En personbil som släpper ut högst 50 gram koldioxid per kilometer subventioneras sedan årsskiftet med 40 000 kronor. Under åren 2012 till 2014 satsar regeringen 200 miljoner kronor på premien, vilket motsvarar 5 000 bilar.
Men hittills i år har bara 25 supermiljöbilar registrerats. Bilistorganisationen Motormännen kallar utfallet ett fiasko och föreslår att pengarna används på annat håll.
– Det skulle vara mer effektivt att använda de 200 miljoner kronorna som regeringen avsatt för supermiljöbilspremien till att skrota ut gamla miljöfarliga bilar, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
– En skrotningspremie på 30 000 kronor skulle räcka till att skrota ut alla bilar av årsmodell 1982-1995. Det skulle nästan halvera utsläppsnivåerna från biltrafiken.
Niklas Stavegård ser också en säkerhetsvinst med förslaget:
– Antisladd infördes i stor skala runt 2003/2004, därför skulle en utskrotning av bilar som saknar den här typen av säkerhetsutrusning har stor effekt på olyckorna.
Diskutera: Vad tycker du om supermiljöbilspremien?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
ja eller så skippar man att använda skattepengar till att subventionera bilism och ger bidrag till riktiga miljöfordon. Elcykelpremie har funnits i frankrike och italien, stort genomslag och verklig nytta för pengarna.
Håller med Johan. Satsa på en bred front.
Skrotningspremie för gamla bilar är bra. 30000 låter lite väl högt, men 15000, kanske? Borde vara fritt val vilket fordon man köper istället. T.ex. (el)cykel, elmoppe, (el)bil, mm. Eller varför inte (flera) årskort för kollektivtrafik eller tåg?
Gärna även skatteavdrag för cykling till jobbet (flertalet länder i EU), helt sjukt att man får göra det för bil men ej för cykel...
osv...
Håller med... Skrotningspremie skulle vara mkt bättre!! I Tyskland så hade dom ju det och då sålde dom ännu bättre med nya bilar!!
Eftersom Onehp och Johan44 på få rader fick in allt av vikt, så avstår jag. (Kan dock inte avhålla mej från att ännu mer än dessa häpnas över att flanörer och cyklister ska subventionera nybilsköpare.)
PS. Vill man få bort miljö- och trafikfarliga bilar, utan att lassa över kostnader på oskyldiga skattebetalare, så är det bara att dubbla vägtrafikskatten på bilarna ifråga.
Kan bara hålla med Pender. Inför ett skattesystem som i Japan där man har väldigt hög skatt på gamla bilar.
I dag så har vi tvärt om i Sverige. Nya bilar har hör skatt medan gamla smutsiga har väldigt låg skatt. Borde vara tvärt om.
20år gammal bil = 10000kr/år i skatt.
Precis...det är dem gamla bilarna som skall bort och Renault har varit inne på detta ett bra tag nu.
En "billig" ny bil med miljöförmåner ( låg skatt,försäkring,förbrukning,service-kostnader ) behöver inte bli så vansinnigt dyrt för någon som tidigare har kört en gammal bil.
De 10.000kr som man fick tidigare gjorde att många ansåg att det var dax att skrota sina lik.
Men superpremien är ett skämt,....man går inte ifrån att äga en skrotfärdig bil till att köpa en bil för + 400.000kr !!! ( som sedan dessutom långt ifrån är så miljövänlig som man utlovat )
Bättre då att regeringen sätter press på tillverkarna att få fram miljövänligare alternativ till ett vettigt pris...elbilarnas prissättning är ju skrattretande t.e.x!
Höj skatten på gamla bilar och sänk på dem nyare.
uppmuntra folk till att cykla eller åka kommunalt genom skattefördelar o.s.v
200 miljoner hade nog räckt till att låta några åka grattis buss eller tåg t.e.x!
Det verkar som om de flesta här bor i en större tätort.
Jag skulle vilja veta hur de som bor i Norrland och i bästa fall har fem mil till jobbet ska kunna klara sig med en elcykel?
Eller de som bor i en tätort, men ändå har fem mil till jobbet?
Allmänna kommunikationer utanför Stockholmsområdet är ofta ett skämt, speciellt om man måste färdas över länsgränser.
Men en skrotningspremie av äldre bilar måste vara bättre än en supermiljöbilspremie.
40000:- i statlig subvention för en bil som ändå kommer att kosta över 400000:- är ju superfånigt.
Den här premien betalas ju av alla de som inte har råd att betala dessa enorma mängder pengar för en miljöbil och de som har råd har helt andra krav på en bil och köper givetvis något annat.
Vilka är det då som köper dessa miljöbilar?
Jo. kommuner och landsting som tar av våra skattepengar och köper något de inte behöver bara för att visa att de är miljömedvetna.
Det bästa vore att så snabbt som möjligt bygga ut infrastrukturen för fordonsgas avsevärt, se till att så stor del som möjligt av fordonsgasen består av biogas och ge miljöbilspremie till gasdrivna bilar.
Skulle inte själv ha satt mig på en buss eller tåg och jag har för långt för att cykla till jobb ( har ingen lust iheller :)
Men,..dem som kan och vill kunde kanske premieras på något vis?
Ser ofta också färdtjänst bilar utav hyfsat dyr modell med Dieselmotor,..förståss med tanke på miljön men många utav dessa bilar rullar bara några hundra meter till några km och tankas ofta fel. ( partikelfilterna tar mycket stryk utav de korta sträckorna )
En spontan tanke är kanske att det finns mindre och Bensinsnåla versioner istället men just nu är det ju som sagt Diesel som gäller ...
johan44.
Att jämföra cykling i Sverige med Frankrike är enbart löjligt.
I Frankrike vet man inget om hur det är att i 10 minusgrader släpa sig genom halvmeterhöga snödrivor under flera månader.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.