Sandero, Hyundai i10, Peugeot 107, Toyota Aygo.
Vad nytt? Ny generation av Suzukis minsting.
För vem? Den som söker billigt bilägande till varje pris.
Bra köp? Möjligen, om rostskyddet är förbättrat.
Plus: Lättkörd, billig att äga, bränsleförbrukning.
Minus: Skuttig fjädring, utrymme, slö motor
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
På en liten bil som denna är ett ordentligt skydd mot pisksnärtskador ett måste, och vad jag förstår saknas det på Alto. Pisksnärtskador (whiplash) är den vanligaste skadetypen vid bilkollisioner, och uppstår ofta i samband med relativt lindriga kökrockar. Därför är en lätt bil med små deformationszoner som framförs i stadstrafik särskilt utsatt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.