Transportstyrelsen har nu lämnat en utredning till Miljödepartementet med förslag om en så kallad supermiljöbilspremie för bilar med låga koldioxidutsläpp. Enligt förslaget ska 40 000 kronor betalas ut till personer som köper en bil som släpper ut mindre än 50 gram koldioxid per kilometer, i praktiken elbilar och laddhybrider.
För att ta del av premien måste bilarna dessutom klara krav om energieffektivitet, bullernivå, utsläpp av skadliga partiklar och trafiksäkerhet. Endast privatpersoner kan få premien eftersom de anses mer köpsvaga än företag och offentlig sektor.
Regeringen har öronmärkt 200 miljoner kronor för åtgärden under perioden 2012 till 2014, 5 000 bilar kan därmed subventioneras. Enligt Transportstyrelsen innebär det en mycket begränsad miljöeffekt. Som en jämförelse fanns 4,3 miljoner personbilar i trafik i början av 2011.
”Nyttan av en supermiljöbilspremie är därför huvudsakligen att den bidrar till stöd för teknikutveckling och kunskapsuppbyggnad i samhället om nya typer av fordon och infrastruktur för dessa. Detta kommer minska hinder för en mer storskalig introduktion av elbilar och laddhybrider i framtiden”, skriver Transportstyrelsen i utredningen.
Enligt Transportstyrelsens bedömning kommer elbilar och laddhybrider först efter 2020 ha betydande marknadsandelar.
”En papperstiger”
Bilistorganisationen Motormännen kallar förslaget en papperstiger och vill istället återinföra den bredare miljöbilspremien på 10 000 kronor som slopades 2009.
Terje Eklund, tekniker på Motormännen, påpekar att inköpspriset för elbilar och laddhybrider är betydligt högre än för andra bilar och att bara en ”väldigt liten exklusiv grupp av människor” därför kan ta del av premien.
– De har ändå råd att köpa en supermiljöbil som kostar närmare en halvmiljon. Vill de göra en miljöinsats och ligga i framkant när det gäller ny teknik är en premie på 40 000 kronor inte avgörande, säger han i en kommentar.
– Supermiljöbilspremien är i dagsläget en alldeles för liten åtgärd för att ge några effekter eller några signaler överhuvudtaget; annat än att regeringen inte har tänkt till.
Diskutera: Vad tycker du om den nya supermiljöbilspremien?
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
365.000:- eller 405.000:- för en Volt eller liknande bil tycker jag gör skillnad. Sedan kanske man skall höja nivån 200 miljoner till 600 eller 800 miljoner.
Idag köper många "tjänstebilsförare" bilen privat för att förmånen är begränsad och företaget styr vilken sorts bil som får köpas.
Denna miljöbilspremie är väldigt ineffektiv eftersom den erbjuds till redan förmögna bilköpare. Vi får mer "miljönytta" genom att stödja och subventionera alternativa bränslen tex etanol och biodiesel som kan användas av den stora massan bilkonsumenter.
Är det någon som vet om det finns stöd för biogaskonvertering eller går allt stöd till supermiljöpremien?
Läste i DN att SAAB 9-3 SportCombi nu finns som miljöbil dvs den drar under 0,45 liter per mil i blandad körning och släpper ut max 119 g CO2 per kilometer. Intressant bil att titta närmare på. Finns med motorer på upp till 180 hp och är då fortfarande miljöbilsklassad. Visst är SAAB på G!
http://www.saabsverige.com/se/sv/start#/Cars/9-3sport-combi/build-your-saab/
Det är naturligtvis inte meningen att premien skulle göra miljönytta, miljöbilspremier har blivit för dyra och därför kommer man nu förmodligen att införa nya hårdare miljöbilsregler som mer eller mindre är omöjliga att utnyttja. Hoppas jag har fel men troligen inte...
Vilket skit! Bygg några vindsnurror för pengarna istället ger betydligt mer för pengarna, rena kwh!
Vem kan förvånas? Det finns ju inte en chans i världen att El-bilar skulle kunna påverka miljön i någon som helst positiv riktning. Taxi lär aldrig välja El-bilar, Transportnäringen knappast till en promille, inte polis, ambulans,brandkår,militärer osv. Inte veterinärer, eller tjänstebilar som kör i någon utsträckning. Bara någon kommunpamp som låter skattebetalarna betala för en svindyr tjänstebil...Ursäkta men det borde väl Motorbranschens företrädare insett för ljusår sedan. Men man har ivrigt pratat om den ljusa framtiden för El-bilar tillsammans med en del aningslösa motorjournalister. DET kommer inte att ske! Verkligheten ser inte ut som politikernas ljusgröna drömmar.
Svar Storknut...Har du läst Teknikens världs test av Saab:s sportkombi? Den drar betydligt mer bränsle än det du och andra Saab-fantaster försöker sprida på internet. Siffrorna är alltså rena fantasierna...
Det vore betydligt mycket bättre för miljön att se till att använda de avsatta pengarna till att bygga ut nätet för fordonsgas.
Och ännu bättre är det ju att endast godkänna gasdrivna bilar som miljöbilar.
Elbilar och laddhybrider kan ju vara miljöbilar beroende på vilken el de laddas med, men inköpspriset för dessa är ju väsentligt högre än för motsvarande gasdrivna bil.
Vad gäller hushållsekonomin så finns det ett basalt behov - boendet, mat och kläder. Redan dessa kan ju ligga på väldigt olika nivåer. Den som hyr sin lilla lägenhet ute i en mindre förort, lagar all mat själv på extraprisråvaror och får nöja sig med att komplettera underkläder någon gång ibland, tycker att det är lyx att kunna köpa ett par nya skor, ett par starköl till påsken och kanske åtminstone tänka på att skaffa bil.
Den som funderar på att köpa en ny bil för runt en halv miljon kronor, har för länge sen passerat det basala behovet, storbilds-tv, flerkanalstereo och radhus. Rimligen är inte 40 000 kr avgörande för bilköpet.
Vill man verkligen göra något för miljön är satsningar på alternativa bränslen och olika elproduktionsmetoder mera verkningsfulla.
Ändå är jag lite ambivalent.
Man bör helt visst slå på trumman för nya drivmetoder i bilarna. Denna subvention är dock knappast rätt metod. Propagera för dem på andra sätt.
Att elbilar är dyra beror ju p att det ännu inte är någon etablerad teknik, för egentligen är de ju både enklare och effektivare till sin konstruktion. Utvecklingen måste alltså få gå vidare - och då måste ju de elbilar som tillverkas just nu säljas.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.