Regeringens satsning för att stimulera försäljningen av bilar med låga utsläpp är ett fiasko, skriver Dagens Nyheter. Statistik från Transportstyrelsen visar att endast 16 premier har betalats ut till privatpersoner och 80 till företag sedan premien sjösattes den 1 januari 2012.
Regeringens anslag uppgår till 200 miljoner kronor och det ska räcka till 5 000 premier fram till slutet av 2014. 40 000 kronor betalas ut till den som registrerar en personbil som släpper ut högst 50 gram koldioxid per kilometer.
I praktiken innebär gränsen att endast elbilar och laddhybrider kan få premien, till exempel modellerna Nissan Leaf och Opel Ampera. Läs mer om supermiljöbilspremien på Transportstyrelsens webbplats.
Diskutera: Vad tycker du om supermiljöbilspremien?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är supermiljö något som är bättre än en riktigt bra felfri miljö eller vad är det?
Bättre med stöd åt realistiska alternativ som etanol och biogas. Nu ges stöd till elbilen men folk väljer dieselbilen Helt misslyckad miljöpolitik..
"Vad tycker du om supermiljöbilspremien?"
Den kan inte påverka utvecklingen av elbilar och dess priser i världen. Det är vi i Sverige för små för. Men den kan heller inte påverka vår miljö i Sverige därför att den reglerar en alldeles för liten andel fordon. Så vad är den bra för? Hjälpa kommuner, landsting och myndigheter med ekonomin och miljöpolicy? Ville man nå något så skulle den vara högre för nämnda elbilar.
Annars tror jag pengarna skulle gjort mer nytta för miljön om man gav en mindre andel av dem till fler, de som väljer den renaste motorn hos respektive bilmodell. Då kunde folk köpa en bilmodell efter sitt behov och ändå stimuleras att inte välja till en större motor än vad som är bäst för miljön.
Vad var det vi sa, håller med dig Tommy, ge lite mer till det som påverkar mest, Kolla hur de beskattar i Frankrike, stora bilar med stor förbrukning subventionerar många mindre med liten förbrukning. Biogasen räcker kanske inte till stora flertalet som det ser ut idag men kanske imorgon då eldrift med stödmotor kanske blir vanligt förekommande . Då kan biogasen räcka betydligt längre och sedan lite skogsetanol och så är vi kanske hemma d.v.s. fosilfri biltrafik. Dessutom borde de göra upp en plan blocköverskridande som som ger kursen framöver alltså försök till långsiktighet. Men det är väl för mycket begärt av dessa politiker. Hade jag fått stöd skulle jag konverterat till biogas.
Bättre att satsa på att få bort alla gamla bilar från vägarna, det är väl miljöbovar om något.
Bra skrotningspremier m.m skulle nog locka folk till ny bil.
Vänta och se om inte bilen med biogasmotor, elmotor , och ett rejält batteri kommer vad det lider.
Nya alternativ kommer redan i höst och de företag som inte leesar en mijöbil får skylla sig själva.
Priserna kommer att sjunka allt eftersom tillverkarna upptäcker hur billig tekniken är i verkligheten.
El är framtiden
Floppen består nog i första hand inte kring premiens storlek utan bristen på bilar. Hittills har enbart en handfull bilar varit möjliga att få ut på marknaden även om det funnits olika alternativ. Tillverkarna har helt enkelt inte gjort tillräckligt stora volymer. Detta är samma anledning till att Sth stads elbilsupphandling inte blivit samma framgång än som deras tidigare miljöbilsupphandlingar.
Är det någon som vet vad som händer med supermiljöbilspremien då inte hela bilen säljs. Tänker då på Renault som säljer bilar utan batterier. Får dessa också tillgång till supermiljöbilspremien?
@Mythbuster: Att bara 16 privatpersoner har nappat på detta beror nog knappast på brist på bilar. Snarare är förklaringen till det låga intresset det höga priset (även med premie), den korta räckvidden och den låga lastförmågan (eftersom batteripaketet stjäl över 200 kg vikt jämfört med en fulltankad vanlig bil). Det som verkar så bra på skrivbordet funkar visst inte lika bra i praktiken.
Föga förvånande. Elbilar är vansinnigt dyra, och då spelar inte den så kallade supermiljöpremien någon avgörande roll. Det stora problemet är batterierna. Så länge de är så dyra och har så begränsad livslängd som idag lär det inte bli något genombrott för elbilar. Man kan kalkylera med åtminstone 15 kr/mil i batterikostnad (150000 kr för ett batteribyte efter 10 år med en årlig körsträcka på 1000 mil). Men osäkerheten är stor - det kan bli ännu dyrare.
Till Peugote-Pär:
Det är inte låg skrotningspremie som hindrar folk från att köpa ny bil. Det är brist på egna pengar som hindrar folk.
Ännu äldre kommer bilparken att bli pga ekonomisk situation.
Jag håller mig till min 49 år gamla bil ett tag till!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.